Det er en klar tendens til at folk som er gode på ski ganske hardnakket sverger til stive ski, også for off-piste kjøring. Jeg forstår noe av logikken, fordi stive ski føles tryggere og mer stabile i litt rufsete forhold med vindpakk, is oppkjørt vindpakk etc. For de aller fleste tror jeg likevel en litt mykere off-piste ski vil være mer velegnet. Dette pga lettsvingthet hovedsaklig, også i lavere fart. Alt dette har jeg igrunnen sagt før. Jeg har bare to tilleggsopplysninger av typen namedropping;
1. Seth Morrison kjører på fabrikkutgaven av Seth Pistol.2. Chris Davenport kjører nesten halvparten av tiden på fabrikkutgaven av Pocket Rocket.
Tviler på at det er noen på denne siten som vil hevde at de kjører tøffere enn disse karene (og tviler enda mer på at noen faktisk kjører tøffere). Begge disse skiene er også relativt myke (PR mykere enn SP). Og vi snakker om ski til alpint bruk. Syns derfor det virker noe underlig å hevde at ski med denne type stivhet vil være for myke for en relativt god norsk amatørkjører på telemarkski. Jeg holder dette argumentet foran meg som korsfarerne holdt sitt kors og sier; "kjøp deg noen Legend 8000 du ET"!