Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Sliter med kalde føtter!
#15327 14/01/2009 5:01 PM
sndrem Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hallo

Jeg sliter veldig med kalde føtter når jeg står på slalom. Selv i bare 2,3 minusgrader er det iskaldt. Er det noen som har tips til hva jeg kan gjøre/kjøpe?

Jeg har sett på såler med batteri, men det blir en nødløsning når alt annet er prøvd.

Håper på svar!

SM

Re: Sliter med kalde føtter!
sndrem #15328 14/01/2009 5:11 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hvis du bruker vanlige sokker kan det være problemet. Da bør du prøve ullsokker eller alpinsokker.

Oppskrift
sndrem #15329 14/01/2009 5:13 PM
Medlem
Medlem

Oppskriften på varme føtter:Ullsokker (tynne/medium tynne)Rene, tørre føtterOg riktig tilpasset støvler, ev bytte såler forå oppnå dette.Støvelen kan være tight, men ikke klemme formye. Det er viktig med god blodsirkulasjon.Hvis du trenger supertight fit, kan det være en fordel å ta opp spennene i heis ol. slik at beina kan få tilbake blodgjennomstrømningen.

Røyking kan for noen redusere blodsirkulasjonen i føtter og fingre, men antar at dette ikke gjelder deg.

sndrem #15330 14/01/2009 5:25 PM
Ivrig
Ivrig

Skift alltid til tørre strømper når du er kommet til anlegget og tar på alpinstøvlene. Benytt alpinstøvler som du kun benytter til dette formålet, altså ubetydelig slitt.

OK
sndrem #15331 14/01/2009 5:35 PM
sndrem Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

ok. Takk for tips, men er det ingen som har erfaring med typer ullsåler eller annet?

Jeg bruker vanlige alpinsokker når jeg står på slalom.

SM

sndrem #15332 14/01/2009 5:38 PM
Ivrig
Ivrig

Det var vel lett å se at min siste setning var feil. Det skulle være: Benytt alpinSTRØMPER som du kun benytter til dette formålet, altså ubetydelig slitt. Sorry!

sndrem #15333 14/01/2009 5:53 PM
Fersking
Fersking

En ekstra stillongs (eller hva man kaller det) hjelper ofte mot kalde føtter.

Kjenner meg godt igjen...
sndrem #15334 14/01/2009 6:09 PM
Medlem
Medlem

Etter år med kalde (og smertefulle føtter) i telemark- og alpinstøvler, var batterivarmere løsningen for meg. Det kostet jo litt, men tatt i betraktning hvor stor glede det gir meg å kjøre ski, tenker jeg ikke et sek. på penga.

I tillegg til batt.varmere, var det viktig å få et par såler som bygget/støttet opp under fotbuen på innsiden av foten. Foten får en mer naturlig stilling nede i støvelen, samt at sålene hindrer foten i å klemmes flat når de to nederste spennene strammes (for hardt?). Dersom foten klemmes flat, vil nerver og blodårer strekkes, med kalde og vonde bein som resultat. (Har til gode å se ullsåler som ikke er dønn flate, så vil ikke anbefale slike.) Såler kommer i ulike prisklasser og typer, fra ferdigformede (rundt 400,-), til custom fit/varmetilpassede eller støpte (ca 700,- - 1.500,-).

Under heisturen spenner jeg dessuten alltid opp spennene og evt. slipper opp power strap'n på toppen, samt lar beina henge fritt (stolheis). Får hvile og økt blodsirk.

Tørre og varme føtter i varme støvler holder lengre.

Regner med at du bruker knelange strømper siden du sier "alpinstrømper"? Unødvendig å si kanskje, men det er liten vits i å ha lange strømper om stillongsen ikke trekkes opp. Kun strømper nede i støvlene, altså, og ingen klemkanter fra stillongsendene.

Dersom du er HELT sikker på at støvlene dine passer føttene dine, mener jeg altså at det enkleste er å bytte ut sålene som fulgte med støvlene, samt spenne opp i heisen.

Tvi-tvi!

takk
sndrem #15335 14/01/2009 6:12 PM
sndrem Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Sitat leug&mjuk:Etter år med kalde (og smertefulle føtter) i telemark- og alpinstøvler, var batterivarmere løsningen for meg. Det kostet jo litt, men tatt i betraktning hvor stor glede det gir meg å kjøre ski, tenker jeg ikke et sek. på penga.I tillegg til batt.varmere, var det viktig å få et par såler som bygget/støttet opp under fotbuen på innsiden av foten. Foten får en mer naturlig stilling nede i støvelen, samt at sålene hindrer foten i å klemmes flat når de to nederste spennene strammes (for hardt?). Dersom foten klemmes flat, vil nerver og blodårer strekkes, med kalde og vonde bein som resultat. (Har til gode å se ullsåler som ikke er dønn flate, så vil ikke anbefale slike.) Såler kommer i ulike prisklasser og typer, fra ferdigformede (rundt 400,-), til custom fit/varmetilpassede eller støpte (ca 700,- - 1.500,-).Under heisturen spenner jeg dessuten alltid opp spennene og evt. slipper opp power strap'n på toppen, samt lar beina henge fritt (stolheis). Får hvile og økt blodsirk.Tørre og varme føtter i varme støvler holder lengre.Regner med at du bruker knelange strømper siden du sier "alpinstrømper"? Unødvendig å si kanskje, men det er liten vits i å ha lange strømper om stillongsen ikke trekkes opp. Kun strømper nede i støvlene, altså, og ingen klemkanter fra stillongsendene.Dersom du er HELT sikker på at støvlene dine passer føttene dine, mener jeg altså at det enkleste er å bytte ut sålene som fulgte med støvlene, samt spenne opp i heisen.Tvi-tvi!

Takk for utfyllende svar.jeg bruker bare sokkene nedi skoen. Stilongsen er alltid rullet opp. Tror det blir en tur til en sportsbutikk i helegn og får sjekket litt.

Gabber tåvarmere
sndrem #15336 14/01/2009 6:47 PM
Fersking
Fersking

har reddet mange skidager for mine barn. Barn og alpinsko blir ofte kaldt, så dette har vært reddningen for meg, slik at de har holdt ut en hel dag i bakken. Bare å klistre rett på sokken, bygger minimalt og varer opp til 6 timerhttp://arktiskpudder.no/butikk/product_info.php?products_id=177eller http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=67226

Varmere
sndrem #15337 15/01/2009 12:49 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg hadde samme problem og gikk for såler med batteri.Min beste investering noensinne. Nå kan jeg virkelig nyte kjøringen også når det kryper ned mot 15-20 minus smile

J

sndrem #15338 15/01/2009 2:42 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg også sleit med det problemet i 10 år gamle alpinstøvler.... men så kjøpte jeg meg randonne-støvler (Garmont Endorpin) og har ikke hatt problemet siden.. tror det kan ha en sammenheng med at innerstøvel er av dårlig kvalitet samt at som det kommer fram i andre innlegg her, at innersålen er dårlig.

Det er også mulig å kjøpe ny formbar innerstøvel. Koster vel rundt 1500,- er ikke sikker på pris!

sndrem #15339 15/01/2009 7:46 PM
sndrem Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Er det noen som vet om billigere nettsider eller butikker som selger sålene og batteriene til slalomstøvler? Billigste jeg har funnet til nå er thermic sine såler og batteri på xxl til 1500 kr. Alt sammen.

sndrem #15340 15/01/2009 7:51 PM
Entusiast
Entusiast

Prøv å søk på Kelkoo.no, prissammenligneren.

sndrem #15341 10/02/2009 9:19 PM
Medlem
Medlem

Mine to tips ble testet ut i dag på Norefjell. Litt usikker på hva temperaturen var i de ulike delene av anlegget, men på Noresund var den -18 når vi kjørte forbi.-X-socks Metall-Varmetilpassa innerstøvler som gir bedre plass til tærne.

Frøs ikke et sekund på bena i dag.

sndrem #15342 10/02/2009 9:23 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat RsIt:-X-socks Metall

Atomic varmesåler takk
sndrem #15343 11/02/2009 10:10 AM
Fersking
Fersking

Hadde samme problem, kjøpte Atomic Varmesåler og vips var problemet borte. Kan ikke få fullrost varmesålene nok.:) Ikke kjøp de med fjernstyring det skal vistnok være endel problemer med de. ØM

sndrem #15344 11/02/2009 10:28 AM
Fersking
Fersking

Kort fortalt: Custom tilpassede såler vil gi deg varmere føtter. Enkelt, du øker blodsirkulasjon. Koster fra 3-700 kr for et par såler.

Ullsåler, alternativt aluminiumsfolie
sndrem #15345 11/02/2009 6:11 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Ser noen nevner ullsåler her. Som nevnt av andre er de flate og dermed litt uegnede dersom støvlene ikke er romme nok i høyde slik at du kan ha ullsålen under den originale sålen. For noen er dette mulig bare man strammer støvlene litt anderledes.Men jeg har et annet triks som jeg har brukt både i mine egne og flere kunders støvler. Lag en såle av aluminiumsfolie som du legger under den originale sålen. 2-4 lag av denne bygger ikke særlig, og underst legger du et lag av avispapir. Prøv deg frem i forhold til hvor mye plass du har å gå på, husk at det er lufta i skoene som sørger for varme. Samtidig er poenget å sørge for at det ikke kommer kulde inn nedenfra. derfor avispapiret som stopper kulden nedenfra og folien som reflekterer varmen du produserer ovenfra.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå