Men du må slutte å snakke om det fantasiskjæret ditt i løssnøen, det er noe som ikke eksisterer. Alle svinger i løssnøen er skrenssvinger.Den eneste bakdelen jeg ser med hofteknekk, som du rakker altfor mye ned på, er at det fort blir statisk kjøring, siden det er lett at mann setter seg bakpå og blir sittende der. Det er det du definerer som overdreven hofteknekk tror jeg. Men det burde ikke være noe problem hvis man skal kjøre slik som du sier. For å kjøre lange svinger i løssnø i stor fart blir ofte statisk, blir sittende bakpå å surfe, og da er hofteknekken slettest ikke noen dårligere løsning enn noen annen.

Og jeg skjønner ikke hvorfor du rakker så jævlig ned på kort svinger? Har sett på filmen ett par ganger, og det er noen som har dårlig teknikk der, men det er ett par stk som kan kjøre på ski. Du ser kortsvingene kommer til sin rett når de kommer inn i de rette elementene (skog). Ski som stormrider dp for eks, vil ikke ha noe særlig bruksområde på telemark annet enn store lange svinger. Men en myk og feit ski er vel laget slik at mann lettere skal ha kontroll når man for eks kjører i skogskjøring. Og da er de vel like mye laget til å ta kjappe og korte svinger som lange i stor fart.

Tilbake til stavbruk igjen, jeg ser poenget ditt, men jeg er ikke enig med deg. Å bruke stavene er en måte å få opp rytmen på, de er også en særs effektiv måte å unngå rotasjon i overkroppen når mann går fra en sving til en annen. Ikke syns jeg det er stygt å se på heller.Men dobbelt stavsett derimot, det er en uting, og det blir fort rotete og dårlig teknikk av det, rytmen forsvinner osv. Men det er det ingen av de amerikanerene som lider av.

angående tåen din, så håper jeg den blir bra til vinteren.