Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Cobra black vs. R8
#148622 15/12/2005 9:11 PM
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 8
Fersking
OP Offline
Fersking
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 8

Fått tilbud om en Cobra Black binding, det sies at det er "fjorårs" varianten av R8...Noen som har en formening om dette? Er Black for stiv til dame, mest bakke?


eldre
PudrLudr #148623 15/12/2005 9:46 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 143
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2011
Innlegg: 143

cobra black er enda eldre enn fjorårsmodell

men den bygger stort sett på samme greiene, jeg kjører den på begge skiparene mine og er veldig fornøyd, har aldri hatt problemer av noe slag

men jeg har ikke testet R8.....


cobra vs. r8
PudrLudr #148624 16/12/2005 10:16 AM
Registrert: Feb 2015
Innlegg: 56
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: Feb 2015
Innlegg: 56

R8 er en forbedre utgave, enkelt og greit. R8 har det nye platesystemet og en freschere konstruksjon. Jeg sverger til R8, mest fordi jeg ikke ser noen grunn til å forandre på et velfungerende oppsett smile


Ikke kjøp Cobra
PudrLudr #148625 16/12/2005 11:19 AM
Registrert: May 2011
Innlegg: 117
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2011
Innlegg: 117

Hei

Er litt usikker på hva du mener, men hvis Cobra black er bindingen som kom etter Chilli og bygger på den så ville jeg ha styrt unna. Den nye R8 heter strengt tatt R8 cobra. Siste modell av R8 er utrolig bra. Veldig priesis og med en konstruksjon som minner om G3 targa. Det vil si at den er veldig solid med veldig sterke fester av for og bakkloss. bakdelen med forrige generasjon Chilli/cobra er fester av wire, bakkloss og tåjernene. Tror du med å kjøpe R8 kan spare deg for frusrasjon, kanskje ikke i år, men om et år eller to. Alt etter hvor mye, hardt du bruker skia. Hvis jeg har rett med denne cobra black, og det tror jeg, er det en binding som er i hvert fall 3 sesonger gammel. Du får se litt rundt og sammenligne, men jeg ville gått for toppen, først som sist. Håper du finner ut av det...


Re: Cobra black vs. R8
PudrLudr #148626 17/12/2005 2:53 AM
Registrert: May 2011
Innlegg: 307
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: May 2011
Innlegg: 307

Cobra og Chili kom samtidig, skulle jeg tro. Den bygger derfor ikke på den.

Cobra black har hylser som R8 og ikke fjær som Chilien. Den mangler derimot antiisplaten, men jeg har klart meg uten det, så da gjør nok du og det!

Cobra black er et svært trygt alternativ og kommer til å vare lenge pg rottefellas utmerkede service!


.
PudrLudr #148627 17/12/2005 5:54 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 129
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2011
Innlegg: 129

Chili er en helt annen binding igjen. Tror det er snakk om den første utgaven av Cobra her. Den eneste forskjellen er anti-isplatene på den nye typen..

Men men.. Linken for life! ;-)


 
 
Cobra er noen år nå..
PudrLudr #148628 19/12/2005 9:16 AM
Registrert: Apr 2014
Innlegg: 18
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: Apr 2014
Innlegg: 18

og var etterfølgeren til Chili. Chili hadde strekkfjærer og Wire, Cobra har kompresjonsfjærer og Stålstag/stenger. Har kjørt mye på cobra , i tilegg til at jeg kjøpte nye ski i år m R8 binding. Det er en viss forskjell - som det skrives er R8 en vidreutvikling/optimalisering av cobra. Tykkere gods, stivere fjærer, og et forbedret system m oppbygningsplatene, der du skrur Metallet oppbygningsplata reit i skia. Dette gir bedre overføring av krefter ned i kantene på skia. På gamle cobra skrudde su bare i plasten i oppbyggeren. Uansett - r8 er stivere-sterkere, kraftigere - og lik sett - bedre enn cobra.. Men - den er nær dobbelt så dyr. Derfor kommer det an på hva du vil/skal bruke dette til. Er du lett - kjører ikke så mye eller mangler gryn, eller skal ikke ha de bredeste skiene, osv, fungerer cobra temmelig bra. En gang i tiden var jo dette det beste - landslaget kjørte jo på slikt i isete bakke..

Uansett - Jeg har Cobra på Dyn int 74 - funker meget bra, men har du lyst og råd, finnes det altså en versjon som er litt bedre.


Første cobraen..
PudrLudr #148629 19/12/2005 6:04 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 26
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: May 2011
Innlegg: 26

Eneste forskjellen er anti-is platene, toppturhælen og masse unødvendig metall i R8.

Den eldste cobraen var mye lettere - R8 har masse metall i klossene som gjør at den veier mye mer. Vet at noen som kjøper R8 bare bruker de gamle klossene. De var solide nok, og veier mye mindre.

Så kjøp cobraen! Funker like bra som R8! smile


ja, jo..!
PudrLudr #148630 19/12/2005 7:23 PM
Registrert: Apr 2014
Innlegg: 367
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Apr 2014
Innlegg: 367

har ikke sett årets R8, men fjorårets var vertfall en forbedring av den gamle cobraen. Eneste feil er platene, de er litt dumt laget.. De er bygger opp ja, men de hindrer ikke bindingen og ta nedi når det er bratt, og du kanter mye. Siden platene er like brede på toppen som bindingen. Og vil ikke si R8 er for stiv for noen..!


Cobra black
PudrLudr #148631 13/03/2006 8:52 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 6
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: May 2011
Innlegg: 6

cobra black er litt stivere enn R8 vertfall min erfaring kjører med begge blandt andre , r8 funker bedre for topptur er min mening , anti is plata er genial. men begge funker good


Xited:
PudrLudr #148632 14/03/2006 1:59 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 56
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: May 2011
Innlegg: 56

Prøv å stramme bindingene likt så vil du kanskje oppdage noe rart. (Presisering: R8 har røde fjærer, R6 har blå fjærer. R6 har samme fjærer som gamle Cobra, R8 har stivere fjærer)R8 er vel dessuten ca 500-600 gram tyngre en gamle Cobra, så med mindre du digger vekt under foten er den gamle et bedre toppturalternativ.



Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå