Hei sluffy, og velkommen i familien! Fint å få en påminnelse om at alle har vært nybegynnere en gang.
Mange av oss har vel startet på en litt annen måte, med utgangspunkt i fjell-/langrennsski og forsøksvis utføring av telesvinger etter at matpakke og påskeappelsin var fortært. Jeg holdt på med dette i over tjue år, før jeg erkjente at det faktisk kunne bli enda artigere med litt mer tilpasset utstyr. Oppdaget etter hvert også nettsida til Ola Rykhus, og endelig Ttips.com og herværende kilde. Så de siste ti åra har utviklinga gått rimelig raskt på alle måter.
Vil nøye meg med å referere en håndfull tips, opprinnelig fra en deltaker på Ttips (?Troll?). Meget konkret og rett på sak, som fungerer best når du øver på én ting i gangen ? ikke alle!
1. Keep a tight stance and lower rear heel - no rear ski weighting by toe of the boot.
2. Drop, don't spread! Many tele skiers spread out and thus lose the tight "two skis as one" mechanics.
3. Chase the knee. Keep the knees close - not spread.
4. Simultaneous edging. Don't test the snow with the forward ski and follow with the rear! Go for it and commit weighting and edging both skis simultaneously.
5. The instant you are in the turn start getting out of it, pole plant, upper body and arms down the hill etc.
6. Be quick and precise with your feet and focused with the upper body.
Disse tipsene har hjulpet meg en hel del, og jeg kikker over dem nå jeg føler meg litt rusten.
Lykke til!