Du er ikke noe spesiell når du opplever at bindingen ryker to ganger i løpet av en vinter. Bruker du utstyret mye så øker sjansene for at noe ryker. Har vært med og er med og tester ut Rottefella sine bindinger siden Chilli. Svakhetene kommer ved bruk og det må du ta høyde for på topptur. Jeg formaner alltid mine studenter på Off-piste linja og 1/2 års kurset Ski og skred verden rundt å ha med komplett bakbinding til R8 i sekken. Under sist tur i Sarek (10 dager med toppturer) røyk 4 stag hos ulike folk under svært ulike forhold. Staget har en tendens til å ryke inn i røret og kan være vanskelig å bytte der og da. Det raskeste er å skifte ut hele bakbindingen og få ut stagbiten seinere.
Men, noe av det interessante er at jeg har aldri røket et R8 stag og jeg er mer på ski enn mine studenter. Der i mot så ryker antiisplaten jevnt og trutt. Her jobber de (rottefella) med saken. Men, skal man så kutte ut Rottefella og gå over til andre merker?
Vi har over 100 friluftslivstudenter på Øytun fhs. Et flertall kjører telemark så de fleste bindingene er representert. Jeg kjenner ikke til en binding som ikke har "røket" i løpet av mye bruk og som dermed krever en backup på topptur ol. Så spørsmålet er hvilke bindinger lar seg reparere/fixe i det det skjer. Her fungerer R8 bedre enn de fleste andre.
HVilken bindinger som er BEST - får noen andre diskutere. I min jobb er jeg primært interessert i en binding som fungerer - også når den ryker - forstå meg rett.
mvh Bjørn Michaelsenansvarlig for Off-piste linja og Ski og skred verden rundt