Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Helhjelm på fjellet
#14722 13/02/2006 2:45 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Har i det senere begynt å kjøre en del ski med helhjelm, av flere grunner.Hva slags meninger har folk om helhjelm til skibruk?Hvordan oppfattes en skikjører med helhjelm? Forventer man seg et råskinn? Er det overkill?Personlig får jeg gjerne litt forventninger om jeg ser en kjører med helhjelm, selv om jeg ikke akkurat føler at folk trenger å forvente galemattiasstunt av meg.Kult å høre hva folk mener om temaet! Overkill eller ny trend?

Re: Helhjelm på fjellet
Cpt. Kex #14723 13/02/2006 5:05 PM
Entusiast
Entusiast

jeg lukter ny trend. Fristes en del av det, men er, som du sier, litt redd for overkill faktoren. Mtp at flere dyktige kjørere kjører uten, blir terskelen enda høyere. Må være utrolig praktisk i tett skau og om man skulle finne det for godt å kjøre inn i en steinrøys eller et fryst skred. artig å legge merke til at "alle" bruker helhjelm i utfor (sykkel).

Til forventninger

Jeg forventer at du skal droppe >2m, gjerne med dødsforakt i blikket og 90km/t i utgangshastighet. Forventer også at du ikke sier stort, men er mystisk, uten å være eksotisk. Du er den karen alle vil kjenne, men ingen kjenner. Du lager de sporene som alle ser, men ingen følger.

Cpt. Kex #14724 13/02/2006 5:34 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Forventer nok litt meir ekstrem køyring då ja, sjølv om det er jo mykje betre beskyttelse i helhjelm (spesielt med tanke på å knuse trynet ned i stein, men og gjennom tett skog). Eg er nok ikkje pleina heller om å forvente ein verdensmester bortimot;) Men ikkje la oss skremme deg!*hihi*

Burde vært for begynnere.
Cpt. Kex #14725 13/02/2006 9:49 PM
Entusiast
Entusiast

I sykkelsporten er det utbredt å bruke helhjelm. Men så er det lettere å skrubbe opp kjakan mot grus en snø også.

Selv skulle jeg ønske jeg brukte helhjelm da jeg slo kneet i nesa på en mislykka backflipp å knakk nesa.

Blir nok kanskje vanligere etterhvert, og det er jo alle som ikke er proff som kanskje burde bruke helhjelm...

its coming
Cpt. Kex #14726 15/02/2006 12:29 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

blir nok vanligere alt til neste år når sweet kommer med sin helhjelm

Ja!!
Cpt. Kex #14727 15/02/2006 3:31 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sweet sin nye helhjelm var vanvittig fet, "tusen millioner" ganger fetere enn giro sin helhjelm. Jeg vil sitere Kardemommeby-trallen eller hva den nå heter: "...og forøvrig kan man gjøre som man vil!!"

Hvil man kjøre med helhjelm, kjør med helhjelm, og drit i hva de andre i bakken mener....

Helhjelm kan forsåvidt sw litt overkill ut ja...;)

helhjelm på fjellet er ok,
Cpt. Kex #14728 15/02/2006 6:16 PM
Entusiast
Entusiast

helhjelm i preppa løype er teit.

hever forventningene mye spørr du meg.

Ulempe:
Cpt. Kex #14729 15/02/2006 6:37 PM
Medlem
Medlem

Kjenner ein som klarte å hekte bøylen på helhjelmen fast i t-kroken ved avstigning, og blei dratt oppover etter hjelmen. Auauauauau....

.
Cpt. Kex #14730 15/02/2006 9:10 PM
Entusiast
Entusiast

Helhjelm er å anbefale! Kjenner en som fikk hjernerystele pgå at han fikk begge knærne i haka.. hadde han hatt fullface hjelm ville han sluppet billigere ut av det..Jeg ser for meg en klin gæren kar på ski hvis han bruker fullface.. Men men.. Det er da jævlig praktisk da..Stå for din mening, DRIT i andre.. Det er ditt liv og din stil!!

bør vel dra på litt.
Cpt. Kex #14731 15/02/2006 9:25 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

hvis du dropper drops som er relativt høye, eller kjører i skogen, og ikke bare kjører rett ned, er det sikkert lurt å ha helhjelm.

Du kan jo faen kjøre akkurat med det du vil, og drit i om noen synest du ser pro ut.

D er vell naturlig at folk
Cpt. Kex #14732 15/02/2006 9:47 PM
Entusiast
Entusiast

forventer litt mer av en som har helhjelm (å fett utstyr), men d har jo ingenting å si! Visst du liker d, så er d jo d som betyr nå!

Interessante svar!
Cpt. Kex #14733 16/02/2006 11:18 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Det virker som de fleste har mye av den samme oppfatningen jeg selv har. Som nevnt, finnes det en del fordeler med helhjelm. Genialt i skog, hakebeskytter er supert ved dropp/ hopp, sku du tulle deg borti ei steinrøys, du er rett og slett bedre beskyttet. Har også lest at helhjelm er meget gunstig om en skulle bli begravd i et skred, da hakebeskytteren vil skape rom foran ansiktet.Negative erfaringer jeg har gjort meg er at det dugger lettere på brillene når man står i ro (fordi hakebeskytteren returnerer litt utpust), spytting er et ikketema..., å drikke fra flaske er ikke så greit, vekten på hjelmen er høyere.Og så klart, se opp for t-kroker! Hehe!

til sweeten
Cpt. Kex #14734 16/02/2006 3:45 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

hvis man har årets trooper s1, er det bare å kjøpe på hakepartiet da eller??

genialt i såfall, kan man velge om man vil kjøre regular eller med helprotection

Jøss, sier du det?
Cpt. Kex #14735 16/02/2006 4:35 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Er dette tilfelle så er jo det frykteli nais!

Tror nok
Cpt. Kex #14736 16/02/2006 5:03 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

det blir vanskelig å få kjøpt til bare hakepartiet, i og med at det er nesten umilig å få til skjerm til rooster....sweet vil vel selge hele helhjelmen, og ikke bare hakepartiet.

Men det hadde vært fett ja....!!

var et spm.
Cpt. Kex #14737 16/02/2006 10:40 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

ikke vet jeg om det går?? men den hjelmen han pojken hadde på seg i den artikkelen om den helhjelmen, synes kliss lik ut som denne sesongs trooper s1 ihvertfall.

husker fra før i tiden at man kunne skru av hakepartiet på div. modeller.blir jo type semi-helhjelm da

Nei det tror jeg ikke slår ann...
Cpt. Kex #14738 16/02/2006 11:02 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Ja helhjem øker sikkerheten for noen skader litt, men jeg har ingen tro på at det slår ann. Ta den på deg og du vil forstå hva jeg mener,..... Du føler deg innelukket.... ikke ute med frihetsfølelsen... Hvorfor skal du satse på helhjelm når du kan satse på mye annet sikkerhetsutstyr som kan gi annen beskyttelse? Det svakeste ledd osv....En god hjelm er et must, ryggplate er viktig, knebeskyttelse til off piste, utløsbare bindinger til Telemark vil bli vanlig,,håndleddbeskyttelse,, +++

Alt annet sikkerhetsutstyr har liten negativ effekt annet enn litt ekstra vekt. Men helhjeml..... Nei det minsker opplevelsen og frihetsfølelsen - det vil neppe slå særlig ann.

PÅ TO MÅTER
Cpt. Kex #14739 16/02/2006 11:03 PM
Fersking
Fersking

Helhjelm ser fett ut vis du kjører freeride, men i parken er det ikke vits å kjøre helhjelm det ser litt rart ut.

Viktigst av alt er at du har noe på hode!

Innelukket, tja...
Cpt. Kex #14740 17/02/2006 12:10 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Fjellfalk har vel muligens et lite poeng, men jeg kjøper det ikke helt lell. Dette er selvfølgelig en smaksak, men personlig føler jeg ikke at jeg mister friheten ved å ta på helhjelm. I hvert fall ikke mer frihetstap enn når jeg tar på en halvhjelm og briller.Jeg tror helhjelm vil bli mer og mer vanlig framover. Hjelmene blir lettere og bedre tilpasset skibruk, skikjøringen blir mer ekstrem og kjørerne fokuserer mer på sikkerhet. (Og etterhvert så blir freeridegenerasjonen eldre, og bekymrer seg mer for familie og jobb...)

For ikke alt for mange år siden var jo hjelm i det hele tatt noe unger og portkjørere brukte. Det må vel sies å ha vært en utvikling her...!

...
Cpt. Kex #14741 17/02/2006 12:39 PM
Medlem
Medlem

helhjelm er kun for folk som drar skikkelig på, og for at hvis/når de går på trynet ikke skal maltraktere hele opplegget...En helhjelm er i utganskpunktet mindre sikkert for en normal kjører, da de øker risikoen for å brekke nakken! men for all del...ta på dere hva enn dere vil...mange av hjelmene som blir solgt i dag er jo bare looks alikevel, og ikke godkjent i høyere hastighet; noe som gir falsk sikkerhet som det holder!!

helhjelm
Cpt. Kex #14742 17/02/2006 7:53 PM
Medlem
Medlem

er sikkert knas på hodet, beskytter mer i trynet, men som eppa sier er det en nakkesade faktor i bildet, men er det ikke en svakhet i konstruksjonen slik at går du skikkelig på trynet, så knekker fronten av? eller er det bare tull?det er jo en del som og mener at sweet sin strutter til padling er farlig for nakke, men nesten alle padlere har den likevell, og den beskytter trynet mot stein og drit, bedre enn hjelm uten, så man må jo veie det begge veier. men jeg tror helhjelm blir mer og mer vanlig, og det er bare å kjøre på!

Nytt liv i gammel tråd...
Cpt. Kex #14743 25/01/2008 9:08 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Fant igjen en gammel tråd... Hva sier folket nå? Jeg mener nå i hvert fall å ha registrert en markant økning i bruk av helhjelm. Er det mote? Fornuft? Lar vi oss påvirke og styres av utstyrsprodusentene eller har ikke fete bilder av kjørere staset opp i årets nyeste noe særlig å si?

Cpt. Kex #14744 25/01/2008 10:04 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat Cpt. Kex:Fant igjen en gammel tråd... Hva sier folket nå? Jeg mener nå i hvert fall å ha registrert en markant økning i bruk av helhjelm. Er det mote? Fornuft? Lar vi oss påvirke og styres av utstyrsprodusentene eller har ikke fete bilder av kjørere staset opp i årets nyeste noe særlig å si?

Jeg føler det har blitt en markant økning i bruk av hjelm generelt.Er kanskje blitt som en trend i bakken, noe som forsåvidt er ganske positivt. Føler meg mere komfy med hjelm på, for det skal så utrolig lite til å slo hodet og sitte igjen med tidenes skallebank resten av kvelden :p

Helhjelm kunne jeg faktisk tenkt meg til frikjøring.Det kan jo også ha litt med å gjøre at kjørere som Seth Morrison og CR Johnson bruker det.Ser jo hvordan det gikk med CR når han kjørte uten.. Og da var han også en utrolig erfaren kjører.

Det beskytter jo trynet også, noe som må være ganske digg.Kjørte med en bandana på tirsdagskveld, litt pow-kjøring mellom ganske tett bjørkeskog.Endte med at tørkleet falt ned, og jeg fikk en ufin PISK rett over begge leppene. Føltes ut som begge var kløyvd i to vertikalt, men var heldig og fikk bare et par små kutt smile

Cpt. Kex #14745 25/01/2008 12:11 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

kjører du hardt freeride der det er steiner, trær osv... kan det nok være lurt... men blir man ikke vell innesperra i en helhjelm?mange slalom utøvere bruker jo helhjelm.

Min helhjelms erfaring
Cpt. Kex #14746 08/02/2008 9:42 PM
Fersking
Fersking

Har kjøpt en Sweet fullface og føler meg mye tryggere i skogen. Ulempen er at det dugger på brillene når jeg står stille og at det ikke er like greit å trekke jakken høyt over nesa når det er kaldt. Har litt blandet følelse med hvordan det ser ut, men det kommer i annen rekke.

Cpt. Kex #14747 09/02/2008 7:48 AM
Ivrig
Ivrig

Man bør iallefall ikke velge bort helhjelm fordi man føler at det er overkill.

Et annet moment, som muligens ikke er helt sammenlignbart (?) er at utforkjørere har gått bort fra helhjelm (mener jeg), dette grunnet at helhjelm for dem var mer risikofylt mht å brekke nakken. Her kommer det muligens inn hvor langt hakepartiet på helhjelmen stikker frem (???). I slalom derimot, der det er lavere fart, benyttes veldig ofte bøyle som jo gir samme fareeffekt som nevnt for utfor.

Synspunkter?

Cpt. Kex #14748 11/02/2008 12:48 AM
Medlem
Medlem

Helhjelm eller "bøyle" er forbudt i utfor. Dette fordi man kan brekke nakken hvis man tryner og hekter bøylen i snøen i stor hastighet. Slalom går såpass sakte så det er ikke noe problem dersom man tryner. En forskjell er at de gamle utfor helhjelmene skulle beskytte ansiktet ved fall, mens bøylen på en slalomhjelm skal beskytte mot å få porter i trynet.

Cpt. Kex #14749 11/02/2008 7:50 AM
Ivrig
Ivrig

Du skriver nettop det jeg hadde veldig lyst til å skrive "ski&die", men jeg var bare 99% sikker på dette med forbudet i utfor og valgte derfor å uttrykke meg litt forsiktig.

Da min yngste sønn var ca 11-12 år kjøpte jeg ham hjelm med fastskrudd bøyle grunnet en del småskader i munnen ved alpinkjøring; merkelig nokk ikke nesen. Men han var veldig råkjørt, og etter å ha lest om denne faren for nakkebrudd, spesielt i utfor, valgte jeg å skru av bøylen.

Men; dette koker vel ned til at man også i dag bør ta med denne faren for nakkebrudd ved bruk av helhjelm og stor fart? Det er en god del løpere som virkelig drar på både i preparert bakke og utenfor. I dag kjører min sønn med en Sweet fullface hjelm, noe jeg er litt skeptisk til, men vet ikke hvor fast denne ansiktsbeskyttelsen sitter. Synspunkter?

Cpt. Kex #14750 11/02/2008 8:22 PM
Medlem
Medlem

Sweet fullface er, meg bekjent, slik konstruert at bøylen absorberer energi som en fjær. Dermed vil den bøye seg hvis den blir utsatt for belastning oppover (les:underifra), og dermed ikke flytte hjelmen ned i nakken.Jeg skal ikke si meg skråsikker på dette, så hvis noen sitter inne med annen informasjon er det bare å rette.

Bøylens hovedoppgave er vel først og fremst å beskytte tenner og munn fra kvister/stein o.l.

Helhjelm for de tøffe?
Cpt. Kex #14751 11/02/2008 10:13 PM
Fersking
Fersking

De virkelig tøffe, de som man ikke ser ofte i bakkene i det hele tatt. Men som man hører summende rykter om i varmestua/ heisen. Ja de sverger kun til en ting.

HOCKEYHJELM med gitter. Drit i briller. Øynene er til for å brukes. Da får man full face beskyttelse. Dette er alternativet for menn som virkelig gir faen

trær og steiner?
Cpt. Kex #14752 11/02/2008 10:21 PM
Entusiast
Entusiast

har noen av dere hørt om mange som har slått trynet i steiner eller trær? jeg har aldri hørt om det. man har da litt reflekser og får henda forran trynet om man skulle fly inn i noe er min erfaring. selvfølgelig kan det skje, og skjer sikkert fra tid til annen, men det er en maks uflaks situasjon. noen greiner derimot må man tåle.

som snowboarder ville jeg aldri vurdert helhjelm, fordi den skal hjelpe mot er knær som skulle havne opp i trynet, noe som skjer veldig skjelden på snowboard, på ski hadde jeg sikkert likt det, særlig med de overdrevene dropene mange skifolk ser ut til å like.

Cpt. Kex #14753 11/02/2008 11:15 PM
Medlem
Medlem

Bare for å understreke: Jeg vet ikke hvordan det er med dagens hjelmer, det kan godt hende at de har "knekkpunkter" eller lignende som skal hindre at den hekter seg i snøen. Beskyttelsen foran haka på dagens helhjelmer ser også ut til å være mindre (stikker ikke så langt ut) som på gamle utfor hjelmer.Vet heller ikke om noen faktisk brakk nakken av disse hjelmene (Ikke bestandig FIS sine regelendringer virker veldig logiske)

Mine synspunter på helhjelm: Det er sikkert digg for å hindre busker, knær og andre ting i ansiktet. Den hjelper kanskje også som "pustehjelp" i snorkelføre??I lav hastighet tror jeg heller ikke bøylen er farlig for nakken fordi; ved fall i lav hastighet har man som regel mer kontroll på kroppen når man faller og fordi kreftene på nakken er mindre. Ved fall i høy hastighet er det ofte man ikke rekker å beskytte hodet, eller man har null kontroll når man går i rundkast nedover (har prøvd å tryne i utfor noen ganger). Dette gjelder vell i off-piste der det er sinnsykt bratt også, bøylen vil beskytte mot steiner o.l., men det vil være en mulighet for at den hekter seg fast i noe når man tar 20 "ruller" ned en fjellside. Uansett; hjelm er bra!!

Dette var selvsagt bare mine synspunkter. Hva som er fasit vet jeg ikke.

Sweet
Cpt. Kex #14754 12/02/2008 1:28 AM
Entusiast
Entusiast

vet at Sweet sin fullface er laget slik at den knekker, om smallen blir for hard. Det vil si at den knekker før det går ut over nakken. Kjører selv en del med fullface, men føler ofte det blir litt overkill de dagene man ikke drar på noe serlig. Selv om fullfacen er bedre ha på en trooperen (halfcut) min.

Helhjelm er veldig kjekt i skogen, man slipper og tenke på greiner. Men det som ble sagt ang. pudder, at det er bedre kjøre pudder med blir feil. Den fyller seg fort med snø om du er nedpå. Og tetter "luftehullet" i front. Da dogger brillene veldig fort.

Synes de som vil kan kjøre med helhjelm, men vi er litt skeptiske på allt "nytt" slikt. Som i sykkel er dette helt vanlig. Bruker selv min Sweet fullface både til ski og sykkel.

Hva om man blir tatt av skred?
Cpt. Kex #14755 12/02/2008 5:53 PM
Entusiast
Entusiast

Bra debatt dette her, driter egentlig hva folk bruker. men jeg funderte litt hva vil skje når en blir tatt skred? Snø i ansiktet? når enn blir begravd av snømassene er det viktig å dekke til ansiktet med hender for å ungå at man blir kvalt av snøen som virler opp mens man er på vei ned over og når man blir pakket med snø når det stopper opp. Kan tenke meg at dette kan bli vanskelig med fullface og hjelmen vil bli full av snø. Vanlig hjelm kan man dekke til med hender, men kan man det men en fullface? Du vil ha åpning under haken hvor snøen kommer til pluss i front hvor briller og konstruksjonen på hjelmen gjør det vanskelig å dekke til fullstendig med hender. Jeg tror hvis enn bruker fullface hjelm og blir tatt i et sikkelig løsnø skred med mye vrirvel snø som kan gjøre at man blir kvalt? Er det noen andre sysnspunkter?

Har vært selv i løsnøskred med og hadde stor vanskeligheter med å puste pga av snøen som ble virvlet opp. Avlung er nettopp konstruert for å unngå dette! Kan man bruke Avlung til fullface??

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå