Styrkeøkt på beina (1 i uken). Som nevnt over er knebøy den ultimate skiøvelsen (sammen med utfall- dvs vekt på nakket og gjøre "telemarks nedslag", for så sparke i fra opp igjen). Riktig at færre repitisjoner gir mer maks spenst, men anbefaller flere repitisjoner, både pga av utholdenhet og mindre maksslitasje/skader. Ligger selv mellom 10-15 rep + en på 20-30 rep som ledd av oppvarming. Beinpress og utfall er andre bra øvelser. Ikke glem bakside og legg.

Utholdenhet (Minst 2 ganger i uken). Jogging i skogen (hvis mulig), sykling (noe sent på sessongen for min del, men noen sykler jo vinteren igjennom), ballspill, f.eks innendørsfotballspill og innebandy er veldig bra trening for skikjøring. Kjappe vendinger og korte spurter gir bra styrkeeffekt, samt at mange gjentakelser gir bra utholdenhetseffekt, for å ikke glemme intensiteten som påvirker o2-opptak.

Annet tips: Jogge i 20-30 min, finn en trapp (lang). løp/hopp opp med høy intensitet x 4 (eller mer).Så ut av sofaen og gjør deg klar til vinteren. Jeg venter ikke på deg når powpowen faller!