Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Garmont vs Scarpa
#147255 30/03/2006 9:42 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hva er forskjellene på disse merkene når det gjelder Telemark sko?

Har hørt at T-Race er litt for stiv i flexen for den vanlige mannen i gata. Gjelder dette også Ener-g? Jeg kommer til å stå jevnlig på Telemark neste vinter, men har ingen ambisjoner om å drive noen ekstremkjøring.

Så kanskje en av disse skoene ville passet bedre for meg: T1, T2X eller Syner-g.

Er Syner-g en like god bakke sko som T1?Er T1 en like god topptursko som Syner-g?

Er det noen som har erfaring med den nye T2X?

Takker for svar, erfaringer og fakta.

Passform viktigst
Medskipåbena #147256 30/03/2006 10:00 PM
Entusiast
Entusiast

Så du bør først og fremst prøve de aktuelle modellene.

Jeg kan ihvertfall fortelle deg at T1 er en mye dårligere topptur-sko enn T2X, Syner-G har jeg ikke prøvd/kjenner jeg ikke til dessverre smile

Forskjell Scarpa og Garmont
Medskipåbena #147257 31/03/2006 7:39 AM
Fersking
Fersking

Den største forskjellen er lesten og teknologien i skallproduksjon, Garmont har en bredere lest og passer generellt nordisk lest bedre, Scarpa har smalere lest og føre ofte til at man går opp en str for å få bredden til å passe og det gjør at støvelen virker stivere framover..for fjellfanter er nok T2X eller Syner-G å foretrekke oppover..men det kommer jo ann på hvorfor du driver toppturisme..gjør gjør det for å kjøre ned så er noen ekstra gram med kontroll særlig plagsomt! Skal du ha optimale bakkeegenskaper er høyt og stivt det beste..og her kommer jo rottefella med helt ny binding og den tror jeg kun passer i de høyeste støvlene! finn støvelen som passer best til foten..vær ærlig med deg selv i hvor du faktisk bruker støvelen og tar du tiden på deg selv eller er 190cm og 100kg når du kjører så ville jeg vel valgt det stiveste..Har bred fot så jeg kjører en Ener-G M foam selv! Lykke til

vekt og passform
Medskipåbena #147258 02/04/2006 3:01 PM
Fersking
Fersking

Du må velge mellom garmont og scarpa alt etter hva som passer deg. Velger du garmont så vær sikker på at hælen sitter godt nedi støveln. Alle jeg kjenner som bruker garmont går rundt med blemmer på hælen fordi garmont er litt sloppy akkurat der..

Ellers er vel vekt det viktigste når du skal på topptur. Og en T1 med thermoinnerstøvel veier like mye som en T2 med vanlig innerstøvel, og dette gjelder jo for garmont også. Ser ikke helt pointet med å velge T2 fordi man skal på tur. Plaststøvler er jo stive greier uansett hva man drasser på..

Garmont
Medskipåbena #147259 08/04/2006 4:35 PM
Fersking
Fersking

Skal ikke påstå hva som er best, men jeg er Dritfornøyd med mine synergy-sko. Går litt topptur og det er en god allround sko. kommer litt ann på foten din

lykke til

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå