endre nielsen
|
Medlem
|
Medlem
|
|
|
 syting
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hei,nå har jeg sett gjennom hele filmen (bestilte fra nettstedet, det tar ca 12-14 dager), og selv om jeg skjønner kritikken av stilen til et par av kjørerne (unødvendige svinger: "telemark skiing is like figure skating, and I am Brian Boitano") så er det noen som drar skikkelig på. Andy Rosenberg for eksempel, han bremser ikke spesielt mye..Et av de mest minneverdige segmentene er forresten om en fyr som bor uti skogen med hunden sin, bare for å kjøre mest mulig uforstyrret. Skikkelig oldskool stil der, med tynne ski og dobbelt stavisett. Men det funker for det. Alt i alt: mye pudder, en del sketchy kjøring, litt humor, og nesten ikke noe jibbing. Jeg synes absolutt filmen er verdt pengene.
|
|
|
 Til salgs i Norge?
|
Fersking
|
Fersking
Noen som aner om PW05 er til salgs vi noen norske kanaler? Forsåvidt enig i at teknikken til filmgutta kan diskuteres, men vi er da ikke akkurat bortskjemte med ok løshælsfilmer...
|
|
|
 som sagt..
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
jeg bestilte på nettet, det kostet 27 dollar.. ca 170 kroner, inkludert frakt. Kommer da også under mva-grensen (200 kr) for import til Norge.Tviler på at du finner den billigere via noen norske kanaler 
|
|
|
 De største kritikerne...
|
Fersking
|
Fersking
http://powderwhore.com/forum/viewtopic.php?t=45 ...kan her få lov til å diskutere direkte med PW-gutta .... Noen som kan formulere seg på engelsk her ?
|
|
|
 Re: Fantastisk tele-teeser!
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Også sett hele filmen etter at den dumpet i postkassa før helgen. Hiver meg på Bizzard. Noen av kjørerne følger "mange svinger" prinsippet, men det er flere som drar på endel. Ikke helt samme kvaliteten som de store skifilm produsentene, du ser at dette er en hjemmeproduksjon, men liker den godt. Mye sinnsykt føre, og generellt feel-good film for meg i alle fall.
|
|
|
|
|
|
 ....
|
Fersking
|
Fersking
Takk Blissard, jeg hadde lest tråden, vært inne på PW- siden og nesten bestilt. Det jeg ønsket var å anskaffe den meg raskerere enn 12-14 dgr, og eventuelt også sjekke ut muligheten for å bestille noen eks til butikk. Men, jeg måtte bite i det velkjente eplet, nå er den ihvertfall på vei...
|
|
|
 Bra snø
|
Fersking
|
Fersking
og skiglede er vel det viktigste...
|
|
|
 gjesp...
|
Fersking
|
Fersking
tok meg selv i å gjespe dypt og lenge når jeg så denne teeseren.. elsker løs hel og pudder, men dette ble litt kjedelig
|
|
|
 film
|
Medlem
|
Medlem
for det første må jeg si meg enig i snowmann. bra film kul kjøring. men dere som er negative stavsettet. det er få ganger jeg ser noen med så god stil. det har noe med rotasjonen å gjøre, jo bedre stavsett jo mindre sjans for å få overrotasjon i pudderkjøring. spør hvem som helst med peiling.
|
|
|
 Syns det va en fin film eg..
|
Fersking
|
Fersking
.. men eg reagerte og litt på teknikken i begynnelsen..Litt vel mykkje planting av skiMen te de kjøreran sett forsvar så trur eg spesielt skogkjøringa e gjort slik for å holde kontrollen. Det e vanskelig å se på film kor bratt det egentlig e og og teknikken bli et resultat av snødybde og helningsgrad.. (det samme gjelder jo i åpent terreng..)Ska man skjære svingen i skogen og det e bratt så får du fort ukontrollert fart og står fort og kline med et tre.. Da e dansing fint for å holde kontrollen. I åpent lende - for middelmådige kjørera som meg - så e det og snakk om et kompromi mellom teknikk og fart. Kan være nydelig å danse seg ned de bratte hengan - med omså dobbelt stavsett - der en langsving ville bety warpspeed med et ukontrollert monstertryn som resultat:-)Med rette helning og åpenhet i landskap e det jo bare å smurfe i vei.Det vise dem jo at dem dels og beherske de æmrikæneran. Men under gitt forhold ville jo enhver måtte bruke en god del brems og hopp og sprett for å kunne ta seg ned sikkert gjennom skogen. Men aller mest, eg e sjukelig misunnelig på de der som får kjøre under sånne forhold..
|
|
|
 Ja- det er snø der..
|
Fersking
|
Fersking
Når det gjelder selve kjøringen er det jo klart at dette ikke er noe å sette opp mot Seth og andre i den klassen.. Men det var vel heller ikke meningen.De kan stå på ski. Doble stavisett så jeg ikke så mye til, men de har en annen stil en mange nordiske freeridere. Typisk oldschool vil jeg si - de "pumper" pudder - ser et heng å prøver å få endel svinger ut av det. Er jo litt morro å sprette fra side til side som en laks i vann! Kos lek og morrokjøring i hovedsak. Skulle du kjørt disse stedene på den måten Rangle mener det burde vært kjørt, hadde vel bakken blitt borte rimelig fort.. Som andre her og nevner er ikke dette kjøring som fordrer Pro Rider og død i blikket..Men jeg må legge til at selv jeg står mer over midten av mine Tankere en disse gutta..
|
|
|
|
|
|
 okei da
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Bare for å presisere en smule, da jeg ser mitt nick og mine uttalelser blir refert til etpar ganger. I (tett) skog blir ofte skikjøringen slik som i overnevnte film. (med eller uten løs hæl). Det var heller ikke mitt poeng at man i tett skog skal peise ned på skjæret i warpspeed og 1 sving pr 200 høydemeter. Det kan fort bli vanskelig ja, da det ofte er trær i skogen, og de står som regel i veien. Poenget mitt var å fremme min irritasjon og indignasjon over alle de som utøver løshælkjøring som om det skulle være Amazonasjungel uansett. Stopp- og hoppsvinger, ja t.o.m. stavisett må ofte brukes da forholdene krever det. Så som i tett skog, eller suspekte og krøkkete berg. (med eller uten løs hæl) Men når brorparten av telemarkjørere både her og over dammen bruker det konsekvent, i pudder, i øpna landskap eller i pisten, så irriterer det meg. Det ser bare så håpløst teit ut.
|
|
|
 lær oss..
|
Fersking
|
Fersking
Da kan jo du se på det som din oppgave og kjøre perfekt til enhver tid slik at vi andre idioter, homser og kjerringer kan lære oss hvordan det gjøres.. 
|
|
|
 1. time gratis til deg
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det at du er en dum teppespiser(jf. egne utsagn) er ingen hindring.
|
|
|
 eh!
|
Fersking
|
Fersking
Detter er jo ikke akkurat sinnsykt fett da. Fint å se pudder da, ettersom det er mangelvare i norge for tida...
|
|
|
 He he..
|
Fersking
|
Fersking
Jeg er nok bare en idiot.. men homser og kjerringer fikk samme kritikk som oss idioter så da påtok jeg meg ansvaret med å svare for oss alle.. hvor kan jeg møte opp til time? er selv romsdalskjører.. og jeg bremser ganske mye..
|
|
|
 Stur og ved
|
Fersking
|
Fersking
Dobble stavisett eller ikke.. Feminine byks ned bratthengene blir det uansett.. Kan ikke telemarkgjengen begynne å bruke stauren igjen og holde seg til å droppe ned fra hyttetak.. Problemet er vel at det krever litt mer å peise ned fjellsidene, og de telemarkfolkene som er gode nok til å beherske det innser at alpinski gir det en ekstra dimmensjon.
|
|
|
|
|
|
 Hypotese:
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Man er god, god nok til å peise ned ei fjellside med løs hæl. Jeg mener ganske bestemt at det siste vedkommende da ønsker er å bolte seg fast i et alpinutstyr eller et bretthelvete som kjennes som ei statisk tvangstrøye. Det med dimensjon må du nok forklare en treig faen som meg, for den logikken gikk meg sannelig hus forbi. Har nemlig støtt og stadig inntrykk av å tre inn i en fjerde eller femte dimensjon når jeg har det som best på løs hæl. Men du provoserte kanskje bare? I så fall klarte du det. Grattis!
|
|
|
 akker og buker ass!!!
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
takker ass den var digg...
|
|
|
 Beklager
|
Fersking
|
Fersking
Ikke meningen å fornærme deg snøvær.. Mange fantastiske skikjørere står telemark, og det er digg å se på. Det jeg mener er at mange som står telemark henger fast ved et ideal som var gjeldende OL94 da en gjeng begeistret verden i undderrennet på hoppbakken. Mange har potensialet til å kjøre med mer fart og aggresivitet, men holder ved sine feminine simple byks. De som kombinerer alpint/telemark er flinkere til å ta med seg nye elementer inn i telemark, og dermed utvikle de totale skiferdighetene, men også telemark som gren. Mange som bare står telemark blir litt for ensidige.
|
|
|
 Frre your heels
|
Fersking
|
Fersking
and your mind will follow
|
|
|
 Frre your heels
|
Fersking
|
Fersking
and your mind will follow
|
|
|
 Frre your heels and your mind will follow
|
Entusiast
|
Entusiast
Hei er ikke det mottoet til den siste filmen fra bigtrix mafian! Jepp det var mye telis kjøring der ja! ikke verst! Mye av det var faktisk digg kjøring! Bare synd at vi ble kicket ut fra javel på fredag. Vi fikk almost sett filmen rising fra free radicals da brann alarmen startet. Hva skjer??
|
|
|
|
|
|
 umulig ideal?
|
Medlem
|
Medlem
Det var så mange aktive debattanter her at jeg må slenge ut en påstand: Det virker som utskliende bakski nesten er et universielt problem i telemark på film, og nesten det samme for alpinkjørerne/freeride. Et hederlig unntak i telemark kan være Frode Grønvold?. Hugo Harrison har ofte bra trøkk i svingene. Seth? Er ikke mye skjær der i gården, eller hva? Telemarklandslaget: Skrens, skrens.... Legg merke til sekvensen med portkjøring i den nyeste filmen fra Matchstick Productions. Ralves viser hvordan en fjellside forseres med skjærende svinger. Hvis det er malen er vi alle en gjeng med skrensere... Så ut som løssnøhorene hadde det som plummen i egget (på sitt eget nivå). Meninger?
|
|
|
 Old School
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Husker godt den gangen jeg startet med Telemark, den gangen hoppsving og stavisett var kult.......skinnslips og hvite sokker var visst også kult den gangen......mimre, mimre. Den gangen var det Asolo Morgedal skinnsko med snøring og Atomic Backcountry telemark ski (med smørespenn) som var greiene. MEN VI HADDE DET MORSOMT DA OGSÅ ;-) Har for lenge siden oppgradert utstyret og blitt plastic fantastic selv. MEN DEN OPPRINNELIGE STILEN HOLDER JEG PÅ!! Min ringe oppfatning er at det som er morsomt med Telemark er nettop svingene, og hoppingen og det å ha det morsomt på ski. Det er så enkelt at flere svinger i pudder=mer moro ;-) Syns både jeg og våre venner i USA skulle få fortsette med å det morsomt på ski, på vårt ukule og fatteslige vis, uten at surmagete New school jyplinger kritiserer oss og stilen.
|
|
|
 Såpass får du tåle
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
- Det at en New School jypling kritiserer deg og skinnslipset ditt bør ikke komme som noen overraskelse, og er vel heller ikke noe å ta så fælt på vei for. Da får du heller ta til deg det faktum at surmagete gamle gubber slenger litt skit når du lager engler i snøen med bakskia di.
|
|
|
 mer teletease!
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
total telemark V:http://www.telemarktips.com/video/SessionsTrailer.mpg Falling forward:http://www.fallingforwardfilms.com/video/fff-teaser-hi.mov booh yeah!
|
|
|
|
|