Rottefella Cobra R8 vs Linken
|
Fersking
|
OP
Fersking
Er veldig fornøyd med Cobra R8. Har kjøpt meg Dyna L 8800. Vurderer Linken, men blir anbefalt R8. Meninger?
|
|
|
 HammerHead
|
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
 LINKEN!
|
Entusiast
|
Entusiast
Les testen av linken her, har lagt inn et innlegg der selv!Suuuperfornøyd! Heelt fantastisk å kjøre på!
|
|
|
 Tja..
|
Fersking
|
Fersking
Har kjørt på begge deler, og mener begge er bra jeg... Spørs bare hva du foretrekker. Men at R8 er markedets mest solide binding er det vel ingen tvil om.
|
|
|
 sant så sant
|
Entusiast
|
Entusiast
jeg elsker å kjøre på linken, men det kan være det er fordi jeg elsker å kjøre på telemark Har bare prøvd r8 av venner. Linken er kjent for å ikke være den mest robuste, men skulle den bli ødelagt så fikser de det gratis! (står mer om det i testrapporten)
|
|
|
 kabel er kjedelig
|
Fersking
|
Fersking
etter å ha kjørt linken er det ingen veg tilbake for meg! De er helt overlegne! Step in er jo greitt!! Og veldig enkel justering av bindingen. Tåler masse juling, og har livstidsgaranti! Syns det låter bra i lag! Men det er jo litt religion på det feltet da...
|
|
|
|
|
|
 kundeservice er vel og bra.
|
Fersking
|
Fersking
Og det er Linken bra på har jeg hørt. Men det hjelper vel strengt tatt ikke så mye med god service når du ødelegger bindingen på tur og må ha nye deler.. Jeg ødela aldri noe på mitt par den sesongen jeg brukte de, men har hørt nok av de som har hatt mye problemer.
|
|
|
 Har begge.
|
Fersking
|
Fersking
Jeg har to par ski med Linken og ett par med R8, og begge bindingene er etter min mening bra. Jeg merker ingen stor forskjell når jeg skifter fra den ene til den andre bindingen. Fordelen med Linken er step-in funksjonen (som faktisk er veldig praktisk). Fordelen med R8 i forhold til Linken er noe mindre snøoppbygging under foten ved spesielle forhold (Linken har blitt veldig mye bedre på dette området siden den første utgaven, men fortsatt ikke like bra som R8).Hadde en del problemer med den første utgaven av Linken, men med den modellen som kom for to år siden har jeg ikke hatt noen problemer. Vil tro det samme vil gjelde for årets modell, som har fått en aldri så lite facelift.Kjøp den du får best pris på, eller liker best utseendemessig er mitt råd.
|
|
|
 Preferanser
|
Medlem
|
Medlem
Selv har jeg flere sesonger på både R8 og Linken.Begge bindingene er gode bindinger, og de fleste telemarkbindinger sliter med problemer med holdbarheten (kanskje utenom Bishop Bomber, men de har jeg ingen erfaring med så jeg kan ikke uttale meg).Den store forskjellen mellom R8 og Linken er at R8 er en av de mest aktive bindingene på markedet og Linken er en av de minst aktive. Med dette menes den motstanden bindingen gir når du bøyer støvelen. Om du liker mye eller lite motstand er egentlig en personlig sak, og smaken er som kjent delt.Selv føler jeg at det er lettere å kjøre store og tunge ski med bindinger som er aktive, da særlig med tanke på kontroll av den bakre skien. Andre setter stor pris på mindre aktive bindinger med liten bøyemotstand i løssnø da aktive bindinger lettere kan føre til at tuppen på den bakre skien presses ned (mindre problem på feite ski). Til hopping/jibbing kan det være verdt å merke seg at en aktiv binding holder bakskien nærmere hælen, en mindre aktiv binding vil bakskiene ha en tendens til å "falle ned" ettersom det skal mindre til for å bøye støvelen, det vil også være litt mere hjelp i en aktiv binding når du lander switch og det er jo ok å ikke gå så mye på snørra.
|
|
|
 Cobra R8
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Jeg bruker r8, og er stor fornøyd. men vurdere å bytte til linken neste gang.. noen som vet hvor mye de sirka ligger på i pris?
|
|
|
 Jokke...
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
...sitt poeng med at Rottefella gir mer kontroll på bakskia, deler jeg. Det er min erfaring også, og mener det er et vesentlig forhold å vurdere. Jeg kjører litt på begge deler nå, etter å ha kjørt på riva I, II, chili og cobra tidligere. Det kan nok være at det former mine preferanser i retning en aktiv binding. Og siden jeg er aktiv på ski, synes jeg det for egen del er ok med ei ski som passer til. Har linken på de feite plankene og syns vel eg. ikke at det jeg vinner på stivhet/kanttrykk kompenserer for tapet av kontroll på skia. Men vi er så forskjellige.
|
|
|
 Linken og pris
|
Fersking
|
Fersking
Jeg er svoren Linken-tilhenger, nettopp på grunn av det Jokke skriver om aktive og passive bindinger. Synes det er lekkert å ikke føle presset på hælen fra en aktiv binding. Prisen på Linken er 2260,- for binding og shims. Kan kjøpes i gode sportsbutikker eller online på http://linken.no Oslo sportslager har fjorårets Linkenmodell til salgs for 1575 kr, noe som er et røverkjøp.
|
|
|
|
|
|
 www.linken.com
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Fordeler med Linken:- Enkel å justere- Enkelt å justere motstand- Sinnsyk bra følelse (må prøves)- Livstids garanti- Nye kule farger kommer i år! Skal man justere en kabelbinding blir man stående å skru og skur og justere. Tungvint og kaldt for hendene. Det har blitt skrevet mye om Linken og dårlig holdbarhet. Dette er problemer de hadde ved oppstarten for en del år siden. Så kaldte "barnesykdomer". Bindigene er blitt fikset på siden det og holdbarheten er mye bedre. Magnus Tveito er vel et godt eksempel på at denne bindingen kan brukes til alt innen frikjøring og jibbing. Sjekk ut Kong Vinter 2!
|
|
|
 Jahru 7TM
|
Fersking
|
Fersking
henger meg på denne tråden.... har noen prøvd 7TM bindinga? synspunkter?
|
|
|
 R8 - holder hva de lover...
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Var jo liott kvalitetsproblemer på Linken, men det skal være historie. Rottefella R8 er i alefall bunnsolid og mye stivere /fastere enn chili. Meget bra :-)
|
|
|
 Smak og behag
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Disse bindingsdiskusjonene har en tendens til fort å bli usaklige (selv om denne holder seg bra). I bunn og grunn går alt ut på smak og behag. Det finnes ikke noen "verdens beste binding". Både R8 og Linken holder god kvalitet, men kjennes forskjellig. For min del holder jeg meg til platebindinger. Jeg føler jeg får bedre kontroll over kantingen på skiene og er ikke enig i at jeg får mindre kontoll over bakskien. Dette viser bare at alle er forskjellige. Du skal lete en stund før du finner to som kjører likt, og naturlig nok vil de ha forskjellige ustyrspreferanser. Moral: Prøv før du kjøper (uansett kjøper du ikke katta i sekken). Tror ikke det finnes "dårlige bindinger" lengre, bare forskjellige bindinger.
|
|
|
 Ja;ja:
|
Ivrig
|
Ivrig
Linken har fortsatt barnesykdomer dersom du ønsker å ha litt (større) bøyemotstand. De må enten benytte stivere plast eller benytte stoppskive for denne justeringen (har sett "xxx";sponset) som nesten ikke har fått på seg skiene grunnet ønske om høyere bøyemotstand. Kjøp Hammerhead og unngå problemer! Se graf over (justerbar) bøyemotstand: http://www.couloirmag.com/gear/telemark/bindings/binding_perf_02-03.htm#graph
|
|
|
 litt i tvil med dette du
|
Entusiast
|
Entusiast
"Men at R8 er markedets mest solide binding er det vel ingen tvil om."Kan ikke si meg helt enig i det der, bishop bomber og HammerHead er svert så solide de og. Så kan ikke si at det ikke er noe tvil der.. Men R8 er mer solide enn linken vertfall..!
|
|
|
|
|
|
 r8
|
Fersking
|
Fersking
har en r8 binding selv og er uber fornøyd. har gått masse langturer, toppturer og nedturrer med den og den bare holder og holder. det med å stille den inn til nye sko er ikke noe stress, slik som det ble nevnt over. det er et håndgrep som er gjort på under minuttet dersom man klarer å skru i en skrue.har ikke noe negativt å si om linken bortsett fra at jeg personlig syns at den har litt for liten respons ved hopping og agressiv kjøring, men som sagt smak og behag.bishop derimot er jo kanskje den feteste bindingen å se på, med øl jekk og hele pakka, men hva faen hjelper vel det når bindinga veier 2,ett eller annet kilo og koster 3høvdinger.hammer head vet jeg ingen ting om og 7tm er en ok binding som jeg ikke har prøvd men de jeg kjenner som har den er veldig fornøyd. god natt
|
|
|
 Step-In...
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
...funksjonen til Linken er det enkelte som likker å framheve. Og så humrer jeg litt når de samme folka bøyer seg ned for å knote med fangreimene. Noe salgsargument ift. andre bindinger uten skibrems er det neppe.
|
|
|
 tjah..
|
Entusiast
|
Entusiast
jeg syns det er enklere å feste fangreimene enn å sette på ei jævelig stram vaier rundt helen da..
|
|
|
 men..
|
Entusiast
|
Entusiast
min mening er vertfall at linken ikke funker etter min smak.. Jeg vil ha en solid binding med massevis av motstand og stabilitet, derfor HammerHead! HAr desverre ikke fått testet bishop bomber, men tror den er bra.. /tm har jeg også lite erfaring med... Men G3, black diamond og rottefella har jeg erfaring med... Skulle jeg valgt mellom rottefella og linken, er svaret klart, ROTTEFELLA!!
|
|
|
 Step-In
|
Fersking
|
Fersking
Veldig enig med Ingrid at det er mye lettere å feste fangreimene enn hælbøylen på R8. Jeg har i alle fall justert bøylen på R8 relativt stramt, og da blir det faktisk veldig knotete å feste den sammenliknet med å steppe inn i Linken. Dette er ingen stor sak, men faktisk ganske irriterenede når man har blitt vant til Linken.
|
|
|
 Poenget miit...
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
...er mer at step-in-funksjonen ikke bør avgjøre valg av binding. Jeg kjører på både Linken og Rottefella og synes fokuset på det som skjer i fart er viktigst, ikke mht. selve festinga av beinet. Derfor er også step-in-funksjonen ganske likegyldig for min del. I fart er bindingene forskjellige, og siden folk er ulike, stiller jeg meg litt undrende til kategoriske forslag. Trur bare jeg må henstille folk til å teste/byttelåne ski og erfare på selvstendig grunnlag.
|
|
|
|
|
|
 Linken = Knedødaren
|
Fersking
|
Fersking
Linken sitter dønn fast på foten, eller sitter ikke i det hele tatt! Enten slipper bindingen i tide og utide, ellers sitter den så hardt fast at du kan bøye bindingen helt før skia faller av! Velg R8, så har du en sikker vinner
|
|
|
 Og der brøyt vi den rekorden...
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
En tråd med nesten bare seriøse innlegg inntil det siste. Linken sitter dønn fast. Forutsatt at brukeren evner å justere den da. Og der ligger hovedårsaken til de alltid nevnte barnesykdommene på de første modellene. Linken krever en skikkelig tilpassing for å fungere optimalt. Og dette med aktiv/ikke aktiv binding er smak og behag. For min del kjører jeg på skjæret med tilnærmet lik vekt på begge ski, og med en slik kjørestil er linken det beste. Feks R8/G3 synes jeg er en fin binding til mer leken kjøring og eventuell tilbakelent pudderkjøring, men gir ikke meg nok mulighet til kraftoverføring til å kjøre skikkelig på skjæret med breie, stive ski. Så her bør man se an kjørestil og bruksområde før man velger binding.
|
|
|
 R8 og G3 Targa
|
Fersking
|
Fersking
Jeg prøvde G3 Targa på mine scratch BC.. Og jeg ble overrasket over hvor lite forskjell det var mellom de, men G3 føles mer nok "døde" på snøen.. Men det er som rangle sier; g3 og r8 er mer lekne bindinger, G3 er knall for high speed cruisin'!..
|
|
|
 Gåegenskaper
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Hvem av Cobra R8 og Linken er best (minst dårlig) til å gå med oppover og bortover. Mindre motstand forover faller kankje positivt ut for Linken?
|
|
|
 Gåegenskaper
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Hvem av Cobra R8 og Linken er best (minst dårlig) til å gå med oppover og bortover. Mindre motstand forover faller kankje positivt ut for Linken?
|
|
|
 Re: Rottefella Cobra R8 vs Linken
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har gått en god del med Linken de siste årene og synes ikke det er noe probelm. Har ikke prøvd å gå med R8, men min teori tilsier at det er mer slit å gå med en mer aktiv binding. Rottefella har dog en mye bedre hælløfter løsning en Linken.
|
|
|
|
|
|
 STØVEL
|
Entusiast
|
Entusiast
Husk at linken sliter med å funke orgentlig på andre støvler den scarpa.. eks: crispi, har måtte oppleve å surre helklossen fast rundt ankelen slik at den ikke åpner seg under nedfart.. Vet ikke om det er ordnetpå i nyeste modellen?? Uansett, Er utrolig mangen bra telemark bindinger på markedet.. Å si at en er bedre den en annen er som å kåre en ski bedre den en annen.. De har alle svake punkt og bra punkt..
|
|
|
 Rangle
|
Fersking
|
Fersking
Som nevnt ved tråden over, er det forskjellig hvordan bindingen sitter i forskjellige sko, i mine crispi, fikk vi ikke til å justere rett! selv om en medarbeider fra linken forsøkte, derfor falt ski alltid av ved hopp eller løssnøkjøring! En kompis av meg hadde motsatt problem med garmont, der satt skia dønn fast, når vi fikk justert den til å sitte! men dette er noen år siden. Cobra bindingene har jeg aldri hatt problemer med, derfor synes JEG de er det beste alternatiet.Må vist utdype i det vide å brede for å være saklig;)
|
|
|
 Rangle
|
Fersking
|
Fersking
Som nevnt ved tråden over, er det forskjellig hvordan bindingen sitter i forskjellige sko, i mine crispi, fikk vi ikke til å justere rett! selv om en medarbeider fra linken forsøkte, derfor falt ski alltid av ved hopp eller løssnøkjøring! En kompis av meg hadde motsatt problem med garmont, der satt skia dønn fast, når vi fikk justert den til å sitte! men dette er noen år siden. Cobra bindingene har jeg aldri hatt problemer med, derfor synes JEG de er det beste alternatiet.Må vist utdype i det vide å brede for å være saklig;)
|
|
|
 knedødare og andre kjipe jævler....
|
Medlem
|
Medlem
det er for mange kategoriske anbefalinger på dette forumet, så det er bra å se at noen legger mer vekt på forskjellen mellom bindingene enn å rangere dem.Å foretrekke rottefella fremfor linken fordi den løser ut bedre er meningsløst. Dette fordi ingen av bindingene er utløserbindinger, og begge er derfor knedødare. Etter min mening skal bindinger sitte bom fast ved kjøring, og løse ut med sikkerhet når man detter. Å velge rottefella fordi den ikke sitter bom fast blir falsk trygghet og feil fokus. MEN, og velge en utløserbinding fremfor en klassisk én mener jeg er helt legitimt.Det er også greit å advare mot bindinger som detter av når de ikke skal det.Synes nå jeg..... Og en siste bønn! Hvis du anbefaler eller fraråder kjøp av en binding/ski/whatevva som du ikke har prøvd selv, si at du ikke har prøvd det. Alt annet blir for dumt og svekker troverdigheten...
|
|
|
 Pinch:
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det stemmer overhode ikke. Magnus Tveito er levende bevis på at Linken + Crispi er en bra kombinasjon! Scarpa funker dog noe bedre pga. knekkpunkt. Men at linken sliter med å tilpasse seg andre støvler en scarpa er tull og tøys! Mange setter ikke bindingen stramt nok iforhold til justeringen og dette kan føre til at de lett løser ut.
|
|
|
 For og finne den rette
|
Entusiast
|
Entusiast
.... bindingen må man rett og slett teste bindingene.. Jeg liker klart best HammerHead, andre liker kanskje best Linken eller Rottefella, sånn er det bare..! Men om noen er interessert i å teste HammerHead bindingen så ta kontakt om dere skal til oppdal, eller juvass for den saks skyld, så skal dere få prøve bindingene hos meg..!
|
|
|
 Seriøst
|
Entusiast
|
Entusiast
Dokka, hva med å prøve å være litt nøyansert.. Forstår at DU er fornøyd med Linken, men det betyr på ingen måte at det kan generaliseres ut til resten av verden.. JEG
|
|
|
 Seriøst
|
Entusiast
|
Entusiast
Dokka, hva med å prøve å være litt nøyansert.. Forstår at DU er fornøyd med Linken, men det betyr på ingen måte at det kan generaliseres ut til resten av verden.. JEG, ikke alle andre, men jeg har opplevd at en eldre modell linken + en crispi støvel ikke er en bra combo, og i snakke med en av test kjørerene fra Linken i mars i år sa han at dette var noe de var bevist på og jobbet med å fikse. Det du må ta innover deg Dokka er at du kan ikke hevde at Linken er bedre den R8, eller noen andre bindinger for den saks skyld.. på samme måte som jeg ikke kan hevde at en annen binding er den beste.. ALLE HAR ULEMPER OG FORDELER OG FORSKJELLIGE BRUKSOMRÅDER.. Venter i spenning om du kan komme med noen emperisk data med ekstern validitet som kan bevise at linken er bedre den noen av de andre store bindings produsentene på markedet....
|
|
|
 Seriøs som pokker....
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Selvsagt kan jeg hevde at en binding er klart best! Fordi JEG liker følelsen, fordi JEG liker servicen, fordi JEG liker garantien osv. Om du liker det samme eller ikke er ikke poenget. Her er spørsmålet om hva en liker og ikke liker. På hvilket ellers grunnlag vil du sammenlikne? Joda litt facts er det jo å komme med, men som FreeSkier så godt sier; det må prøves ut. Har jeg ikke ytret godt nok at ikke alle liker det jeg liker, beklager jeg.... At du derimot trør rett i samme felle selv er du ikke så bevisst på, eller hva? Du påstår at Linken funker dårlig med andre støvler enn scarpa på grunn av at DU ikke fikk det til. Hva med litt data om at det ikke fungerer? Jeg forstår at dette har vert et problem for noen pga. knekkpunkter, men hvordan kan noen få til dette og andre ikke? Selv har jeg kjørt med både cxp og cxr til alle modeller av linken uten problem. Hadde Crispi og Linken vert dårlig sammen hadde det vel ikke vert mulig å vinne RFC to år på rad med akkurat den kombinasjonen!
|
|
|
 vel
|
Entusiast
|
Entusiast
kansje litt uklar i førsteutkastet, men som sagt, har opplevde at helklossen kolidere med div justerings ting bak over helen på enkelte støvle typer, som har ført til utløsning.. Som sagt så var det på en elder linken model, og en eldre model støvel.. om dette er et nåværene problem, kan jeg ikke si noe om... Gjentar meg selv med å si.. man kan foretrekke en binding over en annen, men å si at en er bedre den en annen over en generell skala blir feil.. Misforstå meg rett, prøver ikke å si at linken er dårlig, har hatt mangen gode stunder på den, prøver bare å gi han som leiter etter bindingen et litt mer nøyansert bilde.. En slik: Linken/R8/Hammarhead/BB/G3Targa lever lengre, best til alt, lettest å kjøre med osv er ikke noe fornuftig, for da kan man krangle til man dør.. eneste jeg kan si med sikkerhet er at jeg kjenner brukere av alle disse bindingene, og alle de hevder at deres binding er best.. Og det å vinne RFC to år på rad har vel egentlig mest med kjøreren og mindre med utstyret å gjøre (til en vis grad, hadde vel ikke hvert gjenomførtbart med nato plank og lærstøvel)
|
|
|
|
|