Telemarkbindinger til topptur
|
Ringrev
|
OP
Ringrev
Hvilken binding er best til allroundbruk? Har selv chilli med 20mm plater, men vurderer å oppgradere utstyret mot neste sesong.Og hvor god hjelp er det i hælløftere til bindingene mine?
|
|
|
 ...
|
Fersking
|
Fersking
Kan ikke så mye om telemarkbindinger, men det er nåkk lurt med hællløftere! Har selv randonnee binding som jeg kan løfte hælen i, og det blir MYE letter å gå når det er bratt visst du løfter hælen - du får mye kortere arbeidsvei...
|
|
|
 neste år
|
Medlem
|
Medlem
kommer Black Diamond med nye bindinger med "walk modus" hvor du har et ledd fremmpå tåbindingen som funker som en randoneebinding når du løfter hæln og som låses ved nedkjøring, dette gir ikke motstand ved gåing slik som en vanlig telemarksbinding:)hælløftere er gull verdt!
|
|
|
 ...
|
Fersking
|
Fersking
Ser ut til at han spør om telemarkbinding, ikke randonee. Anbefaler, linken, eller g3 med helløfter! litt stivere binding enn rottefella cobra, som er laget i aluminium. Løs hæl ruler.....
|
|
|
 neste år ja.
|
Fersking
|
Fersking
Til høsten skjer det mye på telemarksbindingfronten. Flere kommer med gåmodus for mindre motstand, i alle fall G3, Black Diamond, Hammerhead og Rottefella. Mener jeg leste at rottefella kommer med et oppgraderingskit som gir gåmodus på gamle carveplater også. Jeg har såvidt prøvd den nye G3 Targa Ascend, og gåfunksjonen gir en veldig stor fordel. Absolutt verdt å tenke på hvis topptur er viktig. Dessuten kommer Rottefella med NTN - ny telemark norm. Det er et helt nytt system som krever nye sko. Har ikke prøvd det eller snakket med noen som har, men det ser absolutt bra ut. Det er ingen grunn til å ikke skaffe hælløftere. Har du prøvd det en gang blir det utenkelig å ikke ha det. Ellers er jeg ikke enig med dagd om G3 vs cobra. G3 har vaiere mens cobra har stålstag. Stagene gir i teorien en binding som er stivere sideveis. Jeg har kjørt mye på begge, og kan ikke si jeg opplever den voldsomt store forskjellen. Vil nok si at jeg synes cobraen er litt stivere enn G3. Det var dagens jeg-vet-best-innlegg fra meg 
|
|
|
 g3 vs r8
|
Fersking
|
Fersking
Har kjørt på begge. Jeg liker best r8. Men jeg har en kompis som har prøvd de nye g3. Anbefaler at du venter til de er kommet på markedet, var suverene å gå på topptur med.
|
|
|
|
|
|
 ...
|
Medlem
|
Medlem
Neste år blir spennende ja. I går såg eg ein som gikk topptur med bomber bishop. Høyrest tungt ut, ja, men når skia er Goode karbonski kan det faktisk vere ein god ide. Skal du kjøpe nytt utstyr neste år ville eg valgt bindinger etter det som er viktigast for deg, lett tur opp eller rå tur ned. Kjører sjølv o2, fungerer perfekt.
|
|
|
 Hvor mye issue er egentlig typen
|
Medlem
|
Medlem
Jeg ser ikke helt at type telemarkbinding spiller så veldig stor rolle i det du går oppover, du kommer deg opp uansett binding vil jeg anta. Som en av de andre var inne på - viktigste forutsetningen er hælløfteren, den MÅ være med. Selv bruker jeg R8, kjøpte rett før påske og fikk prøvd den på 5 toppturer i påsken, fungerte knirkefritt, den integrerte to-nivå løfteren er konge. Eneste svakheten med den slik jeg ser det er at man kan miste den plastsaken hvis man ikke er litt påpasselig. Når det gjelder New Telemark Norm så har jeg blitt tipset om at det kan være greit å vente ett år eller to før man investerer i det, de har etter sigende slitt litt med at skoene i de store størrelsene ikke tåler belastningen, så noen barnesykdommer må man nok regne med. Så mitt råd er i forhold til binding, tenk nedover. I forhold til oppover så tenk hælløfter og feller.
|
|
|
 G3 med "walk modus"
|
Medlem
|
Medlem
Disse er allerede tilgjenglige..Har de på Ute.no i bergen.. Fant de ikke på hjemmesiden, men de har de i butikken...så bra ut..
|
|
|
 Hælløftere først
|
Ringrev
|
OP
Ringrev
Takk for svar. Tror jeg satser på hælløftere til Chilliene mine, og ser an hva som kommer på markedet, jeg er ikke akkurat så rå på skiene ennå, så de holder nok en stund til.Kanskje det byr seg en mulighet for å prøve litt nytt utstyr på High Camp.Tyngde på bindingene er egentlig ikke så viktig, da burde jeg kanskje heller bruke andre sko til toppturer enn mine T1-R, som forøvrig funker helt fint.
|
|
|
 linken og helløftere følger med
|
Entusiast
|
Entusiast
jeg har årets linken modell og elsker den. synes den har fungrert ypperlig på, topptur, park og bakkekjøring og vil anbefale den!
|
|
|
 anbefaler Linken
|
Fersking
|
Fersking
Jeg har brukt Linken i flere år. Kjøpte meg nye ski i forrige uke og valgte Linken igjen. Er veldig fornøyd med disse bindingene. Opplevde riktig nok å knekke begge bindingene på en tur i fjor, men det var en tidligere utgave enn den som er nå. Virker som de nye er solide. Ellers er de veldig vridningsstabile, enkle å justere og har livstidsgaranti.
|
|
|
|
|
|
 Linken VS Chilli
|
Ringrev
|
OP
Ringrev
Er det roadkill? Er Linken bedre en Chilli til oppovertråkking, og er forskjellen stor?Jeg har ikke prøvd noe annet, så jeg er nysgjerrig på hvilke fordeler jeg vil oppnå med nye bindinger.
|
|
|
 chilli
|
Fersking
|
Fersking
har du gamle "smale" ski med chilli bindinger sjer æ ittj nå grun t å bytt. chilli e passe slakk t oppover og nedover kjøring. har du nye og forholdsvids breie kan du vurdere de som e nevnt over. kan også nevne hammerhaed. har de og de kan du justere motstanden, du kan altsså gå med de som en gammeldags tåbinding hvis du vill. har ikke prøvd de på topptur sjøl ennå, men det ska visst funke bra..
|
|
|
 Big Stix 69
|
Ringrev
|
OP
Ringrev
Altså ikke de veldig breie skiene. Jeg vurderer breiere ski og kraftigere bindinger, men jeg tror jeg må ta det etterhvert som jeg lærer å stå på ski, bytta til teliser i februar etter lang tid på brett. Hvor mye vil jeg eventuellt slite med å lære å stå telemark om jeg kjøper meg et par breie ski, som skal funke til bakke, topptur og løssnø..?
|
|
|
 Re: Telemarkbindinger til topptur
|
Entusiast
|
Entusiast
Tror nok ikke du kommer til å slite mer enn med de skiene du har nå. Uansett, om du skal ha nye ski (og ikke selger de gamle) ville jeg ikke brydd meg om bakkeegenskaper, da disse allerede blir dekket av dine nåværende ski. Med andre ord vil et par nye ski mest sannsynlig bli med på toppturer og i offpisten, gå derfor for en feit ski (>90mm). Angående bindinger gjør du lurt i fortsatt kjøre chili. Kjør de istykker, og merk hva du liker og ikke liker med de. Dette tar du med deg når du kjøper nye bindinger (da er kanskje NTN godt utprøvd og kurert for barnesykdommer).
|
|
|
 En enkel test på hvilken telemarkbinding som er best til topptur
|
Fersking
|
Fersking
Gå 10 meter i slakk motbakke 20 cm løssnø. Hælløfter er et must uansett binding.En Rottefella R8 vs G3 Ascent. På en skal fra 1 til 6 G3 Ascent 6Rottefella R8 1 En binding med friksjons løs gåmodus er det enest som duger
|
|
|
|
|
|
 hammerhead
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
på disse bindingene kan du stille på flexen fra hvor stivt du vil ha det, til nesten ingen motstand. hælfestet har også en gåfunksjon som gjør oppstigingen enda lettere. ikke er de tunge heller.....
|
|
|
 G3 Targa Ascent
|
Entusiast
|
Entusiast
Har kjøpt disse, prøvet dem på tre turer nå, inkl Rander topp 1400 høydemeter hvorav 1100 på snø. De fungerer meget bra, se egen testrapport.
|
|
|
 Føl deg frem
|
Fersking
|
Fersking
Hei Etter hva jeg har forstått er du ganske uerfaren telis kjører så da er mitt råd at du bør føle deg litt frem. Lær deg svingteknikk med de skia du har først og prøv ut så mye utstyr du kan før du evt går til innkjøp av nytt fetere utstyr. Det viktigste er at DU liker det utstyret du kjører på, enten det er G3, Rottefella eller Linken. Det vil sikkert bli mulighet for litt utstyrstesting under High Camp  Hvis du finner ut at topptur er din greie er jo vekt på binding + ski et aspekt du bør ha i bakhodet. Lykke til med utprøving og evt kjøp av nye ski + bindinger. Offe
|
|
|
 Linken
|
Ringrev
|
OP
Ringrev
Har kjøpt meg brukte Linken, så får vi se om det er tingen for meg. Så får vi se utover neste sesong hvor godt NTN fungerer, og kanskje vurdere å skaffe seg det systemet.
|
|
|
 Friksjonsløs gåmodus
|
Medlem
|
Medlem
Det ble skrevet lengre opp: "En binding med friksjons løs gåmodus er det enest som duger" WTF??? Den lille graden av friksjon som R8 gir gjør ikke at jeg sliter oppover i allefall, hvis man er så pudding i beina at det er den som stopper deg - da går man heller ikke på topptur spør du meg.... Basta!
|
|
|
 Pudding
|
Entusiast
|
Entusiast
Tja, det er vel bare puddinger som ikke legger 20 kg. stein i sekken - og drar et traktordekk etter seg også? Hvis det finnes bindinger som gjøre det merkbart lettere å gå oppover - hvorfor ikke velge dem - når man skal kjøpe nye? Saken er at med en tradisjonell wire-binding jobber man hvert skritt mot flexen i skal og stramming på wire'en. Selvsagt fungerer de tradisjonelle like bra som de alltid har gjort - men med de nye (som f.eks. G3 ascent) kan man alstå slite litt mindre på oppturen, gå litt lenger turer og flere turer og ha litt mer saft i for turen ned igjen :-)
|
|
|
|
|
|
 Pudding eller ei
|
Medlem
|
Medlem
Ref. min posting tidligere i dag, men se også min posting lengre opp...mitt hovedpoeng er at jeg kan ikke helt se den store vitsen i å legge all verdens fokus på hvor lett bindingen er å gå opp med, det er uansett marginalt, med mindre man er ekstrem og skal gå opp Everest og tilsvarende... Det som til syvende og sist er viktigst er hvordan bindingen funker på vei ned fjellet... ...men, så er jeg ei heller ingen pudding :-D
|
|
|
 Funker på vei ned
|
Entusiast
|
Entusiast
Marginalt er det ikke, det er en merkbar forskjell. Er enig i at viktigeste er hvordan bindingen fungerer på vei ned, men for min del er det er også viktig hvor lett de er å gå opp med - så lenge det ikke går utover kjøre-egenskapene.
|
|
|
 Gramjegere
|
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jeg har det mottoet at man av og til må bære med seg litt ekstra for å ha det godt, og det gjelder vel for skiutstyr også?!Det vil vel være begrensninger for hvor lett utstyret kan være for å funke greit når man skal ned igjen fra fjellet..? I alle fall når litt av poenget med toppturen er kjøringen etter at man har slitt seg til toppen.Så man drar vel med seg det man gidder, alt etter hva man er ute etter. Mange her ser ut til å "forsvare" akkurat den bindingen de har selv, og mange har jo selvsagt den bindingen de liker best selv.Nå har jeg bestemt meg for binding, og det er faktisk mye takket være dette forumet, mye bra meninger og synspunkter her.Gleder meg til å prøve de nye bindingene, så får jeg klare meg med dem til drømmebindingen er produsert.
|
|
|
 Linken..
|
Medlem
|
Medlem
..er noe tyngre enn de fleste wire-bindingene. Skal de brukes til topptu mere enn i bakken tror jeg ikke at jeg ville gått for de, ville heller prøvd f.eks.: G3, R8, O2 eller andre wire bindinger. Men til bakke vil jeg KLART annbefalt Linken. Love it!
|
|
|
 Å kalle
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
forskjellen mellom "gåmodus" med vanlige telebindinger og gåmodusene på de nye bindingene (ascent, o1(?), NTN) marginal er jo ganske langt ut på jordet. Forskjellen er stor når man drar med seg solide ski med like solide og breie frller opp. Man får like gode kjøreegenskaper nedover, og oppstigningen går merkbart lettere. Å kalle folk som foretrekker slike "friksjonsløse" gåmoduser puddinger er drøyt, det er også det å si at slike gåmoduser er det eneste som duger. Btw, Linken veier da vitterlig ikke mye mer enn r8? Er selv fornøyd med r8, men Linken funker på topptur. Den vektforskjellen er så liten at man kan utligne den ved å skrape av litt løs hud under tærne. God tur!
|
|
|
 Høvleruvlerøvlera!!
|
Ringrev
|
OP
Ringrev
Da finner jeg fram fotfila og klipper tåneglene, da kan jeg sikkert spurte opp hvor det skal være..!! Oi oi oi..
|
|
|
|
|
|
 Bomber Bishop..
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
noen her som går med den på fjellet? erfaringer?
|
|
|
 Hælløfteren på Linken
|
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jeg fikk proffer til å montere bindingene mine på skia, så alt skal være i orden. Men for å få opp hælløfteren må jeg ta i så det enten ender med brokk eller skifte av underbukser..! Skal de være sånn?
|
|
|
 .
|
Medlem
|
Medlem
|
|
|
 Hvorfor det?
|
Ringrev
|
OP
Ringrev
Får ta med meg kubein på toppturer heretter da. Tungvint å måtte ta av skia hver gang man skal opp eller ned med hælløfteren. Ser for meg at det kan bli gøy å stå og slite på løfteren i flere minusgrader, not..!
|
|
|
 lyder kjent
|
Fersking
|
Fersking
" Men for å få opp hælløfteren må jeg ta i så det enten ender med brokk eller skifte av underbukser..! " Hehe, kjenner til det problemet ;)Fordelen er at man garantert slipper at hælløfteren spretter opp under kjøring, noe som skjer innimellom med diverse andre bindinger. Men jeg er enig i at den kunne vært noe lettere å få opp. Mitt modus operandi ble å ta av votten - slapp da å ta av skia.
|
|
|
 kjent??
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
"Fordelen er at man garantert slipper at hælløfteren spretter opp under kjøring....."ehh.....gått toppturer siden jeg var ti på teliser og har ALDRI opplevd dette. hadde samme problemet når jeg kjørte på de, for 3 år siden, så det er litt rart det ikke er blitt fikset på. De fleste, sånn som meg, har funnet "sin" binding, og smaken er forskjellig. Selv har jeg prøvd de fleste bindingene på markedet, utenom BB, og funnet ut at hammerhead er den jeg liker best.uansett hvilken binding du kjører på, bortsett fra utløserplater, så er det sinnsykt gøy med telemark!!!!
|
|
|
 Neivel
|
Fersking
|
Fersking
"gått toppturer siden jeg var ti på teliser og har ALDRI opplevd dette." Det er jo veldig bra for deg. Dette skjedde like fullt noen ganger på Lofoten fhs i år.
|
|
|
 Hælløfter
|
Entusiast
|
Entusiast
Og hælløfterene på Ascent-bindingne er jo like enkle som de er geniale. Bare en liten flipp med stavtrinsene: opp, ny flipp ned... opp ...ned uten brokk eller blå negler... ;.)
|
|
|
|
|