Velg ski ut fra hva du vil ha ut av turen. Er du en av de som synes turen opp er best og som mener turen ned er av mindre betydning, så velger du en typisk rando ski i kort (ca 165-175) lengde og med moderate mål, eks ca 95/65/80. Dette er vanligste skibestigninsskitype i alpene. Atomic Tm22 passer i denne kategorien. Slike ski er lette, og enkle å gå bratt med med feller. Er du opptatt av å ha det gøy på vegen ned går du for annet utstyr. Da bør du velge breiere og lengre ski. Dette blir litt tyngre, men mye morsommere å kjøre med. De siste årene har Atomic Tm:ex/R:ex vært veldig populær da den er ganske brei og stiv og med lav vekt. Det er delte meninger om kjøreegenskapene, mange liker den, selv synes jeg den er litt kjedelig å kjøre på. Voile skia blir tilsvarene i vekt og mål, disse har jeg ikke prøvd. Har kjørt litt på Goode carbon 82, disse er mer lekne en Atomic, men er også svært stabile. Vekta er som nevnt over latterlig lav. Goode har også en ski som er 95 mm på midten, som veier 2400gram paret i 182, har ikke prøvd disse. På bindingsfronten er det smakssak om du vil ha platebinding ala Linken eller Bomber, eller Wirebinding som Rottefella. Vekten blir faktisk omtrent den samme da Rottefella R-serie har blitt ganske tunge. Vil du ha wirebinding anbefaler jeg å sjekke ut G3 Targa T9 som er ca 700 gram lettere enn Cobra R8. Vil du ha platebinding kjøper du Bishop Bomber Titan som faktisk er lettere en Cobra R8. Sparer du inn litt gram her og der blir fort utstyret en del lettere, eks vil en setup med T2 Thermo sko i 42, Goode carbon 82 ski i 186 og G3 Targa t9 veie ca 5900 gram, mens en setup med T1 classic sko i 42, salomon Pocket Rocket i 185 (som mange mener er lett...) og Rottefella Cobra R8 vil veie ca 10100 gram. Du merker 4 kg ekstra på bena om du skal gå 1000 høydemeter...