Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hvordan er Garmont Squadra?
#151236 13/02/2005 10:02 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Vurderer disse telemarkstøvlene...Er litt bred i føttene.Noen som kan gi meg en tilbakemelding på hvordan de er?

Erfaring med Garmont Squadra
Christer #151237 14/02/2005 4:40 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg kjørte selv på den første Squadra-modellen (ca. 2001 tror jeg). Støvelen var av god kvalitet, og den var meget komfortabel på foten. Den hadde imidlertid en stor feil: Flexen var altfor kort, og dette er noe man merker dersom man går dypt ned ved svinging (man "bunner" flexen, og hardplast støter mot hardplast).

Jeg har hørt rykter om at Garmont har utvida flexen på de nyere modellen, og hvis dette stemmer har jeg ingen innvendinger mot den lenger.

Så dersom du er på jakt etter en stiv støvel anbefaler jeg deg å sammenligne flexen på Squada støvelen med flexen på tilsvarende modeller som f. eks T1-Racing.

Annenhånds vurdering
Christer #151238 14/02/2005 9:53 AM
Fersking
Fersking

Stigi har smakt på barnesykdommene til toppstøvlene til Garmont anno 2000/2001 (blå Squadra/oransje Tripple-G?). De "spiste" bindinger til frokost, middag og kvelds, nettopp pga en kort fleks som i liten grad tillot dypere knebøy.

En kompis har imidlertid en nyere utgave av Squadra (oransje), hvor akkurat dét problemet synes løst. Han er dog litt bekymret for at plasten i fleksen er for myk og eksponert, og ser for seg at han ganske snart vil skjære hull med en stålkant på avveie.

Et annet forhold er passform. Bred lest høres umiddelbart ut som Crispi-fot. Garmont har visstnok endret lesten litt de siste åra, men min venn med Squadra har iallfall nokså smal fot. Så kanskje du skulle prøve både denne og andre først....?

Annenhånds vurdering
Christer #151239 14/02/2005 9:54 AM
Fersking
Fersking

Stigi har smakt på barnesykdommene til toppstøvlene til Garmont anno 2000/2001 (blå Squadra/oransje Tripple-G?). De "spiste" bindinger til frokost, middag og kvelds, nettopp pga en kort fleks som i liten grad tillot dypere knebøy.

En kompis har imidlertid en nyere utgave av Squadra (oransje), hvor akkurat dét problemet synes løst. Han er dog litt bekymret for at plasten i fleksen er for myk og eksponert, og ser for seg at han ganske snart vil skjære hull med en stålkant på avveie.

Et annet forhold er passform. Bred lest høres umiddelbart ut som Crispi-fot. Garmont har visstnok endret lesten litt de siste åra, men min venn med Squadra har iallfall nokså smal fot. Så kanskje du skulle prøve både denne og andre først....?

Bred lest
Christer #151240 14/02/2005 12:23 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg har den oransje Squadra. Super sko som jeg synes sitter veldig bra. Jeg har rimelig bred lest og ville slitt veldig må få pailabbene nedi f.eks Scarpa. Crispi ligger et stykke bak når det gjelder innerstøvlene. Her er Garmonts G-Fit enormt bra.

Men stikk i butikk og test.

Garmont
Christer #151241 14/02/2005 1:38 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg var den lykkelig uvitne eier av den blå/grå Garmont Squadra da denne kom og den ble min aller første plastikksko.

Jeg hadde sett på flere sko både av Crispi og Scarpa. Så og si ingen Scarpa sko var behagelige på da jeg har korte, brede føtter med høy vrist. Valget falt egentlig på Crispi men så kom Garmont med denne nye skoen og jeg leste utrolig mye positivt om denne på nettet. Skoen satt perfekt på bena mine og den var en drøm.

Men det tok ikke langt tid før problemene meldte seg. Jeg liker å gå langt ned og skoen likte ikke dette i det hele tatt. Den ble ubehagelig på pga. måten jeg brukte den, det kom en "knekk" i plastikken som kom over tærene mine og ned i dem. Men ellers var det lite problemer for meg.

Etterhvert kom det flere og flere meldinger på Telemarktips.com om ødelagte sko og ikke minst bindinger. Da besluttet jeg å gå tilbake med skoene og etter MYE masing fikk jeg pengene igjen. Det var triks ute på nettet hvor en brukte en dremel for å utvide bevegeligheten, men da ville ikke garantien gjelde.

Ente så opp med den nye Squadra G-Fit og denne var enda bedre. Det er mulig å få perfekt passform på skoen slik at den ikke trykker noe sted på foten din (nesten) og dette gjør det mulig å stramme til skikkelig hardt når du trenger det. Skoen har nok bevegelighet (selv om det er mindre en Crispi og Scarpa) og knekken over tærene er ingen problem. Dette er rett og slett en drømmestøvel. Som alle andre plastikksko trenger den å bli kjørt inn for å fungere som den er tenkt, for denne er skikkelig stiv til å begynne med.

Den nye "versjonen" er enda bedre for turgåing/trasking og har bedre spenner som skal være lettere å bruke med hansker.

:-)
Christer #151242 15/02/2005 10:13 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Ja, du er her også... :-)

hmm
Christer #151243 22/02/2005 12:36 AM
Fersking
Fersking

Tar en annen vinkel jeg. har ikke kjørt mod du spør om, men kjøpte syner-g mod. er VELDIG fornøyd. et alternativ? Lykke til

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå