i dette mylderet av gode tips.Jeg mener det er lurt å jobbe seg oppover. Så vi starter nærmest bakken:*et godt utgangspunkt for bredde mellom ski er hoftebredde. En har da en god plattform å jobbe seg ut fra. James Bond kjøring med skiene klistra inntil hverandre innbyr til en ustø stilling. I løssnø synes jeg det er lettere å stå smalere fordi bakskien (som jeg har mindre trykk på) følger sporet til forskien. Det er og lettere å få støtte i løssnø.

*spisse knær er lurt fordi en får da trykk fremme på skien og utnyttet innsvingen. En kan ha puppene på skituppen (nesten) og fremdeles vær i bakvekt om ræva står rett ut. Derfor er det viktig å få hoften frem.

*en øvelse du kan prøve er å holde begge hendene på ytterste kne og presse det inn. Du vil da oppleve at skien svinger av seg selv i et rent skjær.

*samme kan du gjør for å oppleve kanting fra hoften. Hold innerarmer ut og frem og press hoften inn med ytterarmen. Ved å holde innerarmen opp får en trykk på ytterskien, og en "faller" ikke inn i svingen og kjører motorsykkel

*stavene skal være ut og frem. På den måten har en kort vei til å hente seg inn ved ustøhet, samtidig er det et godt utgangspunkt for stavisett. Det er og med på å komme seg frem + et sjekkpunkt for å se om skuldrene er rette. Om innerarmer er lav er det som regel lite trykk på yttre fot.

*for å få litt mer fartskontroll må en "trykke" mer i svingen. Da belaster en skien mer og får en krappere sving og mer rettningsforandring. En sving på skjær er endel av en sirkel( )(Dess lengre svingene er jo fortere går det-skal ikke vær rakettforsker for å forstå det. Men prøv ut og velg ut passe terreng

det ble litt langt dette her. du får prøve om du kan trekke ut noe fornuftig:)det som er viktig å være bevisst på det en gjør, har jeg trykket på ytteren?har jeg spisse knær? osv da han en prøve ut ulike ting og se hva som funker..

ellers så får du kose deg på ski!