Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Norefjell = stinky
#147480 05/03/2006 8:26 PM
dagolav Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Stått alpint/ telemark siden jeg var 8 år gammel i dag er jeg 29, og har tilbrakt svært mange dager på Norefjell opp gjennom årene. Det var en spennende bakke når jeg var liten, svært bratt og full rulle... men?

Med årene har jeg blitt mer og mer kresen til kvaliteten på prepping og skiannleggomgivelser generelt. Jeg har tilbrakt mye tid rundt om i Norge på ski de siste årene, og det var 12 år siden jeg sist var på Norefjell, forrige helg tenkte jeg at nå er det dags å prøve Norefjell igjen.

Satan i gatan for en stinky plass det har blitt. Kan hende de/jeg hadde en dårlig dag når jeg var der, men flere med meg sier det samme. Bakkene var rett og slett dårlig preppa, parken var ikke bra, ?food court?en? var som den var for 12 år siden?, sanitæranleggene var jævlige, skiutleien imponerte ikke spesielt (hadde jeg jobbet i Dynastar hadde jeg tatt en tur opp på befaring?).

At investorer i det hele tatt investerer penger her oppe er for meg totalt uforståelig. Hadde jeg kjøpt en leilighet her oppe, uten å ha testet bakken først, hadde jeg følt meg lurt? Får håpe investorene legger litt penger i bakken også fremover. De nye heisene oppover på fjellet var for så vidt en god tanke, men igjen, slappere bakke har jeg sjelden sett maken til.

Nei, Norefjell dere har nok et stykke igjen å gå, jeg ønsker dere lykke til videre, håper dere skjerper dere, i mellomtiden spanderer jeg mine penger på bakker som tar skikjørerne på alvor!

D

Enig
dagolav #147481 05/03/2006 8:41 PM
Fersking
Fersking

når det gjelder prepping av bakkene i anlegget. Prøver som regel å legge turen andre steder enn Norefjell. Har ikke vært der siste tiden etter snøfallene. Men, de bør bli bedre på preppingen. Har ikke testet skiutleien, men sanitæranlegget var greit nok sist jeg var der for noen uker siden.

Maten... Kjedelig. Det som stinker er å ta betalt for springvannet du ber om til maten....Dårlig, rett og slett.

helt enig!
dagolav #147482 05/03/2006 8:48 PM
Fersking
Fersking

eneste stedet jeg har vært på som var dårligere er Vrådal skisenter.. styr unna

De fortjener tilbakemedinger ,,,,men har kjempe potensiale!!
dagolav #147483 05/03/2006 9:24 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Vel nå overdriver dere litt synes jeg? Jeg har vært mye i Norefjell siste 4-5 årene og preppingen har blitt noe bedre. Men fremdeles er de ikke så gode som de burde være.

De 10 gangene jeg har vært der denne sesongen var det litt dårlig prepping i bakkene 2 ganger. Det var blant annet etter forrige store snøfall. Ellers var det på høyde med feks Hemsedal og Trysil. De har blitt noe bedre. (Sist jeg var i Hemsedal var det mye stein i bakken ? ) Bakkene i Norefjell er etter min mening mer spennende enn feks Hemsedal. Brattere og med større fall. De har imidlertid et mye større potensial og ta av. De kunne laget 2-3 nye kjempetraseer ned uten store investeringer!

De burde også legge forholdene bedre tilrette for off-piste. Det er veldig fint å stå under heisen og ned gamle OL-løypa når det er mye snø. Det er rart at de ikke legger forholdene bedre tilrette og tar alle småbuskene og småtrærne som vokser opp i OL - løypa. Det er masse muligheter som de kunne utnyttet ved å rydde og hugge litt!

Norefjell legger opp til bygging av mange 100 leiligheter. De trenger flere varme senger. Selve senteret må også oppgraderes. Det er planlagt å lage en hel liten ny by i foten av bakken. Det vil være et sentrum kun bestående av lave småhus med butikker boliger restauranter, mm. Investeringene - samlet - for hoteller, leiligheter og den nye "fjellbyen" er på flere milliarder.

Det jeg savner er planen for selve skianlegget. Jeg vil påstå at det er få skisteder utenom som har et større potensial enn Norefjell uten alt for store kostnader. Det er bratt og de har masse fallhøyde.

Hugg ut skogen og gi oss et par tre nye bratte traseer. Øk heiskapasiteten. .... Når det gjelder parken... er det vel andre enn jeg som bør uttale meg... Men den bør også oppgraderes.

Det jobbes for at OL i 2018 eller 2022 skal legges til Norefjell. Vel, vel ?. Vi får se. Store investorer putter i alle fall svært mye penger inn i Norefjell nå.

Norefjell er det store "glemte" anlegget i Norge. I løpet av 10 år tipper jeg det vil bli ett av Østlandets aller mest attraktive anlegg.

Norefjell
dagolav #147484 09/03/2006 5:28 PM
Medlem
Medlem

Var på skidag med skolen på Norefjell onsdag, og vil si meg delevis enig. Parken er ikke bra. De har fått noen nye bokser, der i blandt en s-boks og rainbow-boks. Men hoppene var ikke bra. De er helt feil synes jeg. Enten er det for langt gap i iforhold til kicken i hoppet, eller helt omvendt. Og landingene er alltid hard, med mindre det er 5 varmegrader og supertrått. Pipen har de (ennå) ikke klart å åpne. Kafféen nede(var bare der) hadde iallefall fått nye skilt og større personale. Spiste der ikke, men overhørte noen klage over vassen hamburger.(Ingenting slår matpakke i heisen!) Men hvis vi ser bortifra dette var det helt topp! Foruten elever fra skolen min var det bare noen dansker i hele anlegget. Været var absolutt strålende. solen varmet, men ikke for mye. Snøen holdt seg kald. Øvre Stolheis var stengt, så det gjorde at man ikke så lett kunne komme til Bøseterheisen. Derfor var det omtrent ingen der. Vi fant usporet pudder uten store vanskeligheter, selv om det er en god stund siden forrige store snøfall. Selv om terrenget ikke byr på så store utfordringer er det virkelig moro å crusie mellom trær med pudder til over støvelkanten når man vanligvis kjører i en bakken som ikke har pudder men tilgjendgeld en kul park. (Kirkerudbakken)

Så for å konkludere:Du drar ikke til Norefjell for å kjøre park. Som parkrotte og pudderhund(klarer ikke helt å bestemme meg) er det litt moro å peise nedover de sorte løypene noen ganger, med det er ikke så utfordrende. Men hvis man treffer med vær, vind, kø- og føreforhold, og ser bort ifra matservering etc, kan Norefjell virkelig verdt et besøk.