Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Det perfekte fallet?
#150080 12/05/2005 1:10 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Det er ingen tvil om at riktig utstyr reduserer risikoen for skade ved fall.

Samtidig som utstyret blir "feitere" og råere øker imidlertid farten også for de fleste, og derved også risikoen ved fall.

To ting er viktig: a) Hvordan unngår du å falle (Selvsagt uten å være pingle for det gidder vi jo ikke!)?

b) Hvordan får du til det perfekte fallet?

Noen momenter som sikkert mange trekker frem:a:) 1 Være veldig godt trent 2 Kjøre med 10% sikkerhetsmargin 3 Gi deg med ekstremkjøringen når du blir sliten 4 Ta riktige valg hver gang (Hele tiden står du ovenfor små valg - hva du velger i en gitt sit. er avgjørende 5 Vær 100% konsentrert hele tiden og tenk alternativer

HVA ER VIKTIGST? Hva har jeg glemt?

b:) Hvis du merker at dette går til h.... I et brøkdel av et sekund - hvordan forbereder og gjennomfører du det perfekte fallet? Hva mener du?

Forebygging
fjellfalk #150081 12/05/2005 6:30 PM
Entusiast
Entusiast

Du har glemt det viktigste. Nemlig hvordan forebygge at skader oppstår ved eventuelt fall!! Ved å trene CORE-trening kan man slippe mye fallskader som skuldra ut av ledd, ankelovertråkk, ryggskader osv.

Helt enig
fjellfalk #150082 12/05/2005 6:59 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Helt enig - hele poenget med overskriften var å få fokus på hvordan man kan falle - eller trene på å falle - slik at sjansen for skader blir minimal. Vet ikke helt hva du legger i CORE trening, men jeg tror mye kan gjøres ved å trene på å falle riktig. Hvordan gjør en det? Noen tips?

Calm down
fjellfalk #150083 12/05/2005 7:16 PM
Medlem
Medlem

I den brøkdelen av et sekund jeg ser det går bad, prøver jeg å være så rolig som mulig. Når jeg merker jeg er fanget av g-kreften stritter jeg ikke imot med noen del av kroppen. Da unngår du ofte å brekkenoe , eller få noe ut av ledd. Du slipper altså unna med ei forstuing eller no blåmerker.

Hva er core trening??

Oppklarende?
fjellfalk #150084 12/05/2005 7:19 PM
Entusiast
Entusiast

CORE-trening er stabiliserende trening av de leddnære musklene. Ved å bruke mykt underlag, som balanseputer/matter kan man f.eks. ta push-ups på dem, eller balansere på ett ben. Man kan også benytte store gym-baller til å trene stabiliserende muskulatur. Er disse veltrent forebygger man MANGE skader.Trikset ved fall er å få minst mulig kraft over lengst mulig tid/vei. Dette vil si at hvis man lander veldig hardt med stive ben er man nesten garantert skade. Man bør dessuten lande på røffe kroppsdeler/-ledd. Skulderleddet har små og svake leddbånd, og kan derfor lett gå ut av posisjon. Hofta derimot har sterke ligamenter, og det skal mye til før man får den ut av ledd.Det viktigste uansett er jo å gjøre sitt beste for å lande på beina, dette kan gjøres ved å trene på rotasjon, "cat twist" osv. for eksempel fra stupebrett eller på turn-trampoline.

Ingvild sa det så fint...
fjellfalk #150085 12/05/2005 9:40 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Veldig bra!
fjellfalk #150086 12/05/2005 10:13 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Her er det bare å hive seg rundt på matter/puter og balansebrett etc for å drive aktiv CORE-trening. Takk for v fine svar :-)

Er fremdeles litt usikker på hvordan det er best å trene på selve fallteknikkene. Trampoline, matter, stuping.... judo. Her er det mage muligheter. Egentlig kunne det vært egne kurs/treningsopplegg på hvordan falle mykt/riktg på ski - og på de solide delene av kroppen. Hadde vært nyttig. Falltrening på ski i myke forhold er jo også mulig - men det er jo ikke så ofte slike forhold. De fleste faller vel egentlig for lite! - og får for lite trening på fall? Jeg detter sjelden. Er det noen som har trent aktivt på fallteknikker?

litt pinlig men..
fjellfalk #150087 12/05/2005 10:22 PM
Che Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Lærte på ei langrenns trening på skolen at rett fall teknikk er tilbake og til siden, hvis du skjønner? Du skal falle bakpå, men ikke rett bak slik at du lander på skiene.. Går på dette Ingvild sier at det skal mere til for å få hofta ut av ledd..

Men uansett har det hjulpet for meg at du kjemper det du har for å ikke falle.. F.eks så mistet jeg balansen p.g.a styringssnø på oppdal og hadde stø kurs mot ei steinrøys.. Der ville jeg ikke falle, tenkte jeg og klarte på en eller annen måte å skli over steinene uten å kjenne noe!

No risk, no fun...
fjellfalk #150088 12/05/2005 11:15 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

No pain, no glory... eller på nynorsk: Pain is temporary, glory forever...

Hva .......tror du jeg sa?
fjellfalk #150089 12/05/2005 11:22 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Når jeg brakk ankelen.......

For å bli med i "klubben" må du ha brukket noe.....For å ha det gøy må du ta sjanser......Men når du først har "klart" det.... og betalt prisen.... kunne det vært ok å ta med seg noen triks videre.......

Er jo greit å forberede seg
fjellfalk #150090 13/05/2005 12:44 AM
Medlem
Medlem

Men jeg tror mye av det er flaks og uflaks. Treffer n noe hardt eller noe mykt når mann lander.

Har du god fallteknikk så reduserer du sikkert sjansene noe. Jeg har ikke sett det har blitt nevnt noe om smidighet her. Du reduserer vel sjansene for å få strekk og rive av muskler hvis du er smidig.

Er et par ting jeg lurer på, hvis du skal kjøre med 10% sikkerhetsmargin hele tiden, hvordan skal du da bli bedre og utvikle deg som skikjører? Sjanser må tas, det er det vi blir bedre av. Men jeg er litt spent på hva du mener med 10% sikkerhetsmargin? 90% galskap?Ta riktige valg hver gang... Hvordan kan du si om du tok et riktig valg? Fordi du kom ned helskinnet, og lot være å hoppe ut klippen og pushe grensen litt? Men du vet jo ikke hvordan ting går før du har prøvd.Ellers er jeg så godt som enig.

Når jeg merker at det går til helvete, får jeg først en vond følelse, så føles det som at alt går i slow motion, de tingene som jeg gjør, gjør jeg av refleks. Og det går som oftest bra.

forskjell på fall..
fjellfalk #150091 13/05/2005 7:16 AM
Fersking
Fersking

Det kommer jo litt ann på hvoran du går på trynet. Er det under bratt kjøring går det jo ofte så fort at du ikke rekker å tenke deg om, da går det på reflekser, kanskje ikke det en gang.. Men kommer du skeivt ut på store hopp ol. så rekker du å tenke før du smeller i bakken. Da prøver du automatisk å ta deg for med armene, noe som ofte blir stygt.. da går det fort et håndledd.. iallefall en typisk brett skade. Vil det da si at det beste vil være å ikke tenke???

Det går til h uansett
fjellfalk #150092 13/05/2005 9:25 AM
Fersking
Fersking

hvordan man skal gå på tryne er jo ikke akkurat en standard mal. det kommer jo ann på om man tryner i løssnø eller på et isete hopp. kjører man pudder så har man ofte sekk og da er det lett å komme frempå, nå jeg merker dette prøver jeg å bruke sekken for det den er verdt. få vekk hodet og land på sekken, begynner man å tumble må man bare være slapp til vaskemaskin effekten er borte og håpe at man ikke trffer noe hardt.da unngår man som regel brudd skader.

Tryner man derimot på et stot og hardt hopp ol, er vel det viktigste bare å innse at du kommer til å få deng, og å prøve å ikke lande på hodet. og så kan man jokke og danse samba i lufta alt man orker for å prøve å få satt beina under seg. å lande sammen krøket hjelper ofte ganske mye.

til slutt vil jeg bare si at ingvild har rett i det med CORE trening og at tøying (som forøverig er noe drit) hjelper veldig mot skader ved fall. dess bedre trent du er jo mer juling tåler du

Slapp av
fjellfalk #150093 13/05/2005 12:44 PM
Medlem
Medlem

Smerte er bare feighet som forlater kroppen!Neste gang er man mindre feig, og da gjør det mindre vondt.

Hm...
fjellfalk #150094 13/05/2005 6:07 PM
Entusiast
Entusiast

Har hørt noen historier om fulle folk som kommer fra de merkeligste ting fordi de var såpass sløve at de ikke rakk å anspenne seg...Tror det kanskje ligger noe i dette, ikke at man bør være full, men prøve å ikke anstrenge seg....

Hektet i en rot under full fart i knedyp løssnøkjøring i vinter, rakk ikke akkurat å reagere særlig. Men samme hvor mye potetsekk jeg var, hjalp det ikke nevneverdig at skuldra hilset på en stein under tumultene.

Det å øve på ting så som fallteknikk vil jeg tro er en god ting, men i farta glemmer man fort det man har lært, og det tar fort en 1000 repetisjoner før en handling går på refleks/går automatisk. Jjeg ville heller satset på strategisk trening så som core.

have fun
fjellfalk #150095 14/05/2005 11:22 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Det var da svært... Følg det gode gamle sikkerhetsreglementet for Den Kongelige Norske Bondehær; Ved fall under utøvelse av sykling/skikjøring: Rop "hjelp, jeg faller" og fall så kontrollert til høyre. Mitt personlige tips er som alltid; ikke land på hodet.

Så det i RFC 2005 finale ..
fjellfalk #150096 14/05/2005 8:42 PM
Ivrig
Ivrig

men husker ikke hvem!

Det perfekte fallet!
fjellfalk #150097 18/05/2005 6:46 PM
Entusiast
Entusiast

Vel, Highcamps beste: det må jo ha vært han fyren som fikk tatt 3 svinger i renna på austbotntind og tilbakela de resterende 300 høydemeterne i finfin tomahawk stil! Der var det araber flickflack og dobbel saltoer i massevis på veien nedover!- høy stil, høy intensitet og totalt ute av kontroll.

Det var rett og slett et finfint fall!

slapp
fjellfalk #150098 18/05/2005 10:02 PM
Entusiast
Entusiast

har ikke fått lest alt her, så mulig det gjentas..Men forskning viser at de som kjører og kræsjer bil i fylla -ofte får mindre skader enn de som gjør "samme" kræsjet i edru tilstand. Dette fordi kroppen er slappere og ikke så anspent...

Så ved det samme burde vel gjelde ved fall på ski.. Når jeg skjønner det går galt går alt i sakte film og så lander jeg vel egentlig veldig tilfeldig-har ingen spesiell teknikk, men burde vel kanskje ha det.

vær slapp!
fjellfalk #150099 20/05/2005 1:06 AM
Fersking
Fersking

jeg tror det i mange fall vil være en stor fordel om man klarer å slappe av og ikke spenne musklene.

men det skal sies at jeg tviler sterkt på at dette er best i alle tilfeller.

og, jo mer man faller, jo bedre blir man vel til det også....!

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå