Selv har jeg flere sesonger på både R8 og Linken.Begge bindingene er gode bindinger, og de fleste telemarkbindinger sliter med problemer med holdbarheten (kanskje utenom Bishop Bomber, men de har jeg ingen erfaring med så jeg kan ikke uttale meg).Den store forskjellen mellom R8 og Linken er at R8 er en av de mest aktive bindingene på markedet og Linken er en av de minst aktive. Med dette menes den motstanden bindingen gir når du bøyer støvelen. Om du liker mye eller lite motstand er egentlig en personlig sak, og smaken er som kjent delt.Selv føler jeg at det er lettere å kjøre store og tunge ski med bindinger som er aktive, da særlig med tanke på kontroll av den bakre skien. Andre setter stor pris på mindre aktive bindinger med liten bøyemotstand i løssnø da aktive bindinger lettere kan føre til at tuppen på den bakre skien presses ned (mindre problem på feite ski). Til hopping/jibbing kan det være verdt å merke seg at en aktiv binding holder bakskien nærmere hælen, en mindre aktiv binding vil bakskiene ha en tendens til å "falle ned" ettersom det skal mindre til for å bøye støvelen, det vil også være litt mere hjelp i en aktiv binding når du lander switch og det er jo ok å ikke gå så mye på snørra.