Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Tilpassing av T2 termo
#150563 21/03/2005 5:23 PM
KOAJ Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Er det noen som har tips til hvordan jeg tilpasser T2 termo. Har hørt noe greier om å putte de i steikeovnen... Hvilken temparatur og hvor lenge?

Se på:
KOAJ #150564 21/03/2005 9:07 PM
Ivrig
Ivrig

Innlegget "Klippe i telemarksko" som også liggere under "Forum", "Telemark" fra 16.03.

Termo T2
KOAJ #150565 27/03/2005 8:28 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg har samme sko. De ordnet det i butikken. De fleste store sportsbutikker skal ha en "scarpa varmer". Hvis ikke kan du prøve deg frem i steikeovnen til de blir akkurat så varm at du klarer å ha dem på deg. Deretter skal du spenne dem veldig hardt på og ha dem på i ca 20 min mens du står oppreist.

Har svart på denne tidligere...
KOAJ #150566 29/03/2005 1:41 PM
Medlem
Medlem

Slik tilpasser du "thermofit" innerstøvler på egenhånd:Ta ut innerskoen av skallet og ta ut sålen av innerskoen. Varm opp komfyren til ca 170 grader (ta ut rista først, så den ikke blir varm). Når temperaturen er nådd skrur du av ovnen og så legger du inn rista og innerskoene. pass på at de ikke tar borti varmeelementene. La stå i ca 10-12 minutt. Du vil etterhvert se at innerskoen "eser" ut og "åpner" seg, du kjenner også på den at den har blitt helt myk. Da er den ferdig til å tilpasses. Putt så ned i sålen. er det trangt kan du putte hånden inn i skoen og presse/strekke skoen litt i lengderetningen, da blir det lettere å få plass. Du vil kjenne at skoen tøyer seg. Når du putter innerskoen ned i skallet så vær forsiktig så innerskoen ikke bretter seg, noe som er fort gjort nå når den er helt myk. Hold en hånd inni innerskoen og press den ned og inn. Kna den innvendig til du kjenner sålen har nok plass og at alt ligger som det skal. Putt foten ned i skoen så fort som mulig.

Før du setter foten ned i den varme skoen kan du gjøre et par ting for å overkompensere litt for å få bedre plass hvis du trenger dette. (dette bør du seff ha gjort før du tar ut skoen av ovnen..)Eks: For å få bedre plass i bredden bør du tape på en stripe 1-2 mm tykk skumplast e.l. på yttersiden av foten der det klemmer. Du kan også gjøre det samme med ankelkulene om disse klemmer. Er skoene trange foran/rundt tærne bør du bruke en avklipt tykk sokk e.l over tærne. Denne skal ikke være mer enn en liten tåhette, bør ikke gå lengre enn til litt over der tærne slutter (bootfitter butikker bruker neoprene tåhetter) Ikke prøv å kompenser for dårlig plass med å ha på deg ekstra tykke sokker på hele foten når du tilpasser, da oppnår du bare dårlig hælgrep og dårlig passform ellers på skoene. Du kan også putte litt skumplast mellom storetåa og neste tå. Da får du bedre plass i bredden der fremme.

Når du har lagt på ønsket mengde tilpasningsstæsj trekker du en tynnest mulig alpinsokk utenpå det hele og putter foten ned i støvelen. Dra pløsene (eller hva man nå skal kalle det når det er wrap around innersko) godt rundt hverandre så du er sikker på at de ikke har bretta seg. Stram spennene litt, ikke mye, så får du en presis sko, og du slipper at pløsene bretter seg. Dunk hælen hardt mot gulvet (så du får skjøvet foten på plass) Stå stille med støvelen på i ca 10 minutt. Du kan nå ta av skoen og vil kjenne at materialet har stivnet helt igjen. Du kan fint varme innerskoene mer en en gang, men etter en 4-5 ganger kan de bli litt slappe.

*
KOAJ #150567 30/03/2005 1:03 PM
Fersking
Fersking

Et lite supplement til ærverdige Ø.D.s utfyllende innlegg: Vær nøyaktig med at sømmen bak på innerstøvelen (i hælpartiet)er sentrert i skallet før du tråkker nedi, slik at den blir optimalt symmetrisk. Innerstøvelen blir som en slaskete, uformelig sokk etter riktig varming, så dette er et greit utgangspunkt for riktig plassering.

*(*)
KOAJ #150568 30/03/2005 1:05 PM
Fersking
Fersking

...Dette er selvsagt enklest å kontrollere når man plasserer sålen i støvelen etter varming.

En liten kommentar
KOAJ #150569 30/03/2005 2:17 PM
leo Offline
Fersking
Fersking

Vil bare komme med en liten kommentar til tilpassing. Jeg fikk først tilpasset innerstøvlen på sportsbutikken, men synes ikke dette ble bra - jeg vet ikke helt hvordan de varma den opp, men jeg tror ikke oppvarmingen var tilstrekkelig. Jeg prøvde så fremgangsmåten beskrevet over - i stekovn, dette fungerte mye bedre.

Anbefaling - se på film
KOAJ #150570 31/03/2005 12:03 PM
Ivrig
Ivrig

Jeg vil anbefale at du ser på følgende film på forhånd (litt humoristisk, men har en del gode tips).http://www.telemarktips.com/DrTelemark.html"For those of you looking for advice on how to mold""Themofit 5.5mb"Varmluftsovn på 130grader i 10min er tilstrekkelig. Ved bruk av varmluftsovn kan innerstøvlene legges direkte på rist i ovnen.3-4 lag sportstape på trykkpunkter.Brett sportstape til ca 1cm bredde og fest den med full bredde sportstape foran på leggen for å forebygge legghinnebetennelse.Legg ett eller annet på ca 3cm tykkelse under tådelen av støvelen under avkjøling for å få helen godt bak i støvelen.NB! Dersom ikke alt går etter planen første gang så kan tilpassningsprosedyren gjentas.

..
KOAJ #150571 31/03/2005 12:37 PM
Medlem
Medlem

Hvis du legger støvlene i ovnen med varmen på bør du legge folie oppå skoen så den ikke blir direkte utsatt for "strålevarmen" fra varmeelementene. Yttermaterialet i thermolinerne kan bli skadet av direkte eksponering fra varmelementer som er nærme. I ovnene som er laget for tilpasning av thermolinere ligger varmeelementene skjermet. Isteden for å bruke folie fungerer det bra å varme ovnen litt varmere først (ca 170 grader for Scarpa, ca 150 for Garmont), for deretter å skru av ovnen før du legger i skoene. La skoene ligge til de har blitt myke og slappe.

Hvilke strømper?
KOAJ #150572 06/12/2005 4:55 PM
Fersking
Fersking

Jeg har store planer om å støpe T2 støvlene. Jeg lurer bare på hvilke strømper jeg støper i? Jeg er klar over at det står tynne strømper i noen innlegg over, men er det ikke et poeng å bruke de strømpene jeg normalt bruker når jeg står på ski?

PS: ser at det er lenge siden sist aktivitet i dette emnet, men prøver like vel. Så slipper vi mange like tråder.

Nei! Se:
KOAJ #150573 06/12/2005 7:12 PM
Ivrig
Ivrig

http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=32&threadnr=121095, og bruk tynne strømper som beskrevet. Polstre ganske godt der det er presspunkt, særlig viktig for tærne. Pass veldig godt på at du ikke får noen brett på innerstøvelen f.eks. i hælen.

Se forøvrig ...
KOAJ #150574 06/12/2005 7:25 PM
Ivrig
Ivrig

mitt første innlegg!