|
 Raile på telemark..
|
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Er ganske så fersk på telemark,så dette er sikkert et dumt spørsmål for de som har vært med i "gamet" en liten stund.. Noen som har noen basic tips å komme med angående railing på telemark??
|
|
|
 ..
|
Entusiast
|
Entusiast
blir akkuratt det samme som og raile på alpint.. bare prøv og unngå nosepress:p
|
|
|
 Veldig enkelt
|
Entusiast
|
Entusiast
La det være! Jeg innser at jeg begynner å bli en surmaga gammel gubbe og at dette kanskje er et litt vel fundamentalistisk standpunkt, men telemark er en løssnøteknikk og bør holdes unna rekkverk, baklengskjøring og annet moderne fiksfakseri. La telemark være telemark og skaff deg alpinutstyr hvis du skal drive jibbing
|
|
|
 bra stuntman.....
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Gode argumenter. Tror de som kjører telemark gjør det for sin egen del, og ikke bryr seg om hva andre syns. Uansett så er telemark fett!railing og hopping funker bra, selv om det er litt mer stress å lande. bare større utfordring det.Alpint, telemark, brett, monoski. hvem bryr seg? så lenge du har det gøy, så holder det.
|
|
|
 :D
|
Entusiast
|
Entusiast
High Five Berg:D den likte jeg..!!
|
|
|
 Midt under skoa
|
Fersking
|
Fersking
Så lenge railen er midt under skoa går d bra, hvis ikke, går d ikke bra! så enkelt er det! og til stuntman, telemark er alltid under utvikling, som all annen sport! ekte telemark er vel Sondre Norheim style, men jeg regner med du kjører med plastsko å metall binding?
|
|
|
|
|
|
 Midt under skoa
|
Fersking
|
Fersking
Så lenge railen er midt under skoa går d bra, hvis ikke, går d ikke bra! så enkelt er det! og til stuntman, telemark er alltid under utvikling, som all annen sport! ekte telemark er vel Sondre Norheim style, men jeg regner med du kjører med plastsko å metall binding?
|
|
|
 ..
|
Entusiast
|
Entusiast
det er ikke noe problem ta tailpress med telemarksski da.. så prøv land på midten vertfall..!
|
|
|
 AU!
|
Medlem
|
Medlem
Tenk scenarioet: Ein kjem i full guffe nedover, høg på pæra og bra motivert, opp på railen. Spenninga blir plutselig snudd til ubeskrivelig smerte etter å ha knust nasen ned i railen, fordi ein kom LITT feil ut. Auauauauauauau tenker eg. Av og til er det faktisk ikkje verdt forsøket ein gang... spør du meg. Telemark er ikkje laga for det. Men vær så snill, gi lyd fra deg her etter du har prøvd noken ganger. 
|
|
|
 ...
|
Entusiast
|
Entusiast
nå skal det sies at om du lander på midten, men glir mot noesepress, så trenger di ikke gå på snørra.. det har skjedd meg flere ganger, og da er det bare og vri seg av railen!
|
|
|
 Midt på skia:)
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Trur dt e omtrent som på alpint....Hopp å land heilt 90 grader på railn...lægg meste av tyngd på første fotn å ikke på siste førdi da går du ikke på ræv.
|
|
|
 Vanskelig
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Har prøvd å raile med telemarkskia mine ett par ganger nå, og det har hver gang endt med ansiktet i snøen eller myk kropp mot hardt stål. Går greit med alpinski, men når hælen blir løs forsvinner balansen fort. Uansett, tipset mitt er det samme som jeg hele tiden sier til meg selv: Du må bare fortsette å prøve, enda så umulig det synes i begynnelsen.
|
|
|
|
|
|