Hvis ikke jeg tar helt feil holder du for det meste til oppe i Oppdalstraktene. Det området er jo kjennetegnet av relativt store åpne flater. Der holder logikken din helt fint. For mange av oss som er forvist til Hemsedalstraktene blir dette imidlertid helt feil. For skogskjøring i hemsedal tror jeg du kommer veldig langt med noe pocketrocket lignende saker (el B3 SethPistols etc). Med så tett skog er du avhengig av å få skiene til å lystre svært raskt, og dette begrenser også farten. Fasit er relativt myke ski. Lange skjærende svinger er en utopi i slikt terreng.
Jeg står faktisk selv i et dilemma nå når mine gamle XXX er iferd med å bli utslitt. Jeg har fått beskjed av folk jeg stoler på at jeg må få meg noen litt "større" ski (type LegendPro eller Stockli DP). På den annen side har jeg kjørt Volkl G4 i skogen i hemsedal, og da er jeg fullstendig føkket, i forhold til de gode gamle XXX-ene. Når det går litt for fort i skogen er jeg vant til å legge inn en litt krappere sving, gjerne med bruk av bakski (ja jeg vet at dette er dårlig stil, men ofte eneste mulighet i dalen). På G4-ene blir jeg hardt straffet når jeg gjør dette. Mens jeg er vant til å bremse opp noe, blir jeg snarere skutt ut av svingen når jeg bruker denne stilen på de stive G4-ene. Og da gjerne i retning av et eller annet svært tre. Så skal jeg kjøpe noe som funker i dalen, eller noe som fønker på alpeturer. Begge deler blir vel gjerne columbiegget av en løsning :-)
Når man har med åpne flater å gjøre kjøper jeg derimot ranglefantens argumenter flatt.