Nok en tele-ski tråd...
|
Fersking
|
OP
Fersking
Beklager til dere som har lest alt og svart på alt, men etter å ha lest anbefalinger i øst og vest er jeg like dum. Vet at smaken er som baken, men konkrete erfaringer er bra! Skitestene i de siste x antall ff skilte for lite mellom de ulike skiene/ gav dem for lite profil til at det var greit å omsette i kjøp...Jeg har tenkt å bytte mine Garmont 2-spenners skinnsko inn i Scarpa T2 (de passer i alle fall min fot): A)Jeg er 182 cm, 80-85 kg (den jula var hard), dreven telemarker som helst skulle hatt ei ski som a) er god i pudder, b) er ok i bakke og c) takler at jeg kjører baklengs, hopper salto på spretthopp o.l. B)Trenger også konkret tips på bindinger som holder mer enn 1 sesong før wieren fliser seg...:-( Har jeg dårlig erfaring med. Svar raskt, for JEG ER KLAR FOR Å FÅ SKI UNDER BEINA etter 2 års restitusjon etter en kneoperasjon. *"Litt til har da aldri skadet noen?" famous last words*
|
|
|
 "bindinger som holder mer enn 1 sesong før wieren fliser seg"
|
Ivrig
|
Ivrig
Kjøp Hammerhead og du får dagens beste telemarkbinding. http://www.berg-tatt.no/index.asp?side=lesmer&fid=&pid=419&katid=2&kat=&ukat=hammerhead%20binding
|
|
|
 !!
|
Entusiast
|
Entusiast
Ville helt klart valgt HammerHead bindinger! Har hatt et par siden starten av forrige sesong, og de er akkuratt like gode nå som før! Og de skiene/bindingene er kjørt hardt! HAr nå 5 par HammerHead, og har aldrig hatt noen problemer! Når det gjelder ski så vil jeg anbefale tre ski.. Dynastar Big Trouble , K2 Seth Vicious, Völkl Gotama..
|
|
|
 Div
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
SKO: Det viktigste er at du legger penger i en god sko, det gjør du ved å kjøpe t2. Mye av hemmeligheten ligger nemlig i skoen. BINDING: Her kommer vi ALDRI til å bli enig. Feiret nyttår med Kjetil Søvik (vunnet masse WC, sammenlagt også, fjelltelemark etc etc. Er nå landslagstrener). Jeg spurte hvorfor han brukte Rottefella. Svaret var fordi han ALDRI hadde ødelagt en binding, han har kjørt på høyere nivå enn noen andre i 20 år. Så her blir vi nok ALDRI enig. SKI: Gå i butikken. Spør de som jobber der, de har som regel peiling. Jeg vil si at Seth skia kanskje blir litt myk og har litt lite respons i bakke til at jeg ville valgt den. Men det er SINNSYKT mye bra ski å velge i mellom. Så svaret blir: Uansett hva du kjøper kunne du sikkert kjøpt noe som var minst like bra..
|
|
|
 ...
|
Entusiast
|
Entusiast
Selvsakt blir vi aldrig eninge om bindinger, men MIN PERSONLIGE mening er HammerHead! Og når det gjelder Søvik, så kan det stemme han alrdig har sett en ødelegge. Men jeg har sett to tilfeller der rottefella bindinger har blitt ødelakt. Landslaget er tross alt sponset av Rottefella, og siden han er trener, regner jeg med at han fortsatt får bindinger. Men nå ligger jeg dårlig ann når det gjelder det samme da, siden jeg får HammerHead! Men den bindingen har jeg virkelig blitt imponert av! Sko er svært så viktig ja! Prøv de forskjellige merkene, og jeg vil anbefale de stiveste modellene, vertfall når du sier du er dreven! Masse gode ski på markedet! Men Seth Vicious er en ski jeg har prøvd, og liker godt! Den funker i bakken, men er en smule myk i noen tilfeller. Dynastar Big Trouble er en god del stivere! Har to knekkpunkter frem og bak! Funker til alt! Er imponert over skien.. Hadde Armada ARV, men liker Big Trouble mye bedre i bakken, og utenfor, og faktisk i parken!
|
|
|
 på an igjen
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
ser det e eit par sjeler som stadig reklamerer for hammerhead, dei har ikkje eg prøvd, men dei ser jo litt "pinglete" ut i forhold til rottefella R8, som eg aldri har sett bli ødelagt, eg synes og den bindingen e svært bra kjøremessig. Om du e dreven, så vil eg be deg overveia å kjøpa kraftigare sko enn t2, evt den nye t2x, den gamle t2`en blir fort litt pinglete hvis du ikkje har konstant tilgang på mjuk snø. Når det gjelde ski bør du kjøpa ski som e 5-10 cm lenger enn deg, og som e ganske stive, med midtbreidde rundt 90mm, som funkar bra både i bakke og pudder.
|
|
|
|
|
|
 Re: På an igjen
|
Fersking
|
Fersking
Noen som har peiling på Elan M777 som en grei ski til oss som kanskje ender opp med å renne mest i preparerte løyper og som er medium trente ? Sammen med Scarpa T1 og R8.
|
|
|
 Hammerhead. Pinglete!?
|
Ivrig
|
Ivrig
Pinglete!? For en kommentar. Hammerhead er veldig solide og har mulighet for enkelt å justere bøyemotstanden som ingen andre telemarksbindinger har.
|
|
|
 Hammerhead og ScottyBob!
|
Fersking
|
Fersking
Når det gjelder binding må jeg si meg enig med de som har stemmt fram Hammerhead! Har kjørt på denne en sesong nå, og er superfornøyd! o2 til Black Diamond er nok også bra, ikke prøvd denne, men prinsippet med vaier på undersiden av skoa gir et mye mer jevt trykk enn Rottefella sine bindinger. Kan heller ikke si meg enig i de som sier at Rottefela bindinger ikke ryker. Gikk et år på Øytun fhs, og der sende vi inn ødelagte bindinger til rottefella omtrent annenhver uke (god reklamasjon har de Mulig den nye R8 er bedre, men har iallefall hørt om noen som har knekt isplatene...Når det gjelder gode telis-ski er det mye bra å velge mellom, og man blir som regel fornøyd med det man har, men kjører selv på ScottyBob (breieste modell) og har blitt veldig glad i de! De flyter supert i pudder, samtidig som det er nok innsving til at det er artig i bakken. Ganske fartstabile og tåler en trøkk.. (Hvistnok aldri noen som har klart å knekke de). Kanskje ikke perfekt tupp til baklengskjøring, men det funker greit i preparert bakke..Når det gjelder sko kan det være lurt å prøve forskjellige modeller med hensyn på passform, men skal du få utnytta ski/binding fullt ut bør du ikke ha noe lavere enn T2..Lykke til med valget!
|
|
|
 ..
|
Entusiast
|
Entusiast
Grunnen til at vi er noen som reklamerer for bindingen, er vel muligens fordi vi er nesten de eneste som har kjørt en del på de. Det gjelder meg og "berg" som mest! Syns flere burde få prøvd bindingen, og kanskje bli like imponert som oss. Og at bindingen ser pinglete ut, skjønner jeg ikke helt. Syns den ser mere kompakt og hard ut jeg.
|
|
|
 Stygg
|
Fersking
|
Fersking
Jeg synes ikke den ser pinglete ut, men stygg det er den!!Men hva gjør vel det så lenge den leverer..! Sikert mulig å kjøre den i stykker som alt annet, men VELDIG få som har klart det...
|
|
|
 Re: Nok en tele-ski tråd...
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Med fare for å dra i gang nok en bindingsdiskusjon....At hammerhead er en god og solid binding er det lite tvil om. Tror ikke det selges direkte dårlige bindinger lengre, men alt kan ødelegges. Pivotpunktene på HH er en kjekk funksjon så lenge du ikke vet hvor aktive du liker bindingene. Her har du muligheten til å prøve deg frem. Selv om den er god trives jeg bedre på platebindinger, og kjører Linken både på bakkeskiene og toppturskiene. At de er for tunge til å funke på topptur er bare bull. Til sammenlikning veier de bare 50g mer pr binding enn R4/6/8 serien til Rottefella. HH og G3 T9 er endel lettere. Ellers vil jeg også slå et slag for ScottyBob skiene. Har et par BobTails (bakkeski) nå, og venter på et par pudderplanker som er bestillt.
|
|
|
|
|
|
 Mange gode innspill, fortsett med det!
|
Fersking
|
OP
Fersking
Da har jeg fått lest de innspillene som har kommet hittil. Siden jeg har "gamle" Garmont spennesko i lær, og Black Diamond Boundry ski, er jeg svært nyskjerrig på hva overgangen til ny teknologi/ bredde og sko vil gjøre. Her Sør-Rogaland er det litt begrenset i utvalg av ski/ bindinger men vi har da alltids Platou i Sandnes. Før i tia (da jeg kjøpte mitt forrige sett for snart 12 år siden) var det Skandinavisk som var tingen. De kunne alt og fikset alt på no time. Nå er det mindre å velge mellom på en ordinær sportsforretning (takket være kjedene) :-( Når det gjelder rådene dere har kommet med, må jeg sjekke litt dimmensjoner, men for meg med et svakt kne etter en latterlig lang recovery fra menisk-skade heller jeg nok mer mot litt bredde på midten fremfor de heftigste carv/ innsvingskiene, for jeg liker å ligge "nedpå" i svingene. Er usikker på om kneet tåler utnyttelse av en stor innsving ennå, men det kommer! Jeg får skyndte meg å bruke pengene nå, før regningen på vann, strøm, forsikring osv. kommer :-) Fyll gjerne på med kommentarer videre på tråden, jeg skal følge med! So long amigos!!!
|
|
|
 Bindinger........
|
Fersking
|
Fersking
Bindinger er og har lenge vært ?hett? tema, og mye av bakgrunnen er at bindingene i en periode for noen år tilbake ikke holdt mål. Mye av årsaken var at høyere/stivere støvler sammen med bredere ski økte belastningen på bindingen så mye at de ramlet sammen. Har selv ergret meg sinnsykt over Rottefella Chili som løste ut i tide og utide. I dag er situasjonen en helt annen, med mange bra alternativer på markedet. Jeg kjører selv med både Linken og Rottefella R8 og er veldig godt fornøyd med begge. Har selv ikke prøvd Hammerhead, men har fått med meg at den har fått mye skryt de siste årene i usa. Nå er den også tilgjengelig i Norge, og det er tydelig at de som har interesser i firmaet som selger dem prøver å hype bindingene etter beste evne. At dette er den beste bindingen på markedet i dag kan definitivt diskuteres. Problemet er jo at det ikke finnes noe fasitsvar på hvilken binding som er den beste siden folk liker forskjellige egenskaper ved en binding. Hovedgrunnene til at jeg ikke synes Hammerhead er det beste alternativet for meg er den relativt lave oppbyggingen og at det ikke ser ut til å være mulig å bruke en binding på flere par ski. Siden bindinger er relativt dyrt synes jeg det er fint å kunne benytte samme binding på flere par ski. På for eksempel Linken er det mulig å skaffe seg flere klosser og benytte samme binding på flere par ski. Jeg har tre sett med Linken klosser jeg har montert på tre par ski, og kan flytte ett par med bindinger mellom skiene. Dette krever selvsagt at man må skru ut bindingene når man skal bytte ski, men for meg er dette verdt bryet.Konklusjonen min er at det i dag er flere gode alternativer på bindingsfronten, og at bruksområdet og personlige preferanser avgjør hva som er den beste bindingen for deg. Personlig vil jeg si Rottefella R8 er det tryggeste valget. Du får da en knallgod binding fra en norsk produsent som har vært på markedet i ?alle? år, og som er kjent for god kundeservice. Du gjør heller ingen stor tabbe ved å velge Linken, Hammerhead, Bomber Bishop eller G3. Jeg har for øvrig ingen interesser i noen av de nevnte produsentene, og kjøper utstyr for mine egne penger.
|
|
|
 Dium:
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Elan m777 har vel nesten kun fått godord, har aldri prøvd den, men e blitt fortalt at den funkar fint i bakke og, pga den ikkje e overdimensjonelt brei, og ganske stiv. "andern" har definitivt skjønt nåke viktig, har sjøl vore på randen av ukontrollert sinne pga gamle chili, når ein e på topptur og pudderet ligge knehøgt e det lite moro å gå ned pga av at bindingen knekke av etter 50 høgdemeter...har heller ikkje god nok balanse til å stå på ei ski i løssnø.. men uansett chili`s meritter, R8 virkar for meg upåklagelig
|
|
|
 positiv utvikling
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det vi kan konkludere med er at utviklingen av telemarksutstyr går i riktig retning. Det er ikke lenger slik at alt går i stykker hele tiden. Jeg husker tilbake til chilli epoken, hvor jeg måtte bytte vaiere annenhver mnd.Bindingen er i mine øyne det viktigste leddet, og det er bra at vi har så mange ulike på markedet.šJeg kjørte på linken for to år siden, og da slet jeg mye med ødelagte deler, og snø under skoen. det skal sies at de var utrolig flinke når det gjelder reklamasjon, og de sendte masse deler ned til sveits helt gratis. disse feilene skal visst være borte. cobra bindingen er også et bra valg. jeg har kun prøvd r4, og de har jeg ikke hatt noen problemer med. Jeg hadde tenkt til å kjøpe meg r8, men så fikk jeg prøve hammerhead bindingene av en kompis, og da var det ikke tvil.Jeg kjøpte de første bindingene, men har senere fått bindinger. uansett så hadde jeg kjørt på hammerhead, sponset eller ikke.Desverre så er det ikke så mange som har prøvd de, og da får vi som får bindinger masse pepper for å hype de opp. Det er en kong binding som jeg kun har positiv erfaring med, mer sier jeg ikke. telemark er tøft.
|
|
|
 Gotama og R8
|
Entusiast
|
Entusiast
Etter at cobraen kom har jeg til dags dato ikke fått ødelagt en eneste tur pga. bindinga. Bank i bordet. Riktignok har jeg knekt to hælvippere, men de hadde produksjonfeil, og jeg hadde reserve i sekken. GotamaŽn er lett, er sjef i pudder og mer enn ok i bakken. Har ikke kjørt den med t2, men den nye versjonen er såpass høy at det ikke skulle være noe problem. Ride on.
|
|
|
 Da har jeg fått 2 konkrete tilbud
|
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg har fått tilbud på:Dynastar Big Touble (186 cm)m/ R8 el. Linken og T2x til 10294,- , ogK2 Seth Visious (189 cm) m/ R8 el. Linken og T2x til 11294. Skal jeg ha G3 må jeg ut med 300,- ekstra... Hørtes det ut som greie priser?
|
|
|
|
|
|
 Perspektiv
|
Medlem
|
Medlem
For den prisen kan du reise til østerrike, kjøpe alt der, reise heim (og få 16,66% av prisen igjen rett på inn konto), og du vil sitte igjen med sparte penger. Norge er dyyyyyrt!! 
|
|
|
 Norge er dyrt!
|
Fersking
|
OP
Fersking
Ja det er det! Tje....Østerrike hørtes greit ut :-)
|
|
|
 ell du kan
|
Fersking
|
Fersking
kjøpe k2 hippy stinx m g3 targa og T2 levert på dynni for 6350,- alt inkludera + event eit gebyr hjå fraktaren på ein 100'lapp ell 2... www.sport-conrad.de blir jo litt i beite som vicius pakka di
|
|
|
 sorry
|
Fersking
|
Fersking
det var m T2, for T2x legg på 700,-
|
|
|
 Tips til ski og binding
|
Fersking
|
Fersking
Jeg har akkurat gått til anskaffelse av Scott Santiago Mission med Bomber binding og er utrolig fornøyd. Jeg var på jakt etter en allmountain ski som du beskriver og der lever skiene og ikke minst bindingene opp til forventningene. Skien (178 cm) har en svingradius på rett under 15 meter og med mål som 128-89-115 så klarer den seg utmerket i pudder, noe jeg selv erfarte i helgen i 1 meter på Norefjell . I tillegg har den twintip og er derfor egnet til å leke seg med. http://www.telemark-pyrenees.com/shop/product_info.php?cPath=1_10_11&products_id=2088 Lykke til.
|
|
|
 olly sport
|
Medlem
|
Medlem
ta deg en tur på olly sport og. de har tidligere hatt veldig bra utvalg i ski og kan sakene sine. har hvertfall tidligere levert til de få aktive utdøverne i stvg distriktet
|
|
|
|
|
|
 Har
|
Fersking
|
OP
Fersking
ennå ikke kjøpt meg utstyr, rett og slett fordi jeg ikke har hatt mulighet til å komme meg på ski ennå. Nå kom jo pudderet til Rogaland for en liten uke siden, så jeg har ennå litt tid på meg. .....trur eg..... Har sett en del kommentarer som går på at folk anbefaler sport-conrad, forstår det er billig. Samtidig er jeg litt opptatt av at om en kjøper lokalt/ kjøper over disk så kjøper en samtidig support/ gratis service dersom noe skulle være galt fatt på utstyret. Har forresten planlagt en tur til Stockholm første helga i mars. Noen av dere som har peiling på svenske priser + evt. butikker nært sentrum i den byen?
|
|
|
 Tilpasning av sko
|
Fersking
|
OP
Fersking
Har kommet meg for øret at det er lurt å tilpasse skoene/ innerskoene. Har også lest her inne at en luring la litt tøy mellom tærne og tredte en halv sokk på fremfoten for å ha litt å gå på. 1) Gjelder dette kun Scarpa-skoene?2) Gjør "alle" forretninger dette?
|
|
|
|
|