Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Når pudderhund blir ølhund...
#146922 15/06/2006 9:27 AM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

..skjer det samme år etter år:

"Ein mannleg skiturist vart teken for promillekøyring på Strynefjellet onsdag. Politiet kontrollerte 68 bilførarar totalt.

Mannen som bles raudt hadde vore på fest på Folven kvelden før. I staden for skitur vart det tur med politiet til lege for å avgje blodprøve."

Får som fortjent
snøvær #146923 15/06/2006 4:13 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Når du er så dum å kjøre i fylla får du som fortjent. Alle vet at man har hyppige promillekontroller på det strekket, klarer man ikke skjønne dette fortjener man knapt å ha lappen. 2 eller 0,2 i promille - makes no difference. Man kan jo bare ta skibussen opp...

idiot!
snøvær #146924 15/06/2006 4:16 PM
Entusiast
Entusiast

når man veit at snuten har kontroll hvert eneste føkkings år så er det ikke nødvenig at slikt skal ske. 10 min etter at purken har satt opp kontrollen går jo ryktene på folven uansett.

ta bussen i stedet hvis man er i tvil!

.
snøvær #146925 16/06/2006 10:14 AM
Entusiast
Entusiast

koster ikke mange kronene for en sånn promille-fettar til personlig bruk. Om den ikke er sikker som banken, gir den hvertfall en pekepinn på om hvorvidt man burde kjøre eller ei.

Bua til Truls...
snøvær #146926 16/06/2006 11:28 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

I bua til Truls, d.v.s. butikken på Folven, får du tatt en promillesjekk for 20 kroner. Vel verdt en gullmynt, hvis du ikke vil ta sjansen på å risikere kjempebot, pallesnekring og fotgjengeri i et par år.Men når det er sagt, så er det patetisk av Politiet å ha de lure-kontrollene oppe i svingene. Det er rent påfyll til statskassen. "Alle" vet at det er promillekontroll der oppe, nesten hver helg. Slik sett har man bare seg selv å takke dersom man blir huka.Tenk om Lensmannen heller hadde stilt seg opp ved Folven og tilbudt promilletest som et forebyggende tiltak. Da hadde i hvert fall respekten for Lovens lange arm fått et adskillig løft hos mange. Uansett kan ikke promillekjøring forsvares, bare så det er understreket, men Onkel Politi kan med fordel gå frem på litt andre måter for å bygge litt respekt hos befolkningen. Å lure i buskaset mellom sauer og svinger er nok ikke måten å vinne folkets gehør på.

Bra skreve ...
snøvær #146927 18/06/2006 11:03 AM
Medlem
Medlem

Kunne ikke sakt det bedre selv, bra uttalt Endre.Helge uttalte seg i avisen i fjord men ingen som skjønner poenge. Samme dritten hver eneste år ...... Har ikke respekt for arbeide til politie lengre og det er synd...............

Latterlig
snøvær #146928 18/06/2006 11:00 PM
Lol Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

- Promillekjøring er fullstendig uakseptabelt uansett!- Latterlig at du kan "kjøpe" deg en promilletest i bua, er du i tvil lar du bilen stå!- Det er dessuten mer miljøvennlig å ta buss, hehe..

Videre vil jeg si at hvis du ikke klarer å ha respekt for politiet siden de ikke opptrer slik som DU vil, da har du ett problem.. Jeg har forsåvidt forståelse for argumentene som blir lagt frem, men jeg føler kanskje at de heller er mer gjeldende på andre områder enn akkurat promillekjøring. Akkurat på det området fortjener folk en smekk på fingra uansett!

Kunne sagt mange ord om saken, men..

Fryd
snøvær #146929 18/06/2006 11:27 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

"Jeg har forsåvidt forståelse for argumentene som blir lagt frem, men jeg.."

forståelse, men ikke fortått, tydeligvis!

det som er greia her, med Stryn, Folven og promillekontroll, er at politiet stadig stiller seg langt opp på fjellet i jakt på skihungrige drankere som heller burde sove litt lenger!

det folk reagerer på over her er at det burde være unødvendig å få de idiotene som velger å kjøre i fylla til å kjøre SÅ langt, når de allikevel skal taes! de kunne stilt seg enten på Folven, eller hundre meter opp i bakken! INGEN er tjent med at berusede personer skal kjøre såpass langt!!

ang det du sier om promillekontroll hos Truls: hæ?

ang respekt for politiet: at de ikke gjør som HAN sier har ingenting med saken å gjøre, det er at de gjør ting på en latterlig og idiotisk måte!

det eneste du har rett i er at promillekjøring er uakseptabelt, uansett!

Re: Når pudderhund blir ølhund...
snøvær #146930 18/06/2006 11:32 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

FORSTÅTT skal det stå^

..
snøvær #146931 18/06/2006 11:53 PM
Lol Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg er enig i at de ikke burde få lov til å kjøre så langt...

Men neste sak er jo at politiet er festbremser og vakthauker på Folven.. Også får de masse kjeft og tyn for det. Og desverre vil jeg nok tippe at de som da lar være å kjøre i fylla opp til skisenteret ikke lærer hvis de ikke får en bot. På den måten slipper politiet å stå der "på vakt" hele tida. Eller 100m opp i veien. Men prevensjonsforetak og lignende kan en vel diskutere frem og tilbake uansett.

Mulig at politiet gjør ting på snåle måter, men for at et stort system skal fungere må ting ofte gjøres på en litt firkantet måte. Det er derfor systemet fungerer mer enn det ikke fungerer.

Men folk har ofte problemer med å godta at andre kan innskrenke handlefriheten sin. Og dagens oppvoksende generasjoner HAR ett problem med å respektere autoriteter, desverre!

Krise...
snøvær #146932 19/06/2006 12:13 AM
Fersking
Fersking

Her skjønner jeg ikke helt greia...: Man drar på skitur til Stryn og bruker masse penger på reise og kort. En god investering syns nå jeg, var der i helgen og det var topp... Men så drikker man seg drita på en slitt camping og blir huka av onkel Politi for fyllekjøring dagen etter! Ikke prøv å skyld det på politiet...

Se å få hue ut av øltønna og kom dere på ski! Jeg blir trist når jeg ser at god norsk ski-ungdom sitter på varmestua på Stryn fordi de er fyllesjuke... Krise...

Hei og hopp Fryd!

enig
snøvær #146933 19/06/2006 12:25 AM
Lol Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

blir en annen diskusjon, men jeg er langt på vei enig her også! ingen er i mot en god fest, men det handler om å ta valg som gjør morgendagen bedre, så ja.. men det blir jo bare mer plass i bakken til de som er der for skikjøring og ikke fest og lek på folven..

og for å poengtere det, ingen gidder å høre på at politiet kommer med moralprekner på forhånd uansett, det vet du også jørgen.. her er det ris på ræva som gjelder, og i dette tilfellet er det bøter!

og det er vel ingen hemmelighet at mange hadde sniket seg forbi politiets "værsegod promilletest" på folven fordi de MENER at de er edru nok til å kjøre opp. Det er jo tross alt bare noen få svinger..

hmm
snøvær #146934 19/06/2006 12:48 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

et gul snø, det kan væra øl.....

Forebyggende arbeid
snøvær #146935 19/06/2006 12:52 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

En liten ting?. Hvis politiet skulle stille seg opp på Folven vil jeg tro at den forebyggende effekten varer i ca. 20 minutter + en liten dose goodwill. I mine øyne må han som ble tatt være ganske dust i utgangspunktet siden alle vet at det gjennomføres kontroller der. Ettersom han kjørte likevel så er kanskje den avskrekkende effekten ikke stor nok, og følgelig mener jeg det burde vært flere kontroller for å oppnå mer frykt for kontroll. Hadde det vært kontroll der hver dag ville ingen ha kjørt opp i fylla. Holdningsskapende arbeid vil ikke erstatte avskrekning. Helt enig med Fryd.

Beste tittel på en tråd ever
snøvær #146936 21/06/2006 2:22 PM
Medlem
Medlem

Når pudderhund blir... - bortimot genial tittel.

Vedr. diskusjonen om forebyggende arbeid fra politiet, dvs tilby promillekontroll så fikk jeg et ganske enkelt svar for mange år siden når jeg var ung og lovende russ, og i tvil om jeg kunne kjøre bil dagen etter en fest. Svaret jeg fikk på min forespørsel om jeg kunne få ta en test for å være sikker var "Er du selv i tvil, så skal du ikke kjøre bil!!".

Dessverre så er det ikke alltid mulig å få det som Ole Brum vil - ja takk, begge deler. Store mengder voksenbrus kombinert med bilkjøring...gåkke det, i særdeleshet ikke med 0.2 som grense...

Mest lest på FRIFLYT.NO