Vel nå overdriver dere litt synes jeg? Jeg har vært mye i Norefjell siste 4-5 årene og preppingen har blitt noe bedre. Men fremdeles er de ikke så gode som de burde være.
De 10 gangene jeg har vært der denne sesongen var det litt dårlig prepping i bakkene 2 ganger. Det var blant annet etter forrige store snøfall. Ellers var det på høyde med feks Hemsedal og Trysil. De har blitt noe bedre. (Sist jeg var i Hemsedal var det mye stein i bakken ? ) Bakkene i Norefjell er etter min mening mer spennende enn feks Hemsedal. Brattere og med større fall. De har imidlertid et mye større potensial og ta av. De kunne laget 2-3 nye kjempetraseer ned uten store investeringer!
De burde også legge forholdene bedre tilrette for off-piste. Det er veldig fint å stå under heisen og ned gamle OL-løypa når det er mye snø. Det er rart at de ikke legger forholdene bedre tilrette og tar alle småbuskene og småtrærne som vokser opp i OL - løypa. Det er masse muligheter som de kunne utnyttet ved å rydde og hugge litt!
Norefjell legger opp til bygging av mange 100 leiligheter. De trenger flere varme senger. Selve senteret må også oppgraderes. Det er planlagt å lage en hel liten ny by i foten av bakken. Det vil være et sentrum kun bestående av lave småhus med butikker boliger restauranter, mm. Investeringene - samlet - for hoteller, leiligheter og den nye "fjellbyen" er på flere milliarder.
Det jeg savner er planen for selve skianlegget. Jeg vil påstå at det er få skisteder utenom som har et større potensial enn Norefjell uten alt for store kostnader. Det er bratt og de har masse fallhøyde.
Hugg ut skogen og gi oss et par tre nye bratte traseer. Øk heiskapasiteten. .... Når det gjelder parken... er det vel andre enn jeg som bør uttale meg... Men den bør også oppgraderes.
Det jobbes for at OL i 2018 eller 2022 skal legges til Norefjell. Vel, vel ?. Vi får se. Store investorer putter i alle fall svært mye penger inn i Norefjell nå.
Norefjell er det store "glemte" anlegget i Norge. I løpet av 10 år tipper jeg det vil bli ett av Østlandets aller mest attraktive anlegg.