Bare for å understreke: Jeg vet ikke hvordan det er med dagens hjelmer, det kan godt hende at de har "knekkpunkter" eller lignende som skal hindre at den hekter seg i snøen. Beskyttelsen foran haka på dagens helhjelmer ser også ut til å være mindre (stikker ikke så langt ut) som på gamle utfor hjelmer.Vet heller ikke om noen faktisk brakk nakken av disse hjelmene (Ikke bestandig FIS sine regelendringer virker veldig logiske)
Mine synspunter på helhjelm: Det er sikkert digg for å hindre busker, knær og andre ting i ansiktet. Den hjelper kanskje også som "pustehjelp" i snorkelføre??I lav hastighet tror jeg heller ikke bøylen er farlig for nakken fordi; ved fall i lav hastighet har man som regel mer kontroll på kroppen når man faller og fordi kreftene på nakken er mindre. Ved fall i høy hastighet er det ofte man ikke rekker å beskytte hodet, eller man har null kontroll når man går i rundkast nedover (har prøvd å tryne i utfor noen ganger). Dette gjelder vell i off-piste der det er sinnsykt bratt også, bøylen vil beskytte mot steiner o.l., men det vil være en mulighet for at den hekter seg fast i noe når man tar 20 "ruller" ned en fjellside. Uansett; hjelm er bra!!
Dette var selvsagt bare mine synspunkter. Hva som er fasit vet jeg ikke.