Nå har ikke jeg kjørt alle rennene i fjelltele cupen, men alperittet er testa og jeg er fast inventar på Galdhøpiggrennet.Om nivået vil jeg si følgende: De beste er, og har alltid vært, svært dyktige skikjørere. Før var dette en mindre gruppe, men da regler om støvlehøyde og ski+binding ble sluppet fri dvs(fri hel, og utstyr kjøpt over disk alså ikke modding) gjodre at en bråte med alpinister, skicrossere og andre skikjørere meldte seg på i samme gen. Datte gjodre konkuransen enda hardere. Det er også kjørere med mindre erfaring som stiller opp, men mange er gode på ski. Hvem som er best varierer fra år til år. Et år vinner verdensmesteren i telemark, et annet vinner en lokal helt. Det som er sikkert er at recerkjørerne har saft i beina. Det er det det stort sett handler om - i tilegg til mot. Poenget er at du blir modig når du er sterk. Hverken galdhøpiggrennet eller Alperittet inneholder elementer i løypa som byr på spesielle vanskeligheter isolert sett. Det er når du skal gjøre dette i høy fart og med lår som ikke lystrer pga melkesyre at dette blir et problem. Det hjelper lite med mot hvis du ikke er istand til å styre eller dempe av for kuler i sporet. Tren opp utholdenhet i beina, + øv på å forsere rufsete terreng.
Når det gjelder utstyr mener jeg det er flere veier til suksess..Du må ha de høyeste støvlene, enten scarpa t1/t1R, Crispi CXR/CXU eller Garmont Quadra/trippelG eller hva de heter om dagen.
Når det gjelder ski vet jeg mange like det langt, bredt og stivt, men andre ting funker også. Det som er viktig er at de er fartsstabile dvs stive i lengderetning. Når det gjelder insving og bredde mener jeg det er positive egenskaper ved flere tilnærminger. mer innsving gjør det lettere i svinge, men kan også gi en nervøs ski. Selv kjører jeg på et par vølkl p40 RC - en racecarver - altså en storslalomski men mer innsving. De er like fartsstabile som det mesteav brede planker, samt at de har enda bedre kantgrep, og manøvrerer raskere fra kant til kant - skifte retning fort. Problemet er at du kan tape fart dersom det er mye snø siden du vil synke ned. Dette er som regel likevel et lite problem da det blir brøytet spor av de første som kjører. Det er like vel lurt å velge ei ski som tillater sladding/skrens, da dette blir nødvendig før eller senere i rennet.
Meld deg på å still opp