Mangt er sagt om teknikk og utstyr i inleggene her som er bra og riktig. Men det er et moment og aspekt en ikke kan få utdypet nok og som vel er av det viktigste ved frikjøring. Det er hvordan ivareta egen og andres sikkerhet ved denne typen kjøring for å oppnå best kjøring med maksimal glede og nytelse. De som ferdes utenfor preparerte løyper har selv sagt seg villig til å møte den rissikoen det medfører med tanke på muligheten for å bli tatt av snøskred, bli overrasket av uvær, skader mm. Derfor er det et must at de som starter med frikjøring tilegner seg et minimum av kunnskaper om skred, skredfarer, og hva som gjør at de blir utløst, og hvordan en/alle i gruppa skal ferdes(Kammeratkjøring), førstehjelp, og bruk av kart og kompass. Her er også elementer som å kunne lese terrenget for å finne de beste og sikreste rutene/linjene. Detaljer om disse elementene blir for mye å komme inn på her, men som et resultat av å tilegne seg slik kunnskap, vil medføre mye større glede av frikjøring, fordi en da bla annet bedre kan velge sikrere, og gode linjer. Og en får da større mulighet til å drive frikjøring dag etter dag og sesong etter sesong (Litt synd å bli tatt av et ras bare fordi du dundret uti den digre dynga av puddersnø uten tanke på hvorfor den var så diger(bl.a)...).

Frikjøring dreier seg jo om å oppleve natur og fjellet, snø av ulik kvalitet og type, luftige svinger og dropp. Og da er den største gleden ved frikjøring er det å vite at en kjører så tryggt som overhode mulig og har valg en linje som gir en optimal kjøring og sikkerhet under de rådende forhold! Og også at kammeratene dine har tilsvarende kunnskaper, eller i det minste er disiplinerte nok til å følge ordre fra de som har kunnskap! Det gir maks glede på sikt, selv om dere kanske måtte la noe som så veldig fristende ut være i fred...

Se og www.powderguide.com og boken "PowderGuide" som det er annonsert for der.