Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Feller
#146598 07/10/2006 12:43 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei!Vinteren nærmer seg med stormskritt, og i den forbindelse tenkte jeg å investere i noen feller.

Kan ikke stort om dette og har derfor noen spørsmål.

Er det vanlig og kjøre ned med fellene på?

Har hvert inne på telemark-pyrenees og sett litt, ser det er både med og uten lim hva er best? fordeler/ulemper?

Jeg holder meg for det meste i preppa bakker og fellene vil derfor i all hovedsak bli til "hyttebruk" noen anbefalinger?BD? G3?

Takker for alle svar!MVH

.
Magnus_K #146599 07/10/2006 8:20 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Ser for meg en usannsynlig kjedelig tur ned igjen med fellene på.

Beklager ukonstruktivt innlegg.

i fella
Magnus_K #146600 07/10/2006 10:58 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Fellene bruker du når du går oppover. Helst bratt oppover.

Stort sett alle feller kommer med lim, men enkelte har også en festeordning for baktuppen. Om du har twintip så er det ikke sikkert at clipfix f.eks funker så bra. Hvis skiene er brede så holder det kanskje med kun lim, men det er noe dritt når limet løsner og fellene ikke sitter og man må frem med teipen.

BD og G3 er nok begge gode valg når det gjelder feller, men selv sverger jeg til BD Ascension. Husk at fellene bør være skjært til formen av skiene for å dekke mest mulig av arealet, og slik at kun kantene er eksponert. Det vil si at bredden på fellene ikke bør være mindre enn 10-15mm mindre enn det bredeste partiet på skiene. Dvs med ski som er 125-95-105 så bør du ha 110mm feller. Det følger som regel med instruksjoner og skjæreverktøy når du kjøper fellene.

Noe til felle(r)s...
Magnus_K #146601 07/10/2006 11:17 AM
Fersking
Fersking

Enig med blissard, BD er hakket bedre enn 3g. I utgangspunktet er de ganske like: samme prisklasse, begge kan skjæres til og begge har bakfeste. Men limet på 3G har vært veldig dårlig de siste årene og bakfeste på BD er mye bedre når du først får tilpasset det. Og her ligger trikset med feller: Bruk tid på å tilpasse fellene skikkelig med tanke på lengde, bredde og bakfeste. Det er bedre å stå 30 min ekstra i garasjen enn å stå felleløs midt på fjellet. Ingen ting er kjipere enn feller som ikke sitter.

Takk for svar
Magnus_K #146602 07/10/2006 3:33 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

men da ser jeg for meg timesvis med skraping av lim på toppen av fjellet, ikke veldig fristende... eller tar jeg helt feil nå?

Lim ikke noe problem
Magnus_K #146603 07/10/2006 4:04 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Ikke noe problem med lim under skiene. Er du en super ihuga racefantast så merker du kanskje at det glir litt tregere, men for alle andre vil det ikke bety noe som helst. Forsvinner med en gang.

Når det gjelder merke er jeg helt klart for BD Ascension. Jeg brukte kliss nye G3 feller i vinter og konklusjonen ble aldri mer. limet sitter dårlig, de fliset seg lett opp og ser ut som at de er mange år gamle etter kort tid. En kompis holdt seg til noen gamle BD og de funket langt bedre på hele turen.

Re: Feller
Magnus_K #146604 07/10/2006 4:49 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Som han ovenfor sa, lim er ikkje noko problem. Eg er vel gjennomsnittleg opptatt av glida, og har aldri merka at lim har heft meg på nokon måte på veg nedatt. Er ganske sikker på at det ikkje er noko igjen på skia i det heile tatt!

Dykk som brukar BD Ascension, va er bra/betre med den enn andre feller?

Brukar sjølv G3 feller og er usannsynleg nøgd med desse.

Mvh

BD bedre enn G3 fortsatt?
Magnus_K #146605 10/10/2006 10:54 AM
Ringrev
Ringrev

Eller har G3 tatt igjen forspranget hva lim og bakfeste angår? De leder på pris, men om BD er verdt den 100-lappen ekstra, så er jo ikke det uoverkommelig akkurat.

BD Ascension Glidelite Mix STS har mohair/nylon blanding og lengre hår. Det skulle vel gi bedre feste og bedre gli!?Medfører dette riktighet?

Fant dem under Ski/skifeller på sporstsnett.no.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå