Bindinger er og har lenge vært ?hett? tema, og mye av bakgrunnen er at bindingene i en periode for noen år tilbake ikke holdt mål. Mye av årsaken var at høyere/stivere støvler sammen med bredere ski økte belastningen på bindingen så mye at de ramlet sammen. Har selv ergret meg sinnsykt over Rottefella Chili som løste ut i tide og utide. I dag er situasjonen en helt annen, med mange bra alternativer på markedet. Jeg kjører selv med både Linken og Rottefella R8 og er veldig godt fornøyd med begge. Har selv ikke prøvd Hammerhead, men har fått med meg at den har fått mye skryt de siste årene i usa. Nå er den også tilgjengelig i Norge, og det er tydelig at de som har interesser i firmaet som selger dem prøver å hype bindingene etter beste evne. At dette er den beste bindingen på markedet i dag kan definitivt diskuteres. Problemet er jo at det ikke finnes noe fasitsvar på hvilken binding som er den beste siden folk liker forskjellige egenskaper ved en binding. Hovedgrunnene til at jeg ikke synes Hammerhead er det beste alternativet for meg er den relativt lave oppbyggingen og at det ikke ser ut til å være mulig å bruke en binding på flere par ski. Siden bindinger er relativt dyrt synes jeg det er fint å kunne benytte samme binding på flere par ski. På for eksempel Linken er det mulig å skaffe seg flere klosser og benytte samme binding på flere par ski. Jeg har tre sett med Linken klosser jeg har montert på tre par ski, og kan flytte ett par med bindinger mellom skiene. Dette krever selvsagt at man må skru ut bindingene når man skal bytte ski, men for meg er dette verdt bryet.Konklusjonen min er at det i dag er flere gode alternativer på bindingsfronten, og at bruksområdet og personlige preferanser avgjør hva som er den beste bindingen for deg. Personlig vil jeg si Rottefella R8 er det tryggeste valget. Du får da en knallgod binding fra en norsk produsent som har vært på markedet i ?alle? år, og som er kjent for god kundeservice. Du gjør heller ingen stor tabbe ved å velge Linken, Hammerhead, Bomber Bishop eller G3.
Jeg har for øvrig ingen interesser i noen av de nevnte produsentene, og kjøper utstyr for mine egne penger.