Noen tips om frikjøring på telemark?
|
More than words
|
OP
More than words
Skriver en oppgave om frikjøring på telemark som en del av bachelor-graden min på Høgskolen i Nord-Trøndelag, Kroppsøving.Oppgaven skal i hovedsak dreie seg om viktige momenter en må ta hensyn til når en beveger seg utenfor løypene, og tar utgangspunkt i at målgruppen er habile kjørere i bakken fra før. Har du noen tips å komme med når det gjelder teknikk, utstyr, sikkerhet eller andre ting du mener er viktig å få med i en slik oppgave? Skriv inn og bidra:) På forhånd takk. mvh Lars Aune Viken
|
|
|
 .
|
More than words
|
OP
More than words
Ta også gjerne forskjeller mellom gammel teknikk og nyere teknikk nå etter at skiene ble bredere..
|
|
|
 utvikling
|
More than words
|
OP
More than words
Holder på med det samme, bare på et lavere nivå.. Som han over sier, så er det viktig og få med forandringene som har vært de siste årene.. Sikkerhet er viktig, beskyttelse og søker osv.. Plutselig ble lekser morro!
|
|
|
 Skredfare
|
More than words
|
OP
More than words
Du har vel lest skredfare boken av Marcus Landrø? Hvis ikke er det mange tips der, ang sikkerhet og utstyr. Personlig beveger jeg meg ikke utenfor løypa uten skredsøker, søkestang, spade, førstehjelpsutstyr.I tilegg er jeg blitt så gammel og feig at jeg kjører med hjelm, og ny for året er ryggskinne.Knebeskyttels er vel standar for alle telemarkkjørere. Kuul oppgavedu har valgt
|
|
|
 Ring "gamle gutta"!!!
|
More than words
|
OP
More than words
hvis du snakker med Frode Grønvold eller Stian Hagen, så veit sikkert de veldig mye om det!!!
|
|
|
 Trykk
|
More than words
|
OP
More than words
Like mye trykk på begge skiene er en veldig viktig ting!!!!En litt bakoverlent stil.
|
|
|
|
|
|
 hei
|
More than words
|
OP
More than words
det er jo en hel artikkel som handler om "den nye svingen" i et tidligere friflyt blad. Kan lese og finne ut hvilket blad det er til helga.. MEn det jeg kan huske var at du skulle ha like mye vekt på begge bena..Også er det veldig viktig at du kjører framskia som en buffer foran deg.. sånn at du på mange måter vet hva som kommer.. Noe jeg selv har funnet ut er at det er veldig viktig å kjøre med skikkelig ryggsekk.. Altså skal du merke det noe skikeklig i låra..
|
|
|
 Bra
|
More than words
|
OP
More than words
Glimrende om du kunne finne ut hvilket blad dette sto i Stig! 
|
|
|
 Den nye sving..
|
More than words
|
OP
More than words
..er nok blitt den gamle sving. Jeg ville fokusert på hvordan sporten har utviklet seg til dagens "new school" kjørere der jibbing, baggy klær og øl spiller en viktig rolle.
|
|
|
 jaddaa
|
More than words
|
OP
More than words
Nummeret av Fri Flyt med artikkelen: Den nye svingen, er nummer 20. Dette bladet kom ut i desember i 2000. Du kan kjøpe det på eksponert(fri flyts egen nettbutikk). Link til denne siden finner du lenger opp.. Denne artikkelen er om hvordan sporten har utviklet seg fra å være et traust norsk fenomen, til hvordan den har kommet i USA. OG sist men ikke minst. OM hvordan utviklingen har gått sin gang( svingmessig ). Håper du fant dette nyttig.. Og husk.. DOble stavsett ser bare gay ut..
|
|
|
 prøver igjen...
|
More than words
|
OP
More than words
har fått en del gode tips nå og kommet godt i gang med oppgaven. Vet at det finnes folk med mye kunnskap der ute, så skriv inn:) tenker spesielt på teknikk og tips/råd som kan hjelpe en fersking utenfor løypene. Ønsker også tips om relatert litteratur eller internettsider.
|
|
|
 teknikk...
|
More than words
|
OP
More than words
Telemarks teknikken har blidt mer "aggresiv" i løpet av årene. Fra "dype" telemarksvinger til en mer oppreist stil. Grunnen til dette er nok ønske om mer fart nedover fjellsidene. Telemarksvingen er i utgangspunktet en sving for å redusere farten i løssneen nedover fjellsiden. Frikjøringskonkuranser og storfjellskjøring har medført at det ikke lenger er nok å komme seg ned fjellsiden, men det skal gå raskest mulig. Dette har medført at telemarkstillen i dag er mer oppreist/ stående. Andre ting som har ført telemarken dit den er i dag:- Sko, fra lær til plastikk- Ski, fra smale til brede- Bindinger, fra tadisjonelle til et stort utvalg med forskjellige løsninger. - mediefokuseringen, medførte at telemark fikk en opptur i norge på slutten av 80-tallet. - studentsamfunn- profilerte skikjørere- frikjøringskonk o.l. En liten diskusjon om telemarksvingens posisjon om 10 år kan jo være en fin slutt på oppgaven. Der tror jeg nok det er viktig å se på utviklingen i salget av telemarkski i resten av europa og amerika. Dette vil også ha stor betydning for utviklingen av sko og bindinger.
|
|
|
|
|
|
 Tele-freeride
|
More than words
|
OP
More than words
Heisan.Mye some er bra her. Jeg ville tatt en innfallsvinkel på følgende: Plast-sko, skia og bindingene vi bruker i dag gjør det mye lettere å drive frikjøring. MEN, det er viktig å bemerke at svingen må settes presist (uten å nøle). Ta med at kortere ski gjør det mulig å komme fra kant til kant lettere. plastskoa skaper den stabiliteten du trenger. Bredere ski gir mer flyt på snøen. i tillegg er du mer oppreist i løssnø enn i bakken. I tillegg kan det være viktig å gi en "pump" når du går fra kant til kant. Håper oppgaven går/gikk bra:)
|
|
|
 Stavisett...
|
More than words
|
OP
More than words
..dobbel altså, er det aller værste. Mener en svenske engang definerte dobbel stavisett for noe som stort sett kun bør brukes til å støtte opp rusede dypvannsdykkere på oljeplattformer. Lars skriver at utgangspunktet må være at målgruppen er habile kjørere i bakken fra før. Ja da skal du jaggu leite godt. En mikroskopisk del av alle telemarkjørere behersker 50/50 fordelingen. Selv tilsynelatende dyktige kjørere sladder rundt sin egen akse og/eller legger "vikten på dalskiden".
|
|
|
 Powder Magazine
|
More than words
|
OP
More than words
hadde også en reportasje om telemark i februar 2003 (vol. 31, no. 6). Der stod det litt om utviklingen innen telemarkkjøring. Se også på descender.com der finner du en del gamle intervjuer med noen av de store.
|
|
|
 scohhogodoba
|
More than words
|
OP
More than words
|
|
|
 Kunnskapsoverføring og læring...
|
More than words
|
OP
More than words
Artig oppgave. Om du er uerfaren så mener jeg det er en god ide å spørre om en kan få henge seg på mer erfarne kjørere (mestere). Men da er det selvsagt viktig at du holder et nivå som gjør at du klarer å henge med. Det er utrolig mange som har peiling og som kan mye om teknikk og øvelser. Film og ta bilder av noen som er gode og deg selv. Skal du bli god så må du dessuten ha god kroppsholdning/grunntrening. Gjør skikjøringen til en lek http://home.no.net/torky/video/strynteaser02.WMVSå kan du få med det å låne forskjellig utstyr kan gjøre at en finner ut hvilket utstyr som passer. Som regel er det ingen fasit. Så et godt råd...ikke følg spor som du ikke vet fører frem. Har sett folk kjøre seg fast ned fra Nuken på Stryn fordi de har fulgt spor. Så må du ha med mat og drikke, sjokolade og gode kompiser. Jeg for min egen del fikk en fantastisk skiopplevelse en gang jeg kjørte sammen med noen virkelig gode skikjørere.Så kan du ta med noe om reklame og dets påvirkning på valg av utstyr...se feks. http://www.norrona.no/web/homepage.nsf/web/index.html(Røldal movie og Lofoten movie)Om Sondre Norheim http://www.sondrenorheim.com/Så kan du skrive noe om ANSVAR. Ja, den enkelte tar sine egne valg når han eller hun kjører uten for løypene. Og RESPEKT - dvs. ikke gjør noe som kan sette andre sine liv i fare feks. ved å kjøre i rasfarlig terreng. OMSORG - hjelp den som trenger det. KUNNSKAP - ja, for å ta ansvar, vise respekt og omsorg må du ha kunnskap og være villig til å søke ny kunnskap...overalt og alltid. Ja, i enkelte (ofte kanskje!?) tilfeller må du drive avlærling (dvs. kaste gammel kunnskap som om at plaststøvler ikke er bedre en Asolo snowfield...ja, rett og slett på båten). Det som står med STORE bokstaver ovenfor er elementene i den Etiske diamant. Etikk skal være vanskelig...og slik er det også med skikjøring. Guidebøker kan være kilde til kunnskap. Feks. har Thomas Heisig skrevet en guidebok på norsk, tysk og engelsk som gjør at du kan lese om bla. offpisterutene ved sommerskisenteret på Stryn http://www.skald.no/Lykke til og ikke glem å vis til forumet på FriFlyt! ;-)
|
|
|
 hei!
|
More than words
|
OP
More than words
Nå går det bra her ja! Takk for alle tips:) Oppgaven skal leveres i uke 12 (vi er nå i uke 6), så det er bare å fortsette!! Skal være med kroppsøving årsehet på HiNT til Oppdal som instruktør i uke 10, og må derfor ha oppgaven så og si klar til da.. Bare skriv inn folkes, sikkert flere enn meg som synes dette er nyttig lærdom samtidig som vi som har drevet med dette en stund får en "oppfrisking":)
|
|
|
|
|
|
 heisann!
|
More than words
|
OP
More than words
Et svært viktig moment å ta hensyn til når en beveger seg utenfor løypene, er å huske på å NYTE turen i fulle drag!:)Masse hvitt pudder (om man er heldig), flott natur, puste inn og ut og kjenne at man lever. Ikke glem det i oppgaven din da:)
|
|
|
 Historikk er noe...
|
More than words
|
OP
More than words
...sensorer liker å lese om når det gjelder nyere aktiviter som åpner seg for barn og unge. Hvordan var teknikken før i tiden kontra nå? Litt om holdninger og motivasjon for å drive på. Vadmel kontra Gore-Tex?
|
|
|
 Telemark vs. AT
|
More than words
|
OP
More than words
Et poeng er at man ikke bare "finner opp alpint på nytt" med plastikkstøvler og stive bindinger, men at telemarkutstyr har en fleksibilitet på topptur som AT-utstyr ikke har. Jeg har prøvd det meste innen begge og AT kan bare konkurere når det er jevn 40 graders stigning og ingen flatere partier i ruta. det altså mer enn bare vekt som spiller inn. Les en del gamle intervjuer på descender.com, der kan du finne gode tips ang. teknikk og sånt.
|
|
|
 Sikkerhet og kammeratkjøring
|
More than words
|
OP
More than words
Mangt er sagt om teknikk og utstyr i inleggene her som er bra og riktig. Men det er et moment og aspekt en ikke kan få utdypet nok og som vel er av det viktigste ved frikjøring. Det er hvordan ivareta egen og andres sikkerhet ved denne typen kjøring for å oppnå best kjøring med maksimal glede og nytelse. De som ferdes utenfor preparerte løyper har selv sagt seg villig til å møte den rissikoen det medfører med tanke på muligheten for å bli tatt av snøskred, bli overrasket av uvær, skader mm. Derfor er det et must at de som starter med frikjøring tilegner seg et minimum av kunnskaper om skred, skredfarer, og hva som gjør at de blir utløst, og hvordan en/alle i gruppa skal ferdes(Kammeratkjøring), førstehjelp, og bruk av kart og kompass. Her er også elementer som å kunne lese terrenget for å finne de beste og sikreste rutene/linjene. Detaljer om disse elementene blir for mye å komme inn på her, men som et resultat av å tilegne seg slik kunnskap, vil medføre mye større glede av frikjøring, fordi en da bla annet bedre kan velge sikrere, og gode linjer. Og en får da større mulighet til å drive frikjøring dag etter dag og sesong etter sesong (Litt synd å bli tatt av et ras bare fordi du dundret uti den digre dynga av puddersnø uten tanke på hvorfor den var så diger(bl.a)...). Frikjøring dreier seg jo om å oppleve natur og fjellet, snø av ulik kvalitet og type, luftige svinger og dropp. Og da er den største gleden ved frikjøring er det å vite at en kjører så tryggt som overhode mulig og har valg en linje som gir en optimal kjøring og sikkerhet under de rådende forhold! Og også at kammeratene dine har tilsvarende kunnskaper, eller i det minste er disiplinerte nok til å følge ordre fra de som har kunnskap! Det gir maks glede på sikt, selv om dere kanske måtte la noe som så veldig fristende ut være i fred... Se og www.powderguide.com og boken "PowderGuide" som det er annonsert for der.
|
|
|
 ?
|
Fersking
|
Fersking
|
|
|
 Delte meiningar om fart i laussjo...
|
Fersking
|
Fersking
Legg merke til "jada" sin teori om at telemarksvingen æ te å bremse farta nedivi fjellsida og at ein meir upprest stil vil føre til større fart. Eg vil sei at i preparert løype vil du få ein sinnsykt større fart ved å ligge meir frampå og vera aggressiv, men viss du skø sjå på ein som køyrer fort i pudder kan du studere Henrik Haaland. Var ein reportasje i Fri Flyt hausten/forvinter 2002 trur eg om "sjelesladden" og den nye telemarkstilen som bjøndar å koma nå. Her er det nettopp det å ligge langt bakpå, og køyre litt meir "racing", som gjer at du fær ein enorm fart i pudder fordi du fær ein surfeeffekt og minimalt av skia til å bremse farten i pudderet. Skia borar seg i alle fall ikkje ned i sjon som den gjer viss du stend upprest. Skø ikkje henge deg ut "jada", ikkje min intensjon, men ifølge den stilen som kjæm til syne blandt fleire og fleire frikøyrerar på telemark lurar eg kanskje på om den uppreste stilen gjeng litt vekk att, i alle fall nå som me heve fenge gode fatski som flyt som vannski... Sjavsagt vil telemarksvingne bremse farta di, men det æ tross alt ein pris me æ villige til å betale...  Håpar det var til hjelp Lars. Ta ein kikk på dette bladet frå 2002, var hovudfokus på telemark i detta bladet.
|
|
|
|
|
|
 Telemark, meningsløst?
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Legger inn en liten branfakkel i denne forsåvidt fine tråden. Telemark, slik det utøves av de store masser er, etter mitt syn, fullstendig meningsløst. Ivertfall hvis man definerer at meningen må være å utnytte det utstyr man har til det bruk det er tiltenkt. Dvs å kjøre på skjæret, og derav, naturlig nok i høy hastighet. De aller fleste telemarkkjørere har en alpinteknisk tilnærming til sin stil, dvs maks vekt på ytterski og motvridning av overkropp. Dette først og fremst fordi det gir bra kontroll, hvis ytterski glipper kan man overføre vekt på innerski og berge seg likevel. Man oppnår bra kontroll, og på slett underlag, skjærende svinger. Ivertfall på forholdsvis korte ski med kraftig innsving. Pga at man har mye mindre trykk på skia enn med reparert hæl, vil man likevel ha begrenset kontroll, og spesielt når underlaget blir usikkert og "hompete" havner man bakpå og greier ivertfall ikke å kjøre på skjæret. Da blir det å sladde rundt med skrensende svinger tilsvarende gamle dager med lærsko og nikkers. Og det er meningsløst. I løssnø velger man en tilsvarende teknikk, men med skikkelig bakvekt på ytterski. På det viset har man god kontroll og tilsynelatende flyt, men pga bakvekt på ytterski oppnår man skrensende svinger og følgelig lav fart. Man surfer ikke, men basker seg gjennom snøen som ei bikkje. Det er også tett opptil meningsløst. Ved å fordele mer vekt på innerski, lene kroppen innover og ha et konsentrert skjær på begge ski oppnår man større kontroll på ujevnt underlag, det er lettere å holde skjæret (og stilen) selv på vanskelig underlag. I pudder er prinsippet det samme, tilnærmet lik vektfordeling, skjærende svinger og oppreist stil. Det er faktisk helt greit å legge seg bakpå, fordi man opprettholder trykket på begge ski, og greier å holde skjæret på tross av at vektfordelingen er langt bak. Enkelte vil sikkert stusse over at jeg snakker om å holde skjæret i pudder, men det er faktisk det man gjør med denne stilen. Hastighet og flyt blir bedre og surfefølelsen helt unik. Hvis man derimot legger trykk på ytterski og lener seg tilbake, samtidig som men foretar den klassiske motvridningen av overkroppen oppnår man kun å tverrstille seg og skrense mot snøen og fallretningen, farten blir mindre og for å kunne flyte kreves det seriøst breie ski. Selv har jeg ingen problem med å flyte fra kompiser på fete planker med ski som er 90 på midten. Poenget mitt er, at hvis man pga telemarkutstyrets åpenbare svakheter må holde seg til alpin, safe teknikk, med tilhørende vekt på ytterski og motvridning, er det egentlig like greit å reparere hælen.
|
|
|
 Gjør akkurat det samme
|
Fersking
|
Fersking
Skriver om det samme emne i fordypningsoppgave mi. Går trenerstudiet med telemark som fordypning ved Høgskolen i Telemark. Har vinklet det mer mot skred og sikkerhet. Her er det jo mye soff bl.a har Markus Landrø skrevet en god bok om emnet.
|
|
|
 Hvordan gikk det?
|
Fersking
|
Fersking
Skriver oppgave om det samme nå.. har dere lagt ut resultatet på nett?
|
|
|
|
|