Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Vridningsbeskyttelse for kne
#149693 06/09/2005 9:39 AM
Warwick Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Heisann.. For et par år siden klarte jeg å knuse menisken i et litt for drøyt hopp. Den ble såpass øedelagt at smulene ble fjernet. Takket være dette er kneet litt slarkete. Men ønsker jo å forsette med telemarken. Vurderer operasjon, men da må det transplanteres fra en annen kar. Er blitt forespeilet et års sykemelding i etteritid, og da blir det ikke mye kjøring..Derfor lurer jeg på om noen har noe tips til knebeskyttelse som støtter kneet, spesielt mot vridning. Alternatinvet er en rull sportstape hver gang det skal kjøres, men der er så stress..

Kneebrace
Warwick #149694 06/09/2005 1:26 PM
Medlem
Medlem

http://www.throttlehead.com/cgi-win/wc.dll?TH~SHOWITEM~645290~11~Fhttp://gmo1.com/site/showitem.cfm?Category=1199&searchtype=Category&Catalog=47 Kansje??

kneebrace
Warwick #149695 06/09/2005 1:28 PM
Medlem
Medlem

NB! det er forskjell på høyre og venstre..

Kne
Warwick #149696 06/09/2005 1:38 PM
Fersking
Fersking

Vridningsbeskyttelse kne
Warwick #149697 06/09/2005 2:08 PM
Ivrig
Ivrig

Jeg har selv slitt av bakre korsbånd og indre leddbånd i høyre kne. Benytter en kneortose/-skinne ganske lik den du ser på følgende nettside når jeg kjører alpint: http://www.idrettsklinikken.no/hj/kneort.html.

Denne skinnen har jeg fått tak i gjennom OCH Ortopedi AS, se: http://www.och.no/.

Å få tak i noe som avlaster for vridning i kneet er veldig vanskelig. Den skinnen jeg har kan låse både for hvor mye kneet kan bøyes og for hvor strakt jeg kan strekke ut foten. Den er mye benyttet innen alpint.

En slik skinne kan du justere så foten ikke kan strekkes helt ut. Den vinkelen du da får i kneet vil gjøre sjansene for vridning mindre.

Trygdeverket dekker utgiftene til slik skinne dersom du trenger den i arbeide (+hverdag?), men ikke kun for å kunne drive idrett.

Spør gjerne dersom jeg har forklart dårlig.

Jeg glemte:
Warwick #149698 06/09/2005 2:25 PM
Ivrig
Ivrig

Skinnen beskytter selvsagt godt mot sideveis slark i kneet.

Høres flott ut!
Warwick #149699 06/09/2005 3:18 PM
Warwick Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Raa: Er denne typen jeg er på jakt etter. Er jo kjekt å handle i Norge kanskje. Hvordan går denne sammen med støvelen? Har kikka på denne selv: http://www.kneeshop.com/armorfource.htm

Hva koster denne fra OCH? Må prøve å få noe støtte...

Jeg skrev et langt innlegg ...
Warwick #149700 06/09/2005 5:37 PM
Ivrig
Ivrig

og dermed ble jeg logget av Fri Flyt (dæven). Prøver med litt kort. Er litt usikker på ditt spørsmål "Hvordan går denne sammen med støvelen?" Ta kontakt dersom jeg missforstår.

Jeg har samme type skinne som du henviser til. Den er 35cm høy (15cm under og 20 cm over leddet). Kommer ikke i konflikt med støvlene (jeg har av de høyeste støvlene). Skinnen kan tas av og på med alpinstøvlene på. Skinnen sitter nesten uten at du merker den, forutsatt god tilpasning og nøye påsetting. OCH gjør her en god jobb.

Pris vet jeg ikke da trygdeverket betalte for min. Dette kan muligens OCH svare på(?). Pass på så du får en skinne som kan begrense bevegeligheten begge veier.

Jeg har forstått det slik at trygdeverket godkjenner enten operasjon eller skinne, altså ikke begge deler, men her har det mye å si hva rekvirerende lege skriver og mener.

Som sagt jeg kunne skrevet mye mer men prøver med dette i første omgang.

Takker
Warwick #149701 06/09/2005 6:10 PM
Warwick Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Du svarte på akkurat hva jeg lurte på. Likte ikke det med enten operasjon eller skinne da.. Men det kan nok som du sike påvirkes av lege. Min lege/kirurg har sagt at det er en såpass omfattende inngrep at en bør vente lengst mulig, spesiellt nå som jeg er såpass ung (20). Hadde vært kjekt med skinne som en midlertidig løsning. Vi får høre hva legen sier..

Litt råd(?)
Warwick #149702 06/09/2005 7:08 PM
Ivrig
Ivrig

Jeg synes det er litt rart at du som er så ung ikke ble opereret med en gang. Dette har jeg selvølgelig ikke greie på i det heletatt. Det kan være usikkerhet mht hvor sikker man er på at operasjonen er vellykket mm, mm(?).

Jeg vil derfor bare nevne at leger har veldig forskjellig syn på dette med å operere eller ikke når det gjelder kne. Dersom dette drar ut i tid, og du har råd (og ikke er redd for å fornærme din faste lege/kirurg) kan muligens en MR (Magnetisk Ressonans) tas på en privatklinikk for å høre hva de mener bør gjøres, og når (f.eks. Volvat).

Mht ev operasjon kan man selvsagt lure på om de vil vente 1 år eller 10 år. I mitt tilfelle ble det vurdert slik at dersom jeg trengte skinne mer enn ca 3 - 5 mnd, ville jeg få den dekket av trygdeverket. Dersom du vet at operasjon ikke blir foretatt innen ca 1/2 år vil jeg anbefale at du får din lege til å skrive en rekvisisjon på skinne. Som de sa til meg på OCH (og jeg er enig): "Det må da være i alle sin interesse at du får muligheten til å drive idrett og holde deg aktiv. Derfor bør du få skinne dekket av trygdeverket uansett om den trengs i arbeide eller bare idrett"!

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå