Mye interessant på denne tråden, med en uvanlig overvekt av kyndige svar. For å prøve å svare på ETs spørsmål først, så innleder du med ?allround?, samt antyder noe om pudderlyst vs. realiteter og forkjærlighet for en del innsving. Alt dette tilsier at du vil komme godt ut med Legend 8000 eller t.o.m. 8800. Den siste til allroundbruk fordrer at du er like rutinert som jeg tror du er, og den har kanskje mindre innsving enn du prefererer. Prisen er også drøy, så ?shopping the globe? kan være fornuftig.

Stöckli er for meg uprøvd, men framstår som skikkelig håndverk - hvilket i utgangspunktet gjør merket tilforlatelig og verdt å vurdere. De har samtidig sin pris, og er kanskje blant kandidatene som bør testes før du handler. Kanutten påpeker at de gjerne krever god plass, og at særlig stiv bakski kan være en god munnfull å hanskes med å skog og tett befolka bakker. Dét bringer meg over på en annen kandidat; Atomic TM:EX/TM:X/TM:whatever, iallfall den som er 84 mm på midten. Har et lignende spark i baken på lur (jfr G4) hvis du ikke passer på, men raus innsving gjør den likevel temmelig kvikk. Og den vil samtidig gi deg rikelig flyt de dagene du faktisk får realisert pudderdrømmen. Den er samtidig lett nok til å kunne bli med på tur de gangene turen går langt fra nærmeste heis.

Min uutalte konklusjon er at for en brukbart øvet telemarkskjører, er det i dag lite i vegen for å vurdere litt mer bredde på ?allroundskia?. Mange gode å velge blant, så får en nærmere vurdering om reelt bruksområde (bakke/skog/snøforhold/topptur etc) avgjøre hvilken modell som er best egna for nettopp deg. Mulighetene er mange, men riktig svar kan du bare finne sjøl.

(Når det gjelder Ranglefanten, så oppholder han seg i stadig mindre sirkler omkring redet i bartebyen, men dét er han utmerket godt i stand til å redegjøre for sjøl ? om han føler for det).