|
 Hvilke ski burde jeg kjøpe?
|
Fersking
|
OP
Fersking
Skal kjøre telemark både i bakke og off-piste, noen som har erfaringer med ulike typer ski som jeg burde kjøpe eller holde meg unna?
|
|
|
 atomic tm:x
|
Medlem
|
Medlem
er et hett tips. tror de er 84 på midten som gjør de til en meget god allround telemark ski. den er spesiallaget for telemarkkjøring, og gjør seg godt i pisten, men også bra i løssnø pga. bredden på midten. har selv 2 kompiser som kjører tm:x og de er foreløpig veldig fornøyde. lykke til!
|
|
|
 Dynastar 8800
|
Fersking
|
Fersking
Har jeg hørt at er en knall ski!! den er jo 89 på midten og den sitter godt i bakken.. når det gjelder atomic sin tm:x så har jeg hørt at de er litt kjedelige, og er sånn midt på treet..
|
|
|
 vølkl
|
Fersking
|
Fersking
Heisan. Kjører selv Vølkl vertigo G4. veldig fornøyd. veldig presis i preppa løyper. (krever at du er rask på kant) VELDIG god i pudder. Hvis du ikke har råd til en ren bakke-ski og en pudder-ski (noe de fleste av oss ikke har) er dette en bra ski. PS ble kåret til årets freeride ski i 03/04. Men for all del det finnes maaaaaaaange bra ski. lykke til
|
|
|
 Allroundere
|
Medlem
|
Medlem
Ville gått for noen lekne allroundere med litt bredde, noe lignende Scratch BC (alltid greit med en liten tupp bak). De fleste produsentene har ett par av den typen etterhvert, den eneste betydelige forskjellen er at noen er stivere en andre. Dritt i om de er spesiallaget til telemark eller ikke og finn deg noen ski som er passe stive/myke etter din smak (Prøv så mange du har muligheten til). Lykke til !
|
|
|
 allround ski
|
Fersking
|
Fersking
visst du skal ha en ski som funker bra i bakke og bra i pudder vil jeg anbefale Zag big 84! Den har jeg kjørt i 1 sesong nå, og den er leken og morsom og kjøre også er den utrolig digg i dyp pudder! Men den er jo litt dyr da...
|
|
|
|
|
|
 vølkl karma
|
Entusiast
|
Entusiast
er en slik allraounder den er litt brei slik at den passer bra i løype og uttafor
|
|
|
 B2
|
Fersking
|
Fersking
Rossignaol B2 skia mine m/ linken bindinger er jeg veldig fornøyd med. Stod 1 uke i pudder i Stanton, og dette funket supert, i tilegg er de bra i bakken. Anbefalles!
|
|
|
 Anbefaler B3
|
Fersking
|
Fersking
Hvorfor ikke kjøpe B3? Den funker på det meste. Få testet flere ski og gjør deg opp en mening. Det er et triks som anbefales. Smaken er som baken vett du :-)
|
|
|
 Kun en anbefaling
|
Ivrig
|
Ivrig
Støckli Snace eller Movement Demon.
|
|
|
 legend 8000
|
Fersking
|
Fersking
Legend 8000 er en av de beste produsert de siste 2-3 år,jeg klarer ikke å slutte å smile når jeg kjører den....Den er litt dirt men du kan jo bestille fra telemark+pyrenees, legend8000 er på tilbud hos dem bra priser og god servis.jrm
|
|
|
 hei igjen
|
Fersking
|
Fersking
en bra alternativ til legend 8000 om penger er et problem er fisher big stix 7.6 ( bedre enn 8.0 som er litt mindre allround ifølge meg) bra pris på telemark-pyrenees, ikke glem at du må betale moms i Norge når den ankommer (pris = (1.25 * pris eks VAT)+ frakt + gebyr fra posten(mellom 74 (om du tar deg av fortolling) og 154 kr).jrm
|
|
|
|
|
|
 B2
|
Fersking
|
Fersking
Kanon allround ski. Sitter som støpt i bakken, og klarer seg fint i pudderet. Beste skien jeg noen gang har kjøpt.
|
|
|
 vølkl karma
|
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
 dynastar
|
Medlem
|
Medlem
|
|
|
 Zag
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Enig med deg der Jürg. Zag skia du nevner funker bra, men i dyreste laget ja...
|
|
|
 ...
|
Medlem
|
Medlem
fischer big stix 8.0! brukbare mål og jæli digg i pudderen og parken!
|
|
|
 tm:x
|
Fersking
|
Fersking
Kjører disse skiene selv med linken. Fungerer meget bra. Stive ski, men det blir man fort vant med. Dette går unna i bakke og off-pist. Anbefaler disse.
|
|
|
|
|
|
 tm:x - lightvarianten
|
Medlem
|
Medlem
Kjører også tm:x og er godt fornøyd sålangt. Har imidlertid satt dem opp med G3 T9 binding og sammen med mine gamle T2 utgjør de et meget gåvennlig oppsett. Lett i vekt og rimelig bra kontroll nedover. Dog ikke som Linken og T1 nedover, men et godt kompromiss om du skal nyte lengre turer med litt kupert terreng der du må "felle" slakere bakker også.
|
|
|
 FISCHER BIG STIX 8.0!
|
Medlem
|
Medlem
kongen har talt...;) lykke til med kjøp!
|
|
|
 Jeg gjentar:
|
Ivrig
|
Ivrig
Støckli Snace eller Movement Demon.
|
|
|
 Scott Santiago Mission.
|
Medlem
|
Medlem
Skulle jeg bare hatt et par med ski er dette helt klart første valget. 128mm/89mm/115mm i 178 cm, med andre ord sinnsyk svingradius, vannvittig når det skal flytes i løssnøen og de fungerer passe pluss i pisten.
|
|
|
 fischah BIIIg StIx..;)
|
Medlem
|
Medlem
|
|
|
 Zag
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Kan absolutt skrive meg på anbefalingslista for Zag big 84.Lekne ski som funker på det meste. Med unntak av hardt isete føre da.Funker bra med linken.Perfekt for pudder.Lykke til med skivalg!
|
|
|
|
|
|
 Bandit
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
B3 er meget brei og laget med tanke på pudder, mens B2 har tatt litt av den og litt av B1, så den er på en måtte det beste kompromisset for folk som bare har råd til en ski
|
|
|
|
|
|