Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Trenger hjelp til valg av ski.
#149031 19/11/2005 11:20 AM
sluffy Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Heihei.

Jeg har stått på brett i en god del år, men har kommet fram til at jeg skal gå over til telemark. Jeg er helt "fersk i gamet", så stort masse vet jeg ikke om skivalg. Det jeg da trenger hjelp til er å finne et par ski som kan passe meg. Som så veldig mange andre, vil jeg stå både i, og utenfor løypen.

Om det finnes ski i bergensområdet som kan kjøpes brukt, hadde ikke det vært så dumt. Jeg regner med at de første skiene bare blir brukt til å lære seg teknikken, osv. Da kan jeg legge til at jeg er litt i underkant av 1,8m høy. Så hvis noen har ski som skal selges, eller vet om noen, hadde det vært fin om dere sa i fra.

Bindinger er jeg ikke helt sikker på. Har skjønt at det enten er Linken, eller Cobra (R8?) som er noe. Jeg tenkte å kjøpe et par T2-sko, til å holde beina mine varme, mannen på Platou mente at det var et rimelig godt valg. Hjelp skal jeg også ha, og da havner jeg nok på en Sweet Trooper Fullcut (om det blir med eller uten skygge, vet jeg ikke enda, sikkert uten).

På forhånd takk for hjelpen.

.
sluffy #149032 21/11/2005 5:46 PM
sluffy Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Det var visst ikke så alt for lett å få tak i brukt utstyr, så det ser ut som jeg kanskje "biter i det sure eplet", og kjøper nytt. Da står det stort sett mellom Dynastar Legend 6200 og Elan M666. I pakke med Cobra R8 koster disse ca. 4400,- (Dynastar) og 4900,- (Elan). Det kan nesten virke som Dynastar skiene er en dyrere ski (til tross for lavere pakkepris), men er den bedre?

Sikkert bra greier
sluffy #149033 21/11/2005 7:34 PM
Medlem
Medlem

Heisann,Antar det neppe blir feil med de pakkene du nevner, men har ikke kjørt noen av dem. Jeg kan imidlertid tenke meg at du vil ønske litt mer bredde når du har kjørt litt. T2 er fin om han passer foten din. Prøv i butikken (og få varmet og tilpasset tøffelen der når du har funnet rett sko og str). R8 eller Linken? Smak og behag! Tror ikke vi skal overdrive utstyrsvalget heller. Det er kjøringa som er moroa og mye av det du finner i butikken funker sikkert godt som snus. Se etter høvelig skilengde og skotype som passer så er mye gjort. Det er sikkert ikke de siste kjøreskia du handler likevel. Lykke til ;-)

Re: Trenger hjelp til valg av ski.
sluffy #149034 21/11/2005 7:42 PM
sluffy Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg var og så på T2, men jeg prøvde dem aldri (hvorfor, vet jeg ikke). Sånn mannen i butikken forklarte det, virker det som de kan passe foten min godt, men det må jo som sagt, prøves. Jeg liker løssnø-kjøring veldig godt på brett, så jeg kommer nok til å henge meg på dette på telemark også. Jeg er ganske lett, så jeg vet ikke om dynastar-skien blir for smal for litt leking, men jeg klarer ikke helt å bestemme meg. Får høre med folkene i butikken, og vente på flere svar her (noe som forhåpentligvis kommer).

Hvor lange anbefaler dere som har stått litt at skiene skal være? Jeg er 177-178cm høy, og liker litt leking, også i løssnø. Vekten er i underkant av 60kg, hvis det har noe å si for lengden.

Skiene er kjøpt
sluffy #149035 22/11/2005 8:31 PM
sluffy Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Da hadde jeg kjøpt meg ski. Jeg endte opp med et par Elan M666 (176cm lange, hvis noen lurte), R8-bindinger og T2X-sko, så var det bare å håpe på at snøen snart dukker opp.

Gratulerer!
sluffy #149036 23/11/2005 1:21 PM
Fersking
Fersking

Og lykke til! smile