Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2
Tips til å bli bedre(eller god) på telemark?
#148007 31/01/2006 10:51 PM
AC7 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg har da skaffet meg noen telemark-ski, men etter kun en helg med å prøve å få til noe var det heller mislykket å klare noen ordentlige svinger.

Det endte med å skrense rimelig breit og fint neddover hele bakken, noe som forsåvidt var greit i begynnelsen da jeg tydeligvis ikke hadde nok balanse.

Derfor lurte jeg på om det var noen "hemmeligheter" jeg har gått glipp av?

Jeg har nå stått på slalom ganske lenge, men det ble en pause i fjor da det ble veldig kjedelig etterhvert. Noe som også var grunnen til at jeg ville teste telemark.

Er det bare å legge beinet evig langt bak og håpe på det beste til man blir vant til det?

Takk på forhånd

trening
AC7 #148008 31/01/2006 11:16 PM
Fersking
Fersking

Trening er tingen. Har du kjørt en del alpint, så vil nok dette komme rimelig kjapt. Så her er det nok bare en ting som teller, timer i bakken!!

Trening og fokus
AC7 #148009 01/02/2006 12:06 AM
Medlem
Medlem

Enig, trening er rota til mye bra. Sjøl om jeg ikke kommer fra særlig mye alpin kjøring kan jeg godt huske at jeg stadig berga meg ut av straks-trynings med parallellsvinger den første tida. Nærmest en refleks når jeg mista kontrollen. Det var ganske hemmende i arbeidet med å oppnå full tillit til tele-stillinga. Det var egentlig først da jeg ga litt mer f.. og lot det stå til at gjennombruddet kom. Derfor er fokus - tenke og stole på tele-stillinga - viktig i innlæringa. Gjerne med noen tryninger på kjøpet. Da vil du ganske snart se at du faktisk heller berger deg ut av trøbbel med en lav og stabil telesving. Finnes jo også en bråte med filmer (Unparalelled, snutter på telemarktips.com osv) samt mulighet for å hermekjøre etter andre, men treninga og tanken er som sagt viktig.

Forøvrig synes jeg det er flott at du bringer opp andre problemstillinger enn de evige utstyrdebattene på forumet. Alle synes vi jo det er kult med nye leker, men det kan bli i meste laget til tider. Ok med litt på kjernen av vår felles glede - nemlig selve kjøringa og dermed teknikk, trening osv.

Lykke til!

:)
AC7 #148010 01/02/2006 12:27 AM
Lol Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Som noen har nevnt er timer i bakken det aller beste tipset! Hvis du går inn på hjemmesiden til telemarksforbundet har vi noen tips der, også noen øvelser det kan være fint å prøve litt på!

Noen andre tips:- Ikke mer enn en støvellengde mellom beina- God og stabil bredde mellom beina- Spist kne (det fremste)

Noen andre tips:Kjør veldig overdrevent, sånn at du merker hva som er feil.. Kjør for eksempel med alt for stor avstand mellom beina, så meker du at det blir feil. Sånn kan du gjøre med bredde og balansepunkt fremover og bakover også!

Øvelse gjør mester! Men heller ikke dumt å ta noen timer eller alliere seg med noen som kan rette på feilene du gjør..

Inn med magen...
AC7 #148011 01/02/2006 9:34 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

...fram med hofta, sa en kvinnelig verdensmester i telemark til meg. Spurte henne om kjøretips på et utested, så jeg antar hun svarte på det jeg spurte om.

Jeg er verken trener eller instruktør. Men det kan være lurt å prøve å holde overkroppen og blikket i fartsretningen og avslutte svingen før du får overrotasjon og/eller skrenser for mye. Jeg synes ofte det er lettere å oppnå god balanse med litt stor fart enn liten. Omtrent som med sykling. Må bare tørre.

Å holde armene ut fra kroppen er en selvsagt ting man kan være mer bevisst på. Kan også være et tips å gå ned i stavlengde for å få lavere tyngdepunkt. Ikke gi deg, de e itjnå såm kjæm tå sæ sjøl!

Kjør uten staver
AC7 #148012 01/02/2006 9:54 AM
Fersking
Fersking

Tyngdeoverføring og god balanse er stikkord innen all skiidrett. Den beste måten å gjøre dette på er å stå uten staver - da tvinger du deg til å finne balanse og få tyngdeoverføring. Kan nevnes at dette er en medtode som brukes av mange dyktige skikjørere/løpere for å forbdere tybngdeoverføringen.-Det kan i den anledning nevnes at det var veldig populært å stå uten staver i telemarkskjøringens "barndom" - på åttitallet. -Stod du i anlegg så stod du med staur eller med ingenting.

...også er det lurt å forsøke å forenkle tanken om hvorledes du skal stå mest mulig. Mitt tips er at du fokuserer på ytterskia - ha tyngden på denne. Innerskia bare slipper du bakover - ikke dytt den bakover. Jo hardere sving - jo mer bøyer du kroppen og beinet over ytterskia - og da vil innerskia forsvinne bakover. I lette svinger vil innerskia nesten ikke forsvinne bakover.

Til slutt kan det jo nevnes at det nok er lurt å unngå isete løyper når du skal forsøke å lære deg dette.

"This dude simply rocks" (telemarktips.com)
AC7 #148013 01/02/2006 10:36 AM
Medlem
Medlem

Ja da må vel denne linken gi deg alt du trenger:

http://www.telemarktips.com/Lesson.htm

jepp
AC7 #148014 01/02/2006 11:06 AM
Entusiast
Entusiast

se på den url en over... telemarktips er suverene greier

KURS KURS KURS
AC7 #148015 01/02/2006 11:21 AM
Entusiast
Entusiast

Telis er såpass teknisk at du skal ha en fryktelig god grunn for ikke å gå på kurs/få instruksjon av noen som kan telis veldig godt.

Det er den eneste måten å lære det ordentlig på... Kombineres gjerne med så lave støvler at du tvinges til riktig balanse i samme slengen.

Av andre konkrete tips vil jeg nøye meg med å nevne:- puppene over fremre tå i svingen- plenty med fart

Lykke til. Det er jo innmari gøy å lære noe nytt, da.

Buddy...
AC7 #148016 01/02/2006 1:47 PM
Medlem
Medlem

Kjør med en kamerat som er omtrent like god som deg selv og øv på teknikk. Vær nøye på å gi tilbakemelding på hvordan det ser ut og prøv ut forskjellige ting. Noe som også hjelper er å filme korte filmsnutter med et digitalkamera. Da kan man se om man faktisk gjør det instruksjonsvideoene viser.Og til slutt, tør å slippe deg løs. Som mange andre har vært inne på her på forumet, man må tørre å tryne. Mitt motto er at jeg har ikke stått skikkelig på ski hvis jeg ikke har trynet i løpet av dagen. Og ta nok fart!

Lykke til og håper knærne holder!

Enig med Simen
AC7 #148017 01/02/2006 2:25 PM
Lol Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Det er vanskelig å bli en skikkelig god telemarkskjører.. Så kurs er nok tingen..

Men også som han sier..

- Fart, masse fart!!- Gå på trynet! Kjør så fort og på grensen av hva du klarer at du ikke alltid klarer å holde deg på beina..

Mine tips:
AC7 #148018 01/02/2006 5:45 PM
Fersking
Fersking

* Kjør gjerne med knebeskyttere. Gjør at du våger å gå dypere på hardt føre, og holder leddene gode og varme.

* Som nevnt før: kjør noen turer uten staver, eller hold stavene sammen på tvers foran deg. HUSK å vri overkroppen MOTSATT av den veien du svinger. Da ungår du rotasjon.

Dersom du har nyere carvingski, skal du egentlig ikke kjøre med ekstremt samla bein.Noe en gammal fjellski/anorakkjører som jeg sliter med.

Ikke gi opp! Husk at når du står telemark, så er hver sving en utfordring.Kjører du på slalomski, kan du slippe unna i ganske bratte bakker bare ved å "vrikke på rompa".

Men det ser mye kulere ut med teliser når du først har lært det ;o)

Lykke til!

Keep it simple
AC7 #148019 01/02/2006 6:14 PM
Entusiast
Entusiast

Ettersom du har lang fartstid på slalom regner jeg med at basisferdighetene er på plass, og mye er likt på slalom og telemark. Etter min erfaring er den store utfordringen for slalomavhoppere (og mange andre) å få tyngden langt nok frem. Man er uvant med at hælen løfter seg fra skia ved framvekt og blir hengende bakpå, mister kanttrykket på framskia og skrenser...Derfor;Første leksjon: Leggen vinklet framover og overkroppen i samme vinkel som leggen

Takker...
AC7 #148020 01/02/2006 7:28 PM
AC7 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takker og bukker for mye bra informasjon. Nå er det bare ut i løypene å teste litt forskjellige saker laugh

Og fart og det å tørre å satse er ting jeg helt klart mangla den første helgen, noe jeg også kommer til å mangle (mest sansynligvis) andre helgen da jeg føler jeg må bli LITT mer sikker(for meg og for andre i bakken :P).

Fra telemarktips.com
AC7 #148021 01/02/2006 8:09 PM
AC7 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hvis noen lurte så tror jeg at jeg har funnet ut hvorfor det ikke helt går som jeg vil og hvorfor det blir så mye skrens, takket være telemarktips.com.

http://www.telemarktips.com/PrevGreen.html

Jeg gjør helt klart den til høyre, noe jeg forsåvidt tenkte på under kjøringen, men ikke gjorde noe med.

Nå har jeg også skrevet opp de diverse tipsene dere har gitt meg i en notebook fil som jeg må pugge og lære meg.

Her skal det læres !

Bare en ting jeg er litt usikker på, når dere sier det "fremste kneet" eller beinet, hvis jeg da er i en høyresving, mener dere da venstrebeinet/kneet?

ja..
AC7 #148022 01/02/2006 8:44 PM
Medlem
Medlem

!

-
AC7 #148023 02/02/2006 1:23 PM
AKG Offline
Fersking
Fersking

Hold armene foran deg som om du skulle holdt rundt en tønne som alltid skal peke ned bakken. IKKE ned langs siden av kroppen. Dette er en god huskeregel som hjelper deg å ha overkroppen vendt mot fallinjen så du er klar for neste sving uten for store anstrengelser.

Ha tilstrekkelig vekt på bakeste fot, ca 50/50 (det er nesten umulig å få for mye vekt ettersom den er bøyd), så liten avstand som mulig mellom fremste og bakerste fot. Riktig vektfordeling er spesielt viktig off-piste.

Det kan hende at du føler at stabiliteten blir bedre jo mer du bøyer knærne, men det krever mer krefter i hver sving jo dypere du står, så prøv å stå noenlunde oppreist for å spare krefter og være forberedt på endringer i terrenget siden du raskere kan svinge og har mer å gå på i forhold til fjæring (distanse før kneet tar i bakken).

50-50
AC7 #148024 02/02/2006 7:45 PM
Fersking
Fersking

50-50 vektfordeling i telemark ??? det må bli feil ! enig i att man i pudder kan prøve å flytte litt av vekta på bakfoten for å få bedre flyteevne ! men når du skal prøve å lære deg telemark , så høyr på dei ovenfor her som snakker om å få trykket på ytterski med å vri deg nedover bakken, en fin måte å lære seg dette på er att du feks. i en venstre sving tar venstre hånd og setter på høgre kne(høgre hand på venstre kne i høgre sving) , da vill du få rette vridningen på overkroppen samtidig som att du unngår att du lener deg inn i bakken. Lykke til !

Ja til 50-50
AC7 #148025 02/02/2006 10:41 PM
Entusiast
Entusiast

Det er litt for viderekomne, men samtidig essensielt for å komme videre. Spesielt i dypsnø, men også når du skal avslutte skjærende svinger i løypa. Da tråkker du til som fy med begge beina (tidligere enn du skulle tro). Og VIPS! er du godt i gang med neste sving.

Og i pudderet skal du kjøre så smalt at skia lager ett spor i snøen.

pupper og tær
AC7 #148026 02/02/2006 11:23 PM
Fersking
Fersking

enig i det du sier her Simen ! selfølgelig blir vekten fordelt 50-50 i det du går fra svingen og inn i neste , men eg meiner att det blir feil å fokusere på dette når det er snakk om en nybegynner , men regner med att du er enig i att det er viktig å holde fokus på ytterskia i svingen eller som du selv sier det "puppene over fremre tå " :-) og sitter du med puppene over fremre tå , så har du mest vekt på ytterski!

hvorfor smalt i pudder?
AC7 #148027 03/02/2006 11:06 AM
Medlem
Medlem

jeg har desverre gått over til "the dark side" grunnet kneproblemer og et par andre faktorer, men er fortsatt interessert i telemarksteknikk, så derfor lurer jeg på: Hvorfor skal man stå så smalt i pudder på telemark? Har merket at på alpinski(fatski) øker både kontrollen og flyten når jeg står bredt. Hvorfor skulle ikke det samme gjelde på telemark?

Når det er sagt, i pudder kan jeg stå så bredt jeg vil, så lenge jeg setter en sving blir det ikke to spor i snøen....

_
AC7 #148028 05/02/2006 6:47 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Man flyter bedre i pudderet med skiene samlet, og innerskia blir mere stabil.

Fikk noen turer i helga
AC7 #148029 06/02/2006 7:36 PM
AC7 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Da var jeg på plass denne helga og for å teste litt ut, med noe hell.

Å tenke på ytterskia og holde seg framme hjalp veldig mye og jeg fikk faktisk til noen fine svinger (hvis man kan si sånt om seg selv?).

Problemet mitt fant jeg ut er at jeg ikke har kontroll i høyere hastigheter. Eneste stedet jeg egentlig følte meg komfortable var i de grønne bakkene. Dette kan ha litt sammenheng med is og flatt lys(håper jeg :P).

Jeg merker det veldig kjapt når det går for fort da jeg føler at jeg ikke har mulighet til å svinge eller bremse ned(virker som om det eneste jeg kan er å bare dra en parallellskrens for å bremse).

Noen forslag der?

Ellers, takk for mange bra tips!

Stilling...
AC7 #148030 06/02/2006 9:15 PM
Fersking
Fersking

Noen tips som var bra for meg:Få opp styrken i bena, den kommer og etter vært, prøv å sitte litt og ha en noe dyp stilling, da kommer balansen. Ikke "sprik" i lengde rettningen, ha kneet ved inner/bakskien omtrent rett nedenfor hofta og legg ca 80% av tyngden på framskia.La hofte partiet og ned svinge mer i svingretningen enn overkroppen, la overkroppen peke noe ned bakken. Senk armene for da får du enda lavere tyngde punkt. Tenk på kjøringen og glem de andre rundt deg. Lykke til og bit tenna samen, for det krever litt i starten!!!!

,
AC7 #148031 06/02/2006 11:21 PM
Fersking
Fersking

å holde seg i grønne løyper er fornuftig i starten! mye enklere å få teknikken til å sitte ! så kan man heller flytte seg over i brattere tereng senere. når du føler att farten blir for stor vrir du overkroppen godt ned over bakken , kanter og trykker godt til på ytterskia ! det viktige her er å vere tøff og ikke trekke deg men stole på ytterskia !stå på !

fersk sjæl,men....
AC7 #148032 07/02/2006 3:55 PM
Fersking
Fersking

Hei, kjenner meg godt igjein hvordan du føler det selv om jeg kommer fra 7 år på brett (men mye langrenn/toppturer).Da jeg var på lynkurs var det 2 ting hun sa jeg skulle tenke mest på:

1.God bøy i knærne,særlig den fremste (ihvertfall for meg )2. Kroppen vendt nedover!

Lykke til.

Ny telemarker
AC7 #148033 07/02/2006 4:20 PM
Medlem
Medlem

Etter år med bortoverski, "telemark" på turski og litt fasthelkjøring sleit jeg litt til å begynne med med å få til svingteknikken. Fikk gode tips av en erfaren telis:- Overkroppen i fallretningen- Ikke len overkroppen inn i svingen men "kniks" i hoftenMed å overdrive teknikken i rolig tempo og lett løype har jeg nå fått bedre og bedre kontroll og finner mer og mer flyt slik at mer fart og dristigere sporvalg kan gjøres! Telemark er utrolig gøy - kan ikke fatte at jeg ikke har gjort dette før!

ldhfhiryfghdvdbdd
AC7 #148034 08/02/2006 3:45 PM
Fersking
Fersking

kjør nedover!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

-
AC7 #148035 08/02/2006 5:59 PM
Fersking
Fersking

merkelig att sånne nisser som han over her ikke klarer å holde seg unna seriøse diskusjoner !

Kom på et par ting til.
AC7 #148036 08/02/2006 8:08 PM
Fersking
Fersking

Kanskje litt "vagt" og vanskelig å forstå, but here goes:

Staver. Istedefor å holde de høyt hevet over bakken (som jeg ser mange gjør) bruk de aktivt som en utrigger/"antenne" som støtte.

Jeg VET dette hørtes helt mongo ut, men vanskelig å forklare. Gå evt inn på min profil og se på det bildet hvor jeg kjører.

Tips 2:Ble fortalt av en luring en gang at jeg skulle la stortåa (eller var det lilletåa) på fremste fot starte svingen.

NOK et tilsynelatende litt "rart" tips....men det har funka for meg!

.
AC7 #148037 08/02/2006 8:15 PM
Entusiast
Entusiast

Det å kjøre telemark hele tida gjør at du blir bedre.. kveldskjøring og koordinasjonstrening er essensielt...

flytt beinet fremover
AC7 #148038 17/02/2006 8:34 PM
Fersking
Fersking

har bare kjort en par ar selv og kjorte ikke preppabakke hele forste aaret. men har kjort mye og faatt mange gode tips.en ting er, mest viktig i lossno, at det bakerste beinet skal flyttes frem naar man bytter sving, ikke flytt fremre fot bakover. ellers er det mengde trening som gjelder. man banner og har lyst til aa brenne skia sine helt til man en dag kjorer tellis lett som bare det. lykke til fra pudderet i canada

Styrketrening!
AC7 #148039 17/02/2006 9:04 PM
Fersking
Fersking

Når du ikke kjører på ski, TREN STYRKE! Tren hele kroppen jevnt, men aller viktigst for telemarkkjøring: bein og lår. Legg derfor opp beinøktene etter knebøy, markløft og evt utfall. Hvis du følger et styrkeprogram (med progresjon selvsagt), så vil du fort merke hvor mye lettere det blir for deg å stå tele. Det kan også være lurt å presse inn et par aerobe økter! Du skal få merke det når teknikken sitter mer og mer og du kjører mer aggressivt, at det tar på kondisen :O) Og til sist, legg opp til et fornuftig/tilpasset og sunt kosthold! Lykke til!

Kjør på ScottyBob-ski!
AC7 #148040 17/02/2006 10:43 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

De gjør hele telemarksvingen mye enklere og mer stabil.

kaster meg på
AC7 #148041 18/02/2006 1:27 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

i dette mylderet av gode tips.Jeg mener det er lurt å jobbe seg oppover. Så vi starter nærmest bakken:*et godt utgangspunkt for bredde mellom ski er hoftebredde. En har da en god plattform å jobbe seg ut fra. James Bond kjøring med skiene klistra inntil hverandre innbyr til en ustø stilling. I løssnø synes jeg det er lettere å stå smalere fordi bakskien (som jeg har mindre trykk på) følger sporet til forskien. Det er og lettere å få støtte i løssnø.

*spisse knær er lurt fordi en får da trykk fremme på skien og utnyttet innsvingen. En kan ha puppene på skituppen (nesten) og fremdeles vær i bakvekt om ræva står rett ut. Derfor er det viktig å få hoften frem.

*en øvelse du kan prøve er å holde begge hendene på ytterste kne og presse det inn. Du vil da oppleve at skien svinger av seg selv i et rent skjær.

*samme kan du gjør for å oppleve kanting fra hoften. Hold innerarmer ut og frem og press hoften inn med ytterarmen. Ved å holde innerarmen opp får en trykk på ytterskien, og en "faller" ikke inn i svingen og kjører motorsykkel

*stavene skal være ut og frem. På den måten har en kort vei til å hente seg inn ved ustøhet, samtidig er det et godt utgangspunkt for stavisett. Det er og med på å komme seg frem + et sjekkpunkt for å se om skuldrene er rette. Om innerarmer er lav er det som regel lite trykk på yttre fot.

*for å få litt mer fartskontroll må en "trykke" mer i svingen. Da belaster en skien mer og får en krappere sving og mer rettningsforandring. En sving på skjær er endel av en sirkel( )(Dess lengre svingene er jo fortere går det-skal ikke vær rakettforsker for å forstå det. Men prøv ut og velg ut passe terreng

det ble litt langt dette her. du får prøve om du kan trekke ut noe fornuftig:)det som er viktig å være bevisst på det en gjør, har jeg trykket på ytteren?har jeg spisse knær? osv da han en prøve ut ulike ting og se hva som funker..

ellers så får du kose deg på ski!

telemarktips.com
AC7 #148042 22/02/2006 2:36 PM
Fersking
Fersking

Må si meg enig i de som anbefaler telemarktips.com! Har kun stått et par år selv, det var først etter å ha prøvd ut tipsene herfra at jeg følte jeg begynte å få dreisen på svingene smile

Stavisett...
AC7 #148043 22/02/2006 11:45 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

...diskusjonen skal vi vel ikke starte igjen Håvard Hedde? Å holde stavene framover høres mer ut som stavsprang eller lystring etter bekkeørret. Og da snakker vi om henholdsvis tartandekke og ulovlig fiskeri. Stavisett knytta til skikjøring bruker du når du skal slå lens i skogen og trenger hendene til anna grep. Ev. i jævlig bratt, isete fjell.

Igjen, takk
AC7 #148044 25/02/2006 12:23 AM
AC7 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Igjen, takk for alle tips.

Jeg fikk virkelig testa mange av de nå i vintereferien. Ble litt "intensiv"-kjøring (for meg i hvertfall :D) i tre dager i Hemsedal.

Det jeg oppdaget var at som mange har sagt her sa er at hvis man har fart så gjør man det veldig mye lettere for seg selv.

Det samme gjelder egentlig for gutsinga selv om det ikke ble helt ville tilstander for min del(bortsett fra det å "tørre" å kjøre fortere på rimelig elendig føre).

Har jeg nok fart kan jeg (føler jeg) "sitte" veldig lavt, men da blir ikke svingene veldig store(med mindre jeg holder de en stund selfølgelig). Dette fungerer ganske greit, men er ikke sånn det skal gjøres egentlig føler jeg.

Jeg har heller ikke funnet noe særlig god stoppemetode bortsett fra en gigant parallellskrens som gjør at jeg kommer til et komplett stopp(noe jeg ikke alltid vil...).

Ellers var en veldig gylden regel fant jeg ut å bevege overkroppen. Det gjorde underverker(!) på de brattere partiene...

For å oppsummere lett; Hvis noen lurer på å gå over til telemark, gjør det laugh

For min del synes jeg det er kjempeartig å se framgang og det å lære noe nytt. Telemark føler jeg hvertfall nå at virkelig er tingen for meg, takket være mange tips herfra.

Over til noe annet. Jeg tenkte meg en tur til Stryn til sommeren. Noen tips til hvordan man kan stå 'off-piste'? (Vet det er noen her allerede, men noen mer konkrete til akkurat det).

stokk?
AC7 #148045 25/02/2006 11:41 PM
Medlem
Medlem

i dag hadde jeg min aller første tu r på telemarkski det var dødskult, mekka det helt greit, men skjønner at jeg har mye å lære.men når jeg setter svingene støtter jeg nesten altid opp med den ene stave i avslutninga på svingen, føles litt klønete når man får stor far, er dette riktig?har skjønta at man brukte stokk før, det ser litt kult ut, er det noen som har peiling på den? hvor lang den skal være for eksempel? eller er stokk helt ut?

Stokk
AC7 #148046 26/02/2006 1:04 PM
Fersking
Fersking

er litt ut... Det er tross alt litt mer praktisk med staver. Men det er fin måte å lære seg å vende nedover i bakken. Hold stokken med begge hender (som du holder en tønne som var nevnt tidligere) og la stokken vende 90 grader på fallretningen. Brystet ditt er da vendt nedover bakken og du lærer å jobbe med hoftene mot rotasjonen.

Stokken er morsom å leike med i bakken. Paradegren i "vadmelsdagene" var å være flere på samme stokkk.

Side 1 av 2 1 2

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå