|
 Galdhøpiggrennet?
|
Fersking
|
OP
Fersking
Noen som vet hvordan det gikk? Lag & individuellt
|
|
|
 Vet ikke..
|
Entusiast
|
Entusiast
Men tipper "trikant" vant lag.. hehe..
|
|
|
 Vinner Galdhøpiggen
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Borgar Eliassen vant foran Nils Bjarne Krohn.Når det gjelder lag var det ikke "Trikant" som vant, men jeg husker ikke navnet de som vant. Forholdene var forresten ikke all verden med skodde på toppen og knallhardt i midtpartiet.
|
|
|
 www.galdhøpiggrennet.com
|
Fersking
|
Fersking
|
|
|
 christiania...
|
Fersking
|
Fersking
For meg, som kun så sportsrevyens innslag fra rennet, var det svært fascinerende at det knapt var en telemarksving som ble vist. Masse parallellkjøring, tryninger og et stev. Greit nok at forholdene langt fra var optimale, men dette burde gi fasthælfantastene blod på mølla og vann på tann. Og problemet er at de kommer til å ha et poeng...
|
|
|
 Til Oyster
|
Fersking
|
Fersking
Tydelig at du ikke har så mye erfaring med fjelltelemarkrenn. Din observasjon at det var lite telemarksvinger er helt korrekt, men det er ikke det fjelltelemark handler om. Det handler derimot om å kjøre fort på ski med telemarkutstyr. Har selv kjørt fjelltelemarkrenn i 10 år, og har fortsatt til gode å sette en telemarksving i rennsammenheng. Personlig ser jeg i alle fall ikke noe galt med dette, og hvilket poeng fasthælsfantastene evt. skulle ha vet ikke jeg. Selv om også fjelltelemarkrennene har blitt mer seriøse de siste årene handler det fortsatt om å presse sine egne grenser og ha det gøy på ski.Forholdene på lørdag var forøvrig skikkelig jævlige, men det var i alle fall rimelig likt for alle.
|
|
|
|
|
|
 Alpinist
|
Ivrig
|
Ivrig
Jeg er alpinist, men synes dette med fjelltelemark er helt topp. Var i utgangspunktet av den mening at alpinister ville kjøre fra telemarkere uansett dersom de også fikk starte ved de beste forholdene. MEN; er det slik jeg nå begynner å lure på en fordel med løs hæl når det hopper og spretter "for jævligt", at man blir stødigere, og at telemark der har en fordel fremfor alpint? Uavhengig av om det er fjelltelemarkrenn der alpinister kan delta eller ikke: Fjelltelemarkrenn er TØFT og SOSIALT!
|
|
|
 kjære Andern
|
Fersking
|
Fersking
Din antagelse om at jeg har svært liten erfaring med denne typen renn er helt korrekt. Og med dette i mente burde det vel være ok at jeg synes det så litt snodig ut med tanke på at det heter fjelltelemarkrenn? Man lærer jo stadig.Og om Raa skulle ha et poeng i at telemarkere faktisk skulle ha en fordel ved å kjøre på denne måten fremfor alpinister er det jo bare å åpne for valgfri løs/fast hæl, og heretter å kalle det fjellrenn e.l. Det er jo som du påpeker aller viktigst å ha det moro på ski?
|
|
|
 tELEMARKSVING
|
Fersking
|
Fersking
Første gang eg køyrde fjelltelemarksrenn betstemte eg meg på forhond for at eg skulle skri telemark og ik paralellsvinger....med ein gong eg var i gang og konkuranse instinktet våkna var dette gløymt......Fjelltelemark er genialt nok uten telemarksving og sinnsykt sosialt!!!!! Og med den mengden mjølkesyre du får i låra i eit fjelltelemarksrenn ville du ikkje ha tenkt på telemarksving......eg love deg, det er forjævli!!!!!!!
|
|
|
 som forrige sa ja...
|
Fersking
|
Fersking
I fjor kjørte jeg en del telemark svinger, og steike å slitsomt det blir når man kjører i de forholdene der. Jeg visste ikke at det nesten ikke er noen som faktisk kjører telemarksvinger ned der. Men etter den erfaringen fra i fjor, kjørte jeg kun paralellsving i år. Vi endte på 3. plass i lag som vi er sinnsykt fornøyd med! Fjelltelemark er sinnsykt morro! I hvertfall Galdhøpiggrennet!! 
|
|
|
 Til Alpnist
|
Fersking
|
Fersking
Nei, jeg tror ikke telemarksjørere med sin løse hel har fordeler fremfor alpinkjørere i en slik konkurranse - uansett føreforhold. Det faktum at helen er løs vil gjøre at kjøreren blir mer ustødig. Men Galdhøpiggrennet var morro likevel - selv og det ikke gikk så bra for laget vårt i år..
|
|
|
 Til e505
|
Ivrig
|
Ivrig
Ja, innerst inne tror nok også jeg at alpinister har en fordel fremfor telemarkkjørere uansett forhold. Så det er bare å legge seg i hardtrening, selv om det nok likevel vil bli vanskelig å kjøre ifra Borgar Eliassen. Såsant han ikke faller virker han jo utilnærmelig.
|
|
|
|
|
|
 Nåja..
|
Entusiast
|
Entusiast
Tror nok kanskje telemark kan ha en fordel når det blir ruglete.. siden foten ikke trenger og være med opp og ned hele tiden..
|
|
|
 telemark sving
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hvordan vil du i såfall straffe kjørere med parallelsving? kan bli vansklig å lage en gjevn tids tilegg... Borgar Eliassen er nok meget god, men syns å huske at han ikke akkurat stod på toppen i fjor, men heller stod litt små amper oppi bakken å slo med stavene sine. Eller husker jeg feil?
|
|
|
 til FreeSkier
|
Fersking
|
Fersking
Hæ? må ikke foten være med opp og ned hvis man kjører på ruglete underlag med løs hæl? kontra Alpint? Dette må du forklare nærmere.. Tror nok dumpene er like store enten du har løs eller fast hæl. og jo - jeg mener å huske at det ble kastet både staver og annet skiutstyr i målområdet i fjor av årets vinner.
|
|
|
 Til e505
|
Ivrig
|
Ivrig
Min forklaring til FreeSkier's påstand: Når skituppen får en brå bevegelse oppover vil vel leggen bli presset mer bakover på alpint enn på telemark (?).
|
|
|
 Kan ikke flere ..
|
Ivrig
|
Ivrig
komme med synspunkter på det e505 og jeg diskuterer?
|
|
|
 Morsomt
|
Medlem
|
Medlem
Da kan vi kanskje tenke oss at det hadde vært en fordel å sette utfor med telemark ski seint i et utfor renn når bakken er tilstrekkelig oppkjørt
|
|
|
|
|
|
 Ja-ja!
|
Ivrig
|
Ivrig
Det kommer vel inn i bildet at telemarkkjørere ikke er nødt for å kjøre med parallelle ski også? Det ligger vel heller ikke snøklumper i en oppkjørt utforløype?
|
|
|
 Hmm
|
Medlem
|
Medlem
Da skulle det kanskje være en fordel å kjøre kulekjøring på telemarkski også da
|
|
|
 Piggerennet
|
Fersking
|
Fersking
Det var Borgar Eliassen som vant
|
|
|
 Piggerennet
|
Fersking
|
Fersking
Bjørsoktninga som bestaår av Tom Morud, Yngve Sollien, Johan Jørgen Strømberg
|
|
|
 litt om alt
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Løs hel er ingen fordel ift alpin. Man kan innføre tvungen tm-sving i en spesiell port. Synes alle renn skal være med sekk. Fartsdress er feigt. Slutt å klage på føret!
|
|
|
|
|
|