Er du mest interessert i å dra på tur velger du en i plast, da kan du padle deg i land hvor som helst uten å bekymre deg for riper. Mens det viktigste ved valget synes jeg er sitte-komfort. Du skal sitte godt i flere timer, velg derfor den du føler du sitter best i. Hoftestilling, bøy i knærne, riktig ryggstilling osv er viktige vurderinger. Og så ville jeg heller ikke valgt den mest stødige balja, skal du fortsette å padle trenger du utfordringer, så finn deg en modell du også må jobbe litt med. Liker du padling, vil du veldig fort vokse fra de aller stødigste modellene og disse blir derfor kjedelige for deg, tror jeg. Havpadlig blir hva du gjør det til selv, du kan padle rolige turer på flatt vann eller finne deg bølger å surfe på, alt ettersom hvilket nivå du er på. Jeg vil også anbefale deg ror, da det er veldig behagelig på lengre turer, men også lære deg å padle uten ror, og så vil jeg anbefale deg å ta et sikkerhetskurs. Selv har jeg en Boreal Muktuk og er veldig fornøyd. Kjøpte den på Kajakk og Fjell på lillehammer og følte jeg gjorde et trygt og godt kjøp. Og har ikke angret:-) så løp og prøv!! det er min anbefaling!