Sitat leug&mjuk:Har diskutert funksjonen til ryggskinner med med flere produsenter, og de var slik jeg forstod det, ganske enige om at den viktigste funksjonen er å fordele et eventuelt ytre traume/slag over et større område. I tillegg skal de til en viss grad kunne beskytte mot penetrering av skarpe/spisse gjenstander.Når det gjelder å hindre hyperekstensjon av ryggen, dvs at den svaier for mye, er det meg bekjent ikke konstruert noen ryggskinne som faktisk greier dette på en tilfredsstillende måte. (KORRIGER MEG OM JEG TAR FEIL!) Dersom dét skulle være mulig, måtte skinna sitte "klistra" til ryggen uten å gli hverken opp, ned eller til sidene. Siden dagens ryggskinner (de jeg kjenner til) som kjent har en tendens til å bevege seg noe, ser jeg for meg at ei slik skinne måtte ligne et slags "korsett", antagelig med ei frontplate, spiler og langt flere strammemuligheter enn det de har i dag. Tanken om å forhindre at man "brettes" rundt trær, rails etc er naturligvis god! Jeg har bare aldri erfart at skinnene sitter så godt at de faktisk greier det...Flere som har meninger og erfaringer om dette: BRUK FORUMET! Vet at produsentene følger med på diskusjoner som dette, og dermed har vi som kresne forbrukere kanskje mulighet til å påvirke?!
Takker for irettesettelsen, ser at jeg uttrykte meg litt uklart..........Skinnene vil som du påpeker ikke kunne hindre hyperekstensjon så lenge de er så løst festet til kroppen som de er. Det jeg burde ha skrevet er at skinnene sørger for at hyperekstensjonen spres over ett større område i motsetningen til at hele bevegelsesenergien overføres til et lite område i ryggen med et skarpt knekkpunkt og større skaderisiko som resultat.