det hender...
|
Medlem
|
Medlem
når man lander switch i pudder en sjelden gang, men etterpå er det ikke noe annent enn den løse hælen man kan tenke seg, så det er helt uaktuelt å bytte, kun hvis knærne ikke holder lenger..:(
|
|
|
 twin tip
|
Fersking
|
Fersking
har kjørt telemark siden jeg var liten pjokk. byttet til alpint -twintip- for noen år siden. har funnet ut at jeg i dag må ha begge deler. Fremdeles ingenting som slår telemark i pudder (hva skjedde med den gode gamle hoppsvingen forresten?!? hehe), men, når det kommer til jibbing taper telemark lett kampen. I alle fall for meg. Ser overhode ikke noe kulere ut å jibbe på telemark (heller motsatt...), så hvorfor slite seg i hjel å gå på snørra med switch på telemark? man kan si "vanskeligere -bla bla", men skal man bygge kicker eller noe er alpint (tvillingtupp) 100% å foretrekke. honør og ære til telemarkere og fasthælere, men hver til sitt bruk :-)!
|
|
|
 Gamle menn og telemarkski....
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Sluttet med alpin på slutten av 80-tallet... Det var rett og slett for kjedelig. Har siden stått Tele, men kjenner at muskulaturen i låra ikke er hva de engang var (eller at jeg står råere enn noengang, he he neppe). Har absolutt ikke lyst å konvertere men kanskje gamle lår må??? Til den som mener at det er tyngre med alpin, siden en trøkker mer til i svingene!!! På Telemark bruker du (nesten) bare et lår, tenk på det! Huff, Tele er så kjekt så kjekt, men akk så tungt så tungt .-)
|
|
|
 nope
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Er dt lizzom så mye bedre med alpint på dårlig føre?
|
|
|
 What`s the difference between me and you
|
Medlem
|
Medlem
For å svare på det siste spørsmålet: Ja. Har begge delene. Dvs jeg har kjørt tele siden jeg var 14, og skaffet meg nettopp randonne utstyr. Tenker at det går mye på det flere har vært inne på tidligere om at det er ok med å gjøre noe nytt. Tenker at det er bra å beherske flere ting jeg. Til dere som har gjort tele hellig, og lukker øyne og øre for alt annet sier jeg: Verst for dere.. Dere trenger sikkert å trene låra uansett.
|
|
|
 Av og til må man bite i det sure eplet
|
Medlem
|
Medlem
Var i Val Thorens i begynnelsen av februar, fryktelig lite snø og merkelig forhold. Gitt forsåvidt greit å kjøre telemark, men jeg var aldri sikker på om skia satt eller ikke gjennom svingen, da var det MYE bedre å leie alpint og bare skli gjennom anlegget... men - selvfølgelig, telemark er best!
|
|
|
|
|
|
 hellem
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
det finns telemark ski som også sitter i svingen selv på meget hardt føre....
|
|
|
 telemark for alle penga!!?
|
Medlem
|
Medlem
Nå er det jo bare slik at reint fysisk får du mer kraft i skiene i bakken når du kjører alpint. Og det er da vel ingen skam å konvertere på deltid.
|
|
|
 Såklart
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
ikke! Klart du kan kjøre noe hardere med fast hæl,men hællandussen; kontakten du har med underlaget når du kjører telemark er uslåelig. Og det er ikke noe å diskutere spør du meg."Sitter ikke på hardt føre" hører jeg, eller "skia er uegnet til bakke...."Dette er jo pølsesnakk,tren og bli bedre. Ta med fatskia i løypa (eller motsatt)og tren da vel. Da bli du god. Så kan du allikevel holde følge med alpinkompisene. Jeg må si jeg har ikke møtt så veldig mange som er så gode at telemarkutstyret begrenser de på en sånn måte at de må konvertere til alpint. Noen ,men ikke mange. Hvis føret er dårlig eller krevende bytter vi da? Jeg vet ikke med dere,men der jeg kommer fra kalles dette en utfordring.
|
|
|
 paralellsving
|
Fersking
|
Fersking
paralellsving kan jo friste litt hvis du av en eller annen grunn har mistet kontrollen og har full fart mot en busk eller tre. Da hender det at jeg sniker meg til en paralellsving.
|
|
|
 fanatisk!?
|
Medlem
|
Medlem
Jepp, det er helt korekt at telemark ikke er noe problem å kjøre ibakken, det er faktisk veldig morsomt med carving-telemark. Men uansett hvordan man vrir og vender på det, er følelsen med underlaget helt annerledes med alping. Jeg mener at telemerk helt klart kommer i sitt rette elemen i løssnøen, der man får følelsen av danse seg nedover.
|
|
|
 Bajs
|
Fersking
|
Fersking
Alpint er for gamle feite folk med dyre klær og påtrappet en hjelm!
|
|
|
|
|
|
 Jasså
|
Fersking
|
OP
Fersking
Kaller du Hugo Harrison feit?
|
|
|
 teletull
|
Medlem
|
Medlem
Det er typisk fenomen dette, for folk som ikke har stått så lenge på telemark (og dette sier jeg for å generalisere ja, for å skjære alle under en kamm). Har man stått noen år, ser man gleden av å stå på ski og for å få litt variasjon. Og folkens, variasjon er bra. Mange svært dyktige telemark kjørere som etter hvert har begynt med alpint. Det er gleden av å stå på ski som er viktig, ikke om det er alpint/telemark. Begge delene er morsomt men gir ulike utfordringer.
|
|
|
 Heile tida
|
Fersking
|
Fersking
Eg er frista kvar gong eg ikkje orkar og klarar å sette svingane på telemark. Denne sesongen er målet å få alle på ski og skred over til rando.. Byrjar med meg sjølv
|
|
|
 begge delar
|
Medlem
|
Medlem
har begge delar og er storfornøyd, men da går ikkje ann i finna nåke bedre enn telemark til pudder!!!
|
|
|
 kombinert!
|
Entusiast
|
Entusiast
Har både tillis og alpint/twin-tip.... Da kan man velge ski etter forholdene og knærna:D God Jul!!!
|
|
|
 Telemark!
|
Fersking
|
Fersking
Alpint er for pingler! =).. End of discussion 
|
|
|
|
|
|
 Inga slutt på diskusjonen
|
Fersking
|
Fersking
Å sei at alpint er for pingler er ein keisam og heller barnleg måte å ende ein diskusjon.. Er einig at om ein har pudder til øyra og meistrar telemarkteknikken er ingenting betre enn det. Når eg får meir pengar skal eg også ha begge delar, slik at eg kan spele på begge lag:)
|
|
|
 telemark best
|
Fersking
|
Fersking
køyrte fyrst snowblade i bakke, men kjøpte fjellski med lærstøvel, etter det har e kjøpt fleire par med telemarkski og aldri køyrt i bakke meir. Køyrte eit par år med lærsko, men har no gått over til plast (litt pga kiting). Men trur e lærte meir ved å køyre lær og gå over til plast etterpå. Ingenting er som å gå opp og køyre ned att.
|
|
|
 JAJA
|
Entusiast
|
Entusiast
Krangle skal ein gjere.....eingenting er vel det ikkje mogleg å seie kva som er bedre og dårlegare. Og folk som blir fornærma og slenger med leppa i håp om å irritere og provosere overser eg lett..... Har sjølv kjørt telemark sidan eg var 13-14 og har gått gradene frå lærstøvel og "Åsheim Sondre ski" og opp til twintip. Ein grei skule å gå synest eg... Hadde eg hatt råd skulle eg gjerne hatt eit par med alpinski også..er nysgerrig på korleis det er å kjøre alpint. Kunne gjerne komvinert begge deler. Ser ikkje på telemark som noko meir "hellig" enn alpint. Telemarksvingen har ei interessant histoeie bak seg..mend et har nok også den alpine skiteknikken..
|
|
|
 Aldri
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Det har aldri falt meg inn eller kommer til å skje
|
|
|
 Telemark er herlig.
|
Ringrev
|
Ringrev
Det er helt herlig å se på når gutta som virkelig behersker telemark flyter åvgårde i pudderet. Telemark ser så mye bedre ut enn alpint, når man kan det, synes jeg. Det var det i tillegg til at man med skifeller under telemarkskia har en komplett toppturrigg som gjorde at jeg valgte telemark når jeg satte fyr på snøbrettet. Jeg har rett og slett ikke tatt meg råd til å ha flere par ski, ennå. Jeg er fortsatt novise på teliser, og sliter ennå litt med stilen og teknikken, men jeg biter tennene sammen og håper jeg snart ligner på en som kan å stå telemark, og ikke bare vingler avgårde som en danske på speed.. Om knærne holder og jeg ikke begynner å grine i bakken for at jeg ikke får det til, så fortsetter jeg på teleplanker. Og man kan lett lage ellevetall ned hele fjellsider med teliser også, selv om mye av vitsen med løse hæler forsvinner ut vinduet da så kan man gjøre det, for avvekslingens skyld. Stay loose!
|
|
|
 Titt og ofte
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
tar jeg opptil flere parallelsvinger etter hverandre, kun for avvekslingens skyld. Mulig dette gjør meg til en avviker i telemark-miljøet... Men bruke tusenvis av kroner på nytt utstyr for å kunne gjøre det? Så mye penger har jeg nok ikke...
|
|
|
|
|
|
 Pudder og kuler
|
Medlem
|
Medlem
Synes det er gøy med både alpint og tele,men det blir for lite utfordring så jeg kjører mono uten staver.
|
|
|
 Begge deler!
|
Entusiast
|
Entusiast
Etter at eg "la opp" som alpinist som 14-åring har eg stort sett rent telemark, og ein del brett. I fjor kjøpte eg meg feite alpinski. Bra med litt variasjon, men etter nokre fine pudderdagar i jula og sist helg må eg seie at eg får ikkje heilt den samme flyten på alpint som på telemark. Så her heime er det greit å kunne veksle, men dilemmaet er; kva tar eg med meg til La Grave i vinter? Trur eg ender på telemark, så får eg heller slipe kantane eller leie alpint om det er hardt i rennene!
|
|
|
 Telemark
|
Fersking
|
Fersking
Telemark e absolutt det beste!!men småkjipt de dagene med knallhardt føre:S
|
|
|
 Nei!
|
Fersking
|
Fersking
Men muligens jeg kommer til å gå til innkjøp av ett par bare for variasjonen sin del.
|
|
|
 knær og bindinger
|
Fersking
|
Fersking
Jeg kjører telemark og har gjort det i to år snart, jeg er 16 år gammel og digger det! for meg er det ikke noe annet... den eneste grunnen til at jeg skulle slutte med telemark måtte være hvis jeg skadet meg eller at jeg datt for mye og bindingene ikke løser ut slik at du skader det enda mer! Jeg trives på løs hel og i skogen er det bare tull at skiene kommer til kort.... det er bestandig teknikken det kommer an på! jeg slet i en hel sesong før jeg klarte å kjøre i løssnø! Rock on!
|
|
|
 Jeg kjørte alpint i 10 år...
|
Fersking
|
Fersking
...og gikk over til løs hæl for 15 år siden. Så meg aldri tilbake.
|
|
|
|
|
|
 Til alle dere som sier alpint er for pingler...
|
Medlem
|
Medlem
Dere må bare bøye knærne så mye dere vil, men synes argumentene er tynne. Har en mistanke om at de fleste av dere ikke vet hva dere snakker om:a) Enten fordi dere ikke har prøvd randonneb) Eller fordi dere henger igjen med en gammeldags oppfatning av "virkelig kjøreglede".Da jeg gikk over til randonneski hadde jeg stått på telemarkski i 12 år, og hadde rett og slett lyst til å prøve noe nytt. Var skeptisk i starten, og hadde planlagt å beholde telemarkutstyret.... Nå er det solgt.Trenger jeg å si noe mer?
|
|
|
 Alpint vs. telemark
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Kjørte telemark i 9 år før jeg ifjor sommer gikk over til alpint. Og da tenkte jeg; "hva faen er det jeg har holdt på med i 9 år!!!??". Bortkastet tid spør du meg. Kan også si det at å gå fra telemark til alpint er som å gå fra enhjulssykkel til tohjulssykkel. Kjempelett! Mye mer man kan gjøre på alpint. På telemark kan man bare svinge og se teit ut på hopp. På alpint... alt. Kjørte litt switch åsså på telemark, men i ettertid ser jeg jo at det ser helt dust ut.
|
|
|
 Telemark vs. alpint
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Til dere som bytter til alpint pga. dårlig føre, kan kjøre fortere på alpint, vonde knær osv... Da er dere bare dårlig på telemark.
|
|
|
 Sneversyn
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
De skjønner vel det selv, de som hevder at bare den ene grenen er saliggjørende, at det er rimelig snevert utgangspunkt. Til dere som ikke har prøvd brett, slalåm eller telemark - gjør det! Man har stort utbytte av å beherske alle grener. Det er en god del å plukke med seg fra den ene grenen til den andre. Forøvrig morsomt å lese alle disse innleggene. Særlig de som påstår de har stått det ene og det andre i tusen år osv. En sesong uten at alle grener er utøvd, er en dårlig sesong! Ta dere sammen og kom dere ut på brett OG slalåm OG telemark!!!
|
|
|
 Akebrett
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
For ikke å snakke om akebrett! Det har jeg holdt på med i 35 år.
|
|
|
 Og glem ikke...
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
|
|
|
 Vell?
|
Fersking
|
Fersking
Du kan jo bare kjøpe to par, men synes argumentet med dårlig føre er for tynn. Er ikke noe som heter dårlig føre, bare dårlig kjører. He he --)) eller var det noe annet?
|
|
|
 Telis
|
Fersking
|
Fersking
Kjører telis mest på trass, og markerer et standpunkt mot trendbølgen mot rando/alpint
|
|
|
|
|