|
 Hva syntes dere om denne støvelen?
|
Fersking
|
OP
Fersking
hei hva syntes dere om denne støvelen: CRISPI CX-P til en som her helt fersk på telejibbing, er den noe og anbefale? -Jib
|
|
|
 hmm
|
Entusiast
|
Entusiast
Jeg personlig liker ikke Crispi, den er laget for brede føtter og passer ikke foten min.. Scarpa er laget mer for typiske skandinaviske føtter... Liker heller ikke et par andre ting med crispi... Vil anbefale Scarpa T1-race.... Ser du lurer på mye angående telemark om dagen... Send en ff-mail, så kan vi snakkes på telefon skal du få høre min mening om utstyr.... Har vert telejibber en sesong nå, og har testet mye utsyr...
|
|
|
 Mulig litt lav?
|
Fersking
|
Fersking
Har Cx-P selv nå, og er storfornøyd med de. Har brukt de 2 sesonger. Men, etterhvert som jeg har oppdaget offpiste og litt småjibbing synes jeg de blir litt lave. Sitter liksom litt midt på leggen. Savner mer støtt lenger opp.Den brede lesten passer meg forøvrig utmerket, men har aldri prøvd Scarpa. Blir Crispi CX-R, CX-U eller Scarpa T1 Racing/Freeride på meg i år trur jeg.
|
|
|
 Crispi er tingen!
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har selv CXR, men det skyldes mest at jeg kjører mest alpint og syntes CXP'en ble for myk. Hvis den derimot passer deg, er det bare å kline til. XXL hadde fast lavpris på Crispi forrige vinter.
|
|
|
 Tenk litt!
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
En nybegynner SKAL IKKE gå rett på en cx-r/u, xt, t1-race eller liknende. Prøv støvler å se hva som sitter greit på foten! Gå for noe ala cx-p som sitter godt! For stive støvler for tidlig gir crappy shitty stil!
|
|
|
 Litt uenig:
|
Ivrig
|
Ivrig
De stiveste telemarkstøvlene (med mulighet for fri flex) blir jo som tøfler i forhold til stive alpinstøvler! NB: Scarpa sine thermo-innerstøvler kan utvides betraktelig i bredden ved tilpasning, noe som foreløpig foregår vanligst i stekeovn (har link til en grovt beskrevet tilpasning).
|
|
|
|
|
|
 Tenk litt til..
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hvis "nybegynneren" har uttalige sesonger på alpint bak seg, er han ikke akkurat nybegynner på ski lenger.Litt på siden: Strengt tatt er de færreste nordmenn for nybegynnere å regne (internasjonalt sett, og Crispi f.eks. er ikke norske). En norsk "nybegynner" sees av skiskoler/guider i alpene, gjerne på som bedre enn en mellomeuropeisk viderekommen. En god viderekommen fra Norge regnes videre som bedre enn en mellomeuropeisk "ekspert". Dette skyldes seff at vi alle er født med ski på bena her på berget. Jeg fikk forresten en guttunge for ca. 8 mnd siden, så jeg vet hva jeg snakker om ! 
|
|
|
 .
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Uansett hvor flink en er på alpint skal en lære en skikkelig telemarksving, og da nytter det ikke med ultrastive støvler. Da blir det jo bare parallel svinger eller halvhjertete forsøk på en telemarksving. Kjøp et par mykere støvler til å begynne med!
|
|
|
 Bare for ikke å spore helt av:
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Maguz88 spør om CXP, og for å gjenta meg selv, er det bare å kline til med CXP hvis den passer foten. Den støvelen er neppe for stiv. Kan heller ikke se at den skulle være for lav.
|
|
|
 CXP er fin!
|
Fersking
|
Fersking
CXP er ypperlig som nybegynnerstøvel! Jeg kjørt riktignok med skinn en halv sesong før jeg kjøpte CXP, men kunne like gjerne starta med CXP. Veldig fornøyd, men nå 2 sesonger senere ønsker jeg meg stivere stølver.Start med CXP! Dersom den passer foten din da.
|
|
|
 CXR til nybegynnere
|
Medlem
|
Medlem
Jeg begynte med CXR'en og er veldig fornøyd med den. Har endel kompiser som kjører med den, og de aller fleste er førnøyd med den. Synes den er passe stiv. Angående CXU har jeg selv ikke prøvd den, men den skal vistnok være en god del stivere..
|
|
|
 -
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Tror forskjellen på cxr og cxu var en carbon forsterket såle eller noe i den dur. CXU er uansett ute av produksjon. XR støvlene har tatt over som værsting. Trenger du et par cxr har jeg et par til salgs.Sjekk profilen min...
|
|
|
|
|
|
 cxp
|
Medlem
|
Medlem
cxp, super nybegynner og lett topptursko, men sliter litt på hardt føre med mye fart pga høyden på skaftet og stivhet. så hvis du ikke skal race på teliser er det dritbra sko, hvis den passer. cxu kommer snart i ny modell for racing. prøvde en demo av den nye modellen i fjor, og den var så stiv at det var nesten som en alpin sko. men crispi sa de skulle fjerne litt av carbonen i sålen, og nyke den litt opp. kommer plutselig på markedet.
|
|
|
 Re: Hva syntes dere om denne støvelen?
|
Fersking
|
Fersking
Jeg har kjørt på mine gode gamle Scarpa T2 nå i 3(?) år, og har bestemt meg for å kjøpe et par nye. har litt over snittet brei for, så lurer på om T1 er noe annerledes? T2 sitter perfekt på foten min, men trenger rett og slett mer støtte for å kjøre hardere.
|
|
|
 Re: Hva syntes dere om denne støvelen?
|
Entusiast
|
Entusiast
Hvilke begrunnelser har dere for at nybegynnere ikke skal kjøre med stive støvler?
|
|
|
|
|
|