Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
ABS vs Snowpulse
#15166 08/11/2008 10:22 PM
NRF Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Skal kjøpe meg ny skisekk, og tenker da litt på å kjøre en sekk med skredballong. Det er så vidt jeg vet 2 ulike produsenter av slike, ABS og Snowpulse. ABS har 2 ballonger en på hver side på tilsammen 170 liter, mens Snowpulse har en ballong som beskytter hodet og nakke men er 20 liter mindre.Lurer på om det er noen som har erfaring med noen av disse sekkene, og eventuellt hvem av dem som anbefales. Synes selv prisippet til Snowpulse virker bra, men er litt skeptisk til at volumet er mindre. Har de 20 litrene i forskjell i volum noen praktisk betydning?

Re: ABS vs Snowpulse
NRF #15167 14/11/2008 10:31 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg er i samme situasjon, så jeg bumper innlegget ditt:)

Er det noen som har peiling på hvor det er billigst å bestille slikt utstyr fra?

Himla dyrt er det iallefall..

Jeg lurer også på hvordan disse sekkene er med tanke på praktiske løsninger og bærekomfort.

NRF #15168 14/11/2008 10:49 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hadde jeg vært dere hadde jeg gått for Snowpulse

NRF #15169 14/11/2008 11:00 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat HermaN-:Hadde jeg vært dere hadde jeg gått for Snowpulse

På hvilket grunnlag?

Snowpulse
NRF #15170 14/11/2008 12:12 PM
Entusiast
Entusiast

Når du blir dekt av snø i et skred vil snøen presse godt på mage og bryst. Hvis du skulle bli dekt av snø med en Snowpulse-sekk, vil ballongen der forhindre at presset blir for stort rundt brystet. Da kan man puste lettere. I tilegg dekker den hodet, slik at slag mot hodet ikke blir så hardt.

Eneste produktet som gjør at folk ikke blir fullstendig dekt av snø er jo skredballongsekker. Så om dere velger ABS eller Snowpulse, spiller vel liten rolle? Jeg skal ha Snowpulse.

Snowpulse vs. ABS
NRF #15171 14/11/2008 12:40 PM
Fersking
Fersking

Det er forhåpentligvis ikke noe en trenger å gjøre så ofte, men i treningsøyemed kan det være greit at en selv kan fylle på luftpatronen i Snowpulsen etter bruk.

Har forstått det slik at patronen i ABS må sendes inn for bytte/påfylling.

Bump
NRF #15172 28/10/2009 10:06 AM
Medlem
Medlem

Tenkte å ta frem denne tråden igjen og høre om noen har gjort seg noen flere erfaringer?

Hvordan er det å fylle snowpulse sekken, går det greit å finne steder som fyller luft rundt omkring? Hørte at man må til et dykkesenter for å få den fylt eller hvordan gjøres dette? (Er vel ikke så mange dykkesentere i nærheten av skisteder...)

Er det kanskje enklere å ha en ABS sekk med ekstra utløser patron?

Kan jo tenkes at man vil kjøre mer etter å ha utløst den i fjellet, kjedelig å måtte dra til nærmeste dykkebutikk eller annet sted med luftkompressor og evt miste 1-2 skidager...

Hvordan er sekken sånn rent praktisk, greit med plass i de til alt av utstyr, gode og ha på ryggen etc? Hvordan er komforten/brukervennlighet sammenlignet med andre sekker?

Svar mottas med takk

NRF #15173 28/10/2009 10:41 AM
Medlem
Medlem

Fleire brannsasjonar har også kompressorar til å fylla patrona til Snowpulse. Mitt spørsmål er om det trengs ein overgang tilsvarande den ein treng for å fylla luft på luftflaskene ein brukar til paintball?

ABS
NRF #15174 28/10/2009 10:55 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Selv har jeg ABS Vario sekk. Når du har utløst ballongen så må du bytte både håndtak og gasspatron. De sendes inn til ABS og fylles på nytt. Det kan nok være lurt å ha et ekstra sett liggende, spesielt dersom du er på tur langt i gokk.

Sekken har en Base-unit, hvor selve skredballongen er montert. Du kan selv bytte sekkerom fra 18L, 30L eller 50L, alt ettersom du skal på topptur eller kjøre heis.

At utløsermekanismen må sendes inn til autorisert personell tror jeg uansett er en fordel. Da kontrolleres det, og du får sendt en ny som garantert funker. Vet ikke helt om jeg stoler 100% på en paintballdude eller et dykkersenter når det gjelder dette.

NRF #15175 28/10/2009 11:38 AM
Entusiast
Entusiast

Sitat pete:Selv har jeg ABS Vario sekk. Når du har utløst ballongen så må du bytte både håndtak og gasspatron. De sendes inn til ABS og fylles på nytt. Det kan nok være lurt å ha et ekstra sett liggende, spesielt dersom du er på tur langt i gokk. Sekken har en Base-unit, hvor selve skredballongen er montert. Du kan selv bytte sekkerom fra 18L, 30L eller 50L, alt ettersom du skal på topptur eller kjøre heis.At utløsermekanismen må sendes inn til autorisert personell tror jeg uansett er en fordel. Da kontrolleres det, og du får sendt en ny som garantert funker. Vet ikke helt om jeg stoler 100% på en paintballdude eller et dykkersenter når det gjelder dette.

Tar jeg ikke helt feil så skal det være en slags panteordning på innlevering av gasstanker. Slik at du etterhvert betaler mindre da du i praksis har betalt for tanken før.

NRF #15176 28/10/2009 12:11 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Det er visstnok blitt billigere og du betaler ca 200 spenn i pant for å få en ny gasstank tror jeg.

NRF #15177 28/10/2009 1:35 PM
Medlem
Medlem

For å få dette klart:

Hva må gjøres med snowpulse etter at den er utløst for at den skal være klar til bruk igjen? Har lest at man må bytte O-ringer? Kan man evt ha med en ekstra tank med luft samt O-ringer til snowpulse og fylle/lade den opp i fjellet? Eller er det mer som skal til?

Med Abs må man bytte gas sylinder samt utløsermekanisme? Er det sånn at sekken må sendes inn hver gang den er løst ut eller kan man ha med seg et ekstra håndtak/utløsermekanisme samt gass sylinder og få den klar til bruk igjen på egenhånd?

Skjønner at man ikke skal utløse disse sekkene i hytt og gevær eller ta unødige sjanser bare fordi man har en slik sekk, men greit og kunne ha muligheten til å få systemet klart igjen på egenhånd når man er på tur...

NRF #15178 28/10/2009 1:52 PM
Medlem
Medlem

Sitat Glomstulen:For å få dette klart:Hva må gjøres med snowpulse etter at den er utløst for at den skal være klar til bruk igjen? Har lest at man må bytte O-ringer? Kan man evt ha med en ekstra tank med luft samt O-ringer til snowpulse og fylle/lade den opp i fjellet? Eller er det mer som skal til?

Dette er eg og interessert i å høyra meir om. Kan godt forstå at ABS sin utløysarmekanisme må sendast inn sidan det dreier se om ei "pyroteknisk" (ref. FriFlyt-artikkel) løysing. Snowpulse sin er mekanisk og kanskje noko enklare konstruert?

ABS
NRF #15179 30/10/2009 6:32 PM
Fersking
Fersking

Jeg har lest at ABS er et gjennomtestet system som er brukt i mange år- det er ikke Snowpulse i samme grad.Sevfølgelig er det testet, men dette er nokså nytt.

En annen ting ABS sier er at siden du vil flyte oppå skredet, så vil muligheten være lite for nakkeskader og at du vil havne under snøen.

Så noen bilder av en eller annen snowboadr-dude i vår Javier...(husker ikke etternavnet). Han ble tatt i skred like etter at han ble verdensmester i frikjøring- og overlevde takket være ABS sekken- menst sannsynlig.

Tror jeg holder en knapp på ABS

ABS VS Snowpulse
NRF #15180 30/10/2009 7:37 PM
Entusiast
Entusiast

Fri Flyt hadde en fin artikkel om dette temaet i fjor: http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=12&articlenr=56723

Noe nye info her?
NRF #15181 22/12/2009 10:02 PM
Fersking
Fersking

Er det noen som har fått tested disse sekkene ut iår?Vil det bli problemer ta med ABS på fly feks.

Liker at du kan forandre sekken fra 15/30 Liter på ABS, men en snowpuls 15 eller pro vil vel holde om en bare kjører tar noen avstikker med feller eller en liten dagstur.

Noen som har nye erfaringer her?

NRF #15182 23/12/2009 10:59 AM
Medlem
Medlem

Noen som har noe info om prosessen etter at sekkene er utløst?Har lest en del om sekkene, men veldig lite info ute om hvilken sekk som er enklest/raskest og gjøre klar til bruk igjen. Er det kun å bytte gasspatron/luftbeholder, pakke ballongen og så er man klar igjen eller er det mer som skal til?

Hadde satt veldig pris på om noen med kjennskap til sekkene kunne gitt litt utfyllende info på dette området.

ABS
NRF #15183 23/12/2009 3:57 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Har brukt ABS sekken i et års tid nå og er brukbart fornøyd. Heldigvis ikke fått testet den ut i skred, men har vi to fall utløst sekken. Skulle gjerne sett at den ikke utløste seg så lett, men samtidig, hvis man en dag virkelig får bruk for den så tror jeg man er veldig fornøyd med at den er lett å utløse.

Har hatt med sekken på diverse flyturer, har alltid fått den med meg, men er litt mer plundrete. Noen ganger går det lett som ingenting, mens andre ganger må du forklare gang på gang hva du har med deg og hva det brukes til, ikke alltid like lett når du er i land hvor både engelsk og norsk er ukjent:) Men som sagt, har gått bra hver gang til nå.

I str. har jeg 50 og 30 liter. 50 er god på lange dagsturer. 30 rommer det meste, men 15 tror jeg kan bli litt knapp hvis du skal ha med litt mer enn bare spade og søkestang.

Siden flaksen og utløseren må sendes tilbake etter bruk tar dette litt tid. Jeg har endt opp med å kjøpe to sånn at jeg hele tid har en i reserve. En STOR ulempe er at du ikke er garantert at importør har flere utløsere inne. Mot slutten av sesongen i fjor var det umulig å oppdrive nye, fikk ikke min før sent i høst.

Snowpulse har jeg lite erfaringer med, men ut i fra hva jeg har forstått så fungerer begge relativt likt når det gjelder å ende opp på toppen av et skred.

Hipp som happ.....
NRF #15184 23/12/2009 4:32 PM
Fersking
Fersking

Som jeg ser det er det nesten hipp som happ hva du velger, bare at Snowpuls ikke har like godt tested produkt som ASB.

Fordelene med pulse er at de kan fylles opp der det er luftkoblinger, mens du risikerer måtte vente som nevnt over flere mnd. på få sekken din tilbake fra ABS.

Tror jeg heller mest mot puls, noen som har sett statestik på denne, eller erfaring med begge.Hvem mest behagelig/sitter best etc?

NRF #15185 23/12/2009 6:17 PM
Entusiast
Entusiast

NRF #15186 24/12/2009 2:26 PM
Entusiast
Entusiast

BCA-sekken så interessant ut. Blir spennende å se neste generasjon av disse sekkene. :grin

NRF #15187 28/06/2010 8:26 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå