Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
En nybegynners erfaringer.
#147485 05/03/2006 5:01 PM
sluffy Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg tenkte jeg skulle lage denne tråden, for å fortelle litt om mine erfaringer på telemark, kanskje det kan hjelpe andre nyebegynnere, eller kanskje noen kan komme med innspill som kan hjelpe meg videre.

Det hele begynte egentlig for flere år siden, jeg så telemarkskjørerne i bakken, og syntes det så utrolig tøft ut. Til slutt fikk jeg endelig kjøpt meg ski, det var ikke før i slutten av november '05. Lite snø gjorde at det ikke ble mye skiståing før jul, jeg tror faktisk ikke jeg fikk prøvd skiene før i januar.

Første gangen fikk jeg stort sett ingenting til, så for at dagen ikke skulle være "helt bortkastet" stod jeg alpintsvinger, og hadde det egentlig ganske gøy. Skiene gikk så det suste, og jeg angret hvertfall ikke på kjøp av de (jeg angret kanskje litt på bindinger og sko, dvs. at jeg ikke valgte alpintsko og -bindinger).

Andre gang jeg var oppe fant jeg noen slake bakker jeg kunne øver på svinger i. Jeg innså fort hva problemet mitt var; jeg klarte ikke å bøye framste foten hvis jeg hadde litt fart. Hvis det gikk veldig sakte, gikk det fint. Uansett fart klarte jeg ikke å avslutte svingen skikkelig, så jeg gikk helt rundt, og det blir ikke mye ståing av slikt. Denne gangen var jeg i trekket med mamma, pappa og min søster, Min søster hadde et stygt fall på brettet, så dagen ble litt amputert, og vi reiste ned litt tidligere enn planlagt. Jeg syntes fremdeles telemark kanskje ikke var helt min greie.

Nå i uken var jeg oppe for tredje gang. Planene var egentlig at jeg skulle ha stått veldig masse på ski i vinter, men lite snø og masse jobbing gjorde at det ikke lot seg gjøre. Det var lite snø i bakken, og det så ikke veldig lyst ut (kanskje fordi jeg var på kveldskjøring). Etter en del mislykkede forsøk i løypen, fant jeg ut at det var løssnø rett utenfor. Det var kjedelig å stå i slake bakker, løssnø virket mer fristende da, fordi her kunne jeg få litt mer fart, og likevel holde meg i et tempo jeg hadde kontroll på. Det var 5-10cm løssnø oppå en ganske fast skare, noe som passet meg ypperlig. Jeg fikk plutselig til svingene slik jeg ville ha dem, og jeg klarte flere etter hverandre. Jeg stod et par turer her ute, og ble mer og mer fornøyd med meg selv, og valget av ski. Dette var jo faktisk fantastisk gøy. Etterhvert klarte jeg dette i noen partier av den preparerte løypen også.

Moralen her er vel at det lønner seg å ikke ha lyst å gi opp så fort som jeg har, og å kanskje prøve seg i litt løssnø, fordi dette er mye gøyere enn barnebakken. Jeg gleder meg til neste gang jeg får muligheten til å stå nå. =)

Det går forresten bra med min søster, en knekt nese og knuste skibriller var resultatet av fallet.

Om telemark og teknikk
sluffy #147486 05/03/2006 5:06 PM
Medlem
Medlem

Jeg kom over denne siden for ei tid tilbake http://higstud10.hig.no/ola_rykh/telemark/ , mange gode tips.

Noe annet er også å koste på seg et kurs, jeg var for noen år tilbake på kurs arrangert av ungdomsgruppen i DNT Oslo. Trudde jeg kunne svinge før, men skjønte raskt at kurset var vel investerte penger.

En side som har vært nevnt i diskusjoner før
sluffy #147487 06/03/2006 5:06 PM
Fersking
Fersking

er www.telemarktips.com

Den er vel hakket nyere og mer instruktiv enn siden hellem nevnte. Jeg relærte en del ting der før sesongen - for å prøve å huske hva jeg skullle ha fokus på... Men det beste er å stå på telemarkski - da lærer man mest.

All erfaring begynner et sted
sluffy #147488 07/03/2006 2:23 PM
Fersking
Fersking

Hei sluffy, og velkommen i familien! Fint å få en påminnelse om at alle har vært nybegynnere en gang.

Mange av oss har vel startet på en litt annen måte, med utgangspunkt i fjell-/langrennsski og forsøksvis utføring av telesvinger etter at matpakke og påskeappelsin var fortært. Jeg holdt på med dette i over tjue år, før jeg erkjente at det faktisk kunne bli enda artigere med litt mer tilpasset utstyr. Oppdaget etter hvert også nettsida til Ola Rykhus, og endelig Ttips.com og herværende kilde. Så de siste ti åra har utviklinga gått rimelig raskt på alle måter.

Vil nøye meg med å referere en håndfull tips, opprinnelig fra en deltaker på Ttips (?Troll?). Meget konkret og rett på sak, som fungerer best når du øver på én ting i gangen ? ikke alle!

1. Keep a tight stance and lower rear heel - no rear ski weighting by toe of the boot.

2. Drop, don't spread! Many tele skiers spread out and thus lose the tight "two skis as one" mechanics.

3. Chase the knee. Keep the knees close - not spread.

4. Simultaneous edging. Don't test the snow with the forward ski and follow with the rear! Go for it and commit weighting and edging both skis simultaneously.

5. The instant you are in the turn start getting out of it, pole plant, upper body and arms down the hill etc.

6. Be quick and precise with your feet and focused with the upper body.

Disse tipsene har hjulpet meg en hel del, og jeg kikker over dem nå jeg føler meg litt rusten.

Lykke til!

All erfaring begynner et sted
sluffy #147489 07/03/2006 2:24 PM
Fersking
Fersking

Hei sluffy, og velkommen i familien! Fint å få en påminnelse om at alle har vært nybegynnere en gang.

Mange av oss har vel startet på en litt annen måte, med utgangspunkt i fjell-/langrennsski og forsøksvis utføring av telesvinger etter at matpakke og påskeappelsin var fortært. Jeg holdt på med dette i over tjue år, før jeg erkjente at det faktisk kunne bli enda artigere med litt mer tilpasset utstyr. Oppdaget etter hvert også nettsida til Ola Rykhus, og endelig Ttips.com og herværende kilde. Så de siste ti åra har utviklinga gått rimelig raskt på alle måter.

Vil nøye meg med å referere en håndfull tips, opprinnelig fra en deltaker på Ttips (?Troll?). Meget konkret og rett på sak, som fungerer best når du øver på én ting i gangen ? ikke alle!

1. Keep a tight stance and lower rear heel - no rear ski weighting by toe of the boot.

2. Drop, don't spread! Many tele skiers spread out and thus lose the tight "two skis as one" mechanics.

3. Chase the knee. Keep the knees close - not spread.

4. Simultaneous edging. Don't test the snow with the forward ski and follow with the rear! Go for it and commit weighting and edging both skis simultaneously.

5. The instant you are in the turn start getting out of it, pole plant, upper body and arms down the hill etc.

6. Be quick and precise with your feet and focused with the upper body.

Disse tipsene har hjulpet meg en hel del, og jeg kikker over dem nå jeg føler meg litt rusten.

Lykke til!

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå