Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Legend PRO
#147071 29/04/2006 5:36 PM
Medlem
OP Offline
Medlem

er det noen som har erfaringer med disse skia på telemark.takker for svar.

Er ikke dreven bruker,
børt løs-hæl #147072 30/04/2006 2:30 PM
Entusiast
Entusiast

men jeg har hatt noen turer på dem. Synes de blir i stiveste laget som telemarkski, spesielt utenfor løypene. Liker forsåvidt feelingen og svingkarakteristikken i skien, men føler det er vanskelig å få tatt ut alt av dem, ihvertfall for meg som ikke er spesielt tung (80). Bruker forgjengeren (intuitiv prorider) som alpinski, og det funker ypperlig. Det er og blir mindre trykk å hente når man kjører telemark, så jeg går for noe litt mykere

Re: Legend PRO
børt løs-hæl #147073 30/04/2006 7:03 PM
Fersking
Fersking

http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=32&threadnr=124708

-
børt løs-hæl #147074 01/05/2006 5:40 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg bruker skien som telemark ski. Det koster krefter å kjøre den og den er garantert ikke leken, men stabiliteten er helt rå. XXL'en som kommer til neste år er litt breiere og litt mykere forran for å få mer flyt i dyp pudder. Gleder meg til å prøve den!

pro rider
børt løs-hæl #147075 04/05/2006 11:15 AM
Medlem
Medlem

hei har kjørt pro rider med linken en del og min erfaring er at skia er steinhard og stiv som en jerbanskinne. Egner seg dårlig for pudder (og det er jo det vi søker). den skjærer gjennom og blir litt smal på midten for meg som er over 90 kg. planen er å bruke denne skia når det er steinhardt hele veien fra toppen, men i år har jeg ikke brukt den en eneste gang, det blir big daddy eller squad som blir fortrukket på toppturer. Den er ei ski for spesielt int på spesielle dager.

lykke til med skivalget

Pro rider
børt løs-hæl #147076 04/05/2006 2:14 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Reverend, jeg er helt uenig. Nå er det riktignok stor forskjell i stivhet på 186 og 194, men dette er etter min mening en av de mest anvendelige fatskiene du kan få. Hvis du bare har krutt nok i beina, funker det utrolig bra på det aller meste. Den eneste fat'sen jeg har prøvd som funker på is. Ingen lekeski, den funker best med lit fart, og krever litt av deg, men heller ingen monsterski som du må være superekspert for å ha glede av.

pro rider igjen
børt løs-hæl #147077 04/05/2006 9:51 PM
Medlem
Medlem

Jeg har bare erfaring med den lengste skia på 194 og kan derfor bare uttale meg om denne. Komparrasjonen min er tanker, squad, big stix, og big daddy, alle med linken som jeg også tester for. Teknikken min kan best beskrives som lite teknisk om mye kraft i høy fart med få svinger der 98% er offpiste. Med disse opplysningene som bakteppe er jeg da uening med deg "heismann." skia er stiv, tungkjørt og meget kraftkrevende. Om jeg skulle råke ut for et fjell med stål is eller isskare men, med mulighet for stor fart så ville jeg valgt den skia, men på alle andre turene blir det ei ski som er best med på mer en is som fpår være med. For meg er den en spesialisert ski for et meget begrenset type skiføre hardt hardt på store flater, der er den best. På alle andre typer sne er det andre ski som gjør jobben bedre og morsommer. Pro rideren er ei tøff ski som nok noen få kan utnytte potensialet til eller er så uheldig at de har kommet ut for marrerittet, is og hardt med løs hæl. Når hællen min en dag må fikseres pga av sviktende fysikk så skal jeg børste støvet av pro riderne, men til da skal de få pryde garasjeveggen.

mvhReverend

Pro Rider
børt løs-hæl #147078 05/05/2006 9:42 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Reverend - som sagt er forskjellen i stivhet stor mellom de to lengdene, så det er godt mulig du ville hatt en annen opplevelse av 186. De skiene du nevner er nok generelt mer "tilgivende" enn Pro, krever ikke samme innsatsen og er lettere å "jukse" litt på. Men spesielt når føret blir litt vanskelig og farten stor, er det ingen ski jeg har prøvd som er mer forutsigbare og gjør jobben bedre enn Pro'en. Telemarksbindinger setter selvfølgelig større krav til kjøreren enn alpinbindinger, og det kan nok tenkes at de bli vel krevende for mange med løs hæl. Og så er de jo tunge da...

takker
børt løs-hæl #147079 21/05/2006 12:05 AM
Medlem
OP Offline
Medlem

har selv seth vicious, er kjempe fornøyd med de. fikk et kjempetilbud på skia. tenkte de hadde vært jævli bra til fjelltelemark. takker for svar

Prorider'en en suveren Telemarkski!!!!
børt løs-hæl #147080 21/05/2006 12:34 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Når du lærer deg denne skien å kjenne har du en ski som takler alle forhold og som du styrer.... Det siste er avgjørende. Du kjører ikke slapt med Prorider.... da tar den kontrollen... Men er du litt presis og tar kontrollen, ja da har du en ski som både takler store hastigheter på hardt underlag, flyter som en drøm i 3/4 meter pudder og er leken ned trange renner... Men som sagt du må styre.... ..

Har stått mye på Prorider'en denne sesongen etter at jeg monterte R8 med utløserplate TRP100 etter et ankelbrudd siste sesong. Supre ski som fungerer meget bra med R8.. Jeg står også på Mantra som har noe mer innsving og svinger litt mer av seg selv,,,, men jeg foretrekker Prorider'en når jeg virkelig skal trå til og kjøre litt tøfft.

PS 194
børt løs-hæl #147081 21/05/2006 12:40 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Erfaringene mine er fra de lengste (og sikkert stiveste) på 194..... Greit med litt lengde i løssnøen...:-)

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå