Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Scarpa størrelse på plastskall
#149020 21/11/2005 10:56 AM
andern Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Har planer om å investere i nye telemarkstøvler og siden jeg "alltid" har kjørt med Scarpa T1 tenkte jeg å fortsette med det. For å forenkle produksjonen av plastskall benytter Scarpa samme størrelse plastskall sammen med flere størrelser innersko. Var innom min lokal sportsbutikk for å prøve sko forrige uke, men siden de hadde bare fem forskjellige størrelser ble jeg ikke helt klok på størrelsen på plastskallene. Ut i fra det jeg kunne se så det ut som samme plastskall benyttes på fire størrelser innersko. Så vidt jeg kunne se benyttes plastskall i størrelse 9-10 for størrelsene 8,5-9-9,5-10. Gjør ikke dette at f.eks. str. 8,5 får uforholdsmessig stort plastskall?Jeg fikk ikke prøvd min størrelse, men antar at jeg trenger str. 8 (eller 7,5), og vil tro at disse har plastskall i størrelse 7-8. Noen som vet om det stemmer?

Oppklaring.
andern #149021 21/11/2005 11:30 AM
Medlem
Medlem

Hvor på støvelen leste du av størrelsen på skallet? Forskjellige deler av skallet deles av flere størrelser. Samme skaftet og pløsen/kantbeskytter brukes til flere størrelser enn den nedre delen av støvelen. Mulig det er dette som skaper forvirring.De nedre skallene kommer i alle hele størrelser, halvnummer bruker en størrelse opp på skall. Skallene finnes altså i 5-6-7-8-9 osv. Halvstørrelsene blir da som følger: 7,5 bruker 8 skall, 8,5 bruker 9 skall osv.Er dette greit forklart?Samme skall brukes mao. bare på to størrelser.

Oppklarende
andern #149022 21/11/2005 12:27 PM
andern Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

På den ene skoen jeg prøvde i 8,5 sjekket jeg størrelsen på skallet både i sålen og foran på "tunga". Mener at det sto 9-10 begge steder, men jeg husker sikkert feil. Høres rimelig ut at de benytter enkelte deler av skallet til mer enn to størrelser og hovedskallet for to størrelser.