Hvilket sikkerhetsutstyr?
|
Fersking
|
OP
Fersking
Hvilket sikkerhetsutsyr kjører folk flest med??? Kjører med ryggplate og hjelm. men lurer på anskaffelse av kne beskyttere el lignende utstyr....hva finnes og hva brukes?
|
|
|
 Hm.
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Bruker selv ryggplate og (stort sett) hjelm.Knebeskyttere er vel heller unødvendig mm. du kjører i tett skog eller steder det er mye steiner.Men skal du ha knebeskyttere er noe med hardplast å anbefale, slike begregnet på rulleskøyter er flotte, de er ikke så veldig store og har en viss bevegelighet.
|
|
|
 kjører med:
|
Entusiast
|
Entusiast
hjelmogskal starte med håndleddsbeskytere eller en skade..
|
|
|
 Alltid knebeskytter
|
Fersking
|
Fersking
Siden jeg står med løs hæl, så har jeg alltid stått med knebeskyttere, dermed unngår jeg å slå knærena ned i skia, det har reddet mang en skidag for meg. Ellers kjører jeg med hjelm og begynte i år med ryggplate.Når jeg kjøre off-piste har jeg alltid med skredsøker, spade, søkestang og førstehjelpsutstyr i sekken. De samme krava har jeg til de jeg kjører off-piste sammen med.
|
|
|
 Arc'teryx
|
Fersking
|
Fersking
jeg kjører med hjelm, plate og knebeskyttere...bruker arc'teryx knebeskyttere i hardplast..koster ca 300..noen butikker frarår hardplastbeskyttere pga fare for å rive opp foret i buksa...har brukt mine i over ett år nå, og buksa er like hel..men du kan jo vurdere selv, hva er viktigst? knea eller buksa?
|
|
|
 utstyr
|
Entusiast
|
Entusiast
Knebeskyttere (arc'teryx, og ja de river opp buksen!), hjelm, sekk (istedenfor ryggplate), s/m utstyr, søkestang og spade.
|
|
|
|
|
|
 Knebeskyttere
|
Fersking
|
Fersking
Knebeskytterene har flere funksjoner enn bare å beskytte knærne mot slag. Kjører man telemark eller fjøl er det sikkert lurt med hardt skall på beskytterene. Problemet er bare at skallet river opp buksene innvendig. På alpint holder det i lange baner med beskyttere uten plastskall. For min del er hovedeffekten at de holder knærne varme for å ungå skader på diverse bånd og sener. Forøvrig er hjelmen, søkeren, spaden og sekken såogsi alltid med.
|
|
|
 tja
|
Fersking
|
Fersking
jeg kjører me hånleddsbeskyttere og hjelm...åsså skal jeg kjøpe meg ryggplate snaart!kjekt å ha alts!
|
|
|
 Jupp
|
Fersking
|
Fersking
Jeg kjører telemark med hjelm og knebeskyttere! Ryggplate er investering til neste sesong!
|
|
|
 Sikkerhet:
|
Fersking
|
Fersking
Hjelm, knebeskyttere og s/m-utstyr på kroppen, spade, søkestang og AVSLÅTT mobiltelefon i sekken. Jeg har tenkt lenge på å dytte noe førstehjelpsutstyr oppi sekken, men hva trenger man? Det er vel sjelden det oppstår noen åpne sår under skikjøring, men mindre man driver og fekter med isøkser og slåss med stegjern. Til eventuell spjelking kan en vel bruke spadeskaft/søkestang + duct-tape. Hva med en slik varmereflekterende alu-duk?
|
|
|
 buttsaver....
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
jeg kjører ALLTID med hjelm. noen ganger med ryggskinne, nesten aldri håndleddsbeskyttere eller kne. men har det liggenes....søatra mi har nylig skaffa buttsaver til oss...:) den er behagelig å ha på, god og varm i tilegg til at den beskytter baken og halebeinet.. og passer jo godt til oss snowb kjørere som sitter mye på baken når vi tar på oss bindinger;) men den funka dårlig sammen med ryggskinna, de gikk oppi hverandre hele tia, var plagsomt, men følte meg trygg... har testa den ut et par ganger med noen fall, det funka bra! noen andre som har testa ut buttsaver?!
|
|
|
 hmmm
|
Medlem
|
Medlem
jeg brukte hjelm og ryggplate, men nå bare hjelm... greier meg ikke uten
|
|
|
|
|
|
 hmm
|
Fersking
|
Fersking
Jeg bruker ialefall hjelm og ryggplate. Håndledd beskyttere er vel stort sett for Snowboardere, å knebeskytere er vel stort sett for telemarkskjørere. Man kan jo altid vere xtra forsiktige å kjøpe body armour...men føler selv at dette er litt overdrevet. Full facial hjelm er altid greit å ha hvis du har planer om å droppe store stup. hvor du har muligheten til å slå kneet i ansiktet....
|
|
|
 1. hjelp
|
Entusiast
|
Entusiast
Førstehjelpssaker: -enkeltmannspakke(tar alle store blødninger, er basisen)-liten beholder med nacl (fåes kjøpt på apoteket svært billig) kan brukes til det meste (fin til sårrensing i kombinasjon med tupfere)-noen tupfere (5stk)-Støttebandasje (sier seg selv, får man alltid bruk for)-Sportstape(utrolig allsidig; feller, tomler, ankler, ja, alt!)-litt solkrem (sesongbetont)-plaster (mot stålkanter)-munn til munn maske hvis du er kresen på det (sånn plastduk) -varmeduk/vindsekk/litensovepose er jo og greit til transport og varmebevarer Er vel det viktigste, som kan håndtere alt pluss litt til...
|
|
|
 i tillegg
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
til det KristianK nevner ( og dere andre også for den del)så kan det være greit med en liten taustump kanskje... jeg kjører også med en liten lommekniv eller leatherman i sekken så lenge utstyret ikke blir upraktisk så er det vel egentli bare å pakke seg inn, jeg kjører med både ryggplate og sekk med en innebygd plate, fungerer helt fint. men for all del, en trenger ikke ta større sjanser bare fordi en har sikkerhetsutstyr på, man må bruke sunn fornuft!
|
|
|
 utvalg av Knebeskyttere?
|
Fersking
|
Fersking
Vurderer å kjøpe knebeskyttere, har sett Arc'teryx på div nettbutikker, hvilke erfaringer har dere med disse? komfort? river den opp buksen? osv.. Er det andre merker som anbefales?
|
|
|
 arc'
|
Entusiast
|
Entusiast
Jeg bruker nevnte knee pads (/caps).http://www.arcteryx.com/product.aspx?prod=3098 Passformen er helt håpløs, og begge knakk raskt på det smale partiet. Bra for bevegeligheten, dårlig for buksa di (men med litt tape går slitasjen ned). Grunnen til at jeg allikevel bruker den, er at den er lett og ikke blir ubehagelig varm (fordelen med dårlig passform). Et spørsmål er om den dekker godt nok. Ei venninne tok kneet pga slag på tross av denne. For øvrig kjører jeg alltid med hjelm. Jeg bruker ryggplate de få gangene jeg ikke har kamerasekken på ryggen. Knebeskyttere bruker jeg også på alpint. Av prinsipp har jeg alltid med spade, stang, s/m (tracker) og telefon og radio (så sant jeg ikke leker carvingnisse). Telefonen bør ligge lengst mulig unna s/m selv om kritisk avstand ikke er mer en 10 cm. Jeg har også med enkeltmannspakke og verktøy. Og ekstra vipper til R8. På bre har jeg skitau, isøks og i noen tilfeller stegjern.
|
|
|
 Kjører med
|
Fersking
|
Fersking
Kjører med hjelm, ryggskinne og knebeskytter. Kjører telemark og alpint. Knebeslytter har nærmest blitt et must ved telemar p.g.a. ski som kan slå opp i kneet, isklumper o.l. skjulte stubber og stein ved offpist-kjøring. Hjelm har vært helt avgjørende ved et par-tre anledninger i møte med harrdt underlag eller trær. Ryggplata er vel den som ikke har blitt satt så mye på prøve, men man vet jo aldri når dagen måtte komme da det er kjekt å ha.
|
|
|
|
|
|
 ..........
|
Medlem
|
Medlem
ryggeplate er veldig lurt! og hjelm selvfølgelig
|
|
|
 Ryggskinne og knebeskytter
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Kjører telemark-skal kjøpe ryggskinne og knebeskytter. Kan noen gi råd om typer (merke og hvor en kan skaffe). Om buksa blir revet opp kjøper jeg ei ny.
|
|
|
 Til alpint
|
Medlem
|
Medlem
Bruker alltid hjelm, som oftest ryggplate. Aldri følt behov for noe mer. Kjører jeg utenfor er skredsøker/stang og spade en selvfølge.
|
|
|
 æøå
|
Medlem
|
Medlem
offpist så har jeg med hjelm, søker, søkestang og spade..I pisten greier jeg meg fint med hjelm.
|
|
|
|
|