Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
import av ski
#146393 04/11/2006 9:41 PM
judas Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Lurt litt på å kanskje importere ski for kanskje å spare noen lapper.Har sjekket ut og sammenliknet litt og oslosportslager vil ha 6500,- for k2 Seth Vicious med Rottefella Cobra R8 og 2999,-for Mammut Barryvox.Telemark-Pyrenees var billigere, mens hos sport-conrad kunne jeg få samme skia med samme bindinger, Barryvox Pulse (nyere modell), spade og søkestang for 7742. Regnet litt og fant ut ca total pris etter fratrekk av tysk moms (16%), pålegg av norsk (25%), tysk frakt (35 Euro) og norsk frakt (160 kr) ble på 8575,- kr. Da har jeg ikke regnet med tollklarering (blir vel noen hundre lapper) og eventuelle regnefeil. Men i første omgang virker jo dette som en god deal.Aberet er kanskje reklamasjon og slikt, men skal sjekke opp med firmaet om de betaler for eventuell transport som finder sted ifm garanti saker.

Smart..
judas #146394 04/11/2006 10:10 PM
Fersking
Fersking

Kjøpte ski, bindinger og Barry fra Conrad i fjor. Tok litt lang tid, men ellers gikk det som smurt. De var veldig serviceinnstilte på Conrad og beklaget forsinkelsen. Sparte 2000-3000 på å kjøpe derfra...

Har meget gode erfaringer med
judas #146395 05/11/2006 10:00 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Telemark-Pyrenees. God service og rimelig stasj.Ved reklamasjon påstår de også å være trygge.Jeg tror det er vanskelig å finne billigere utstyr enn der. De monterer bindingene slik du vil ha de, eller de kommer med en anbefaling til deg. Sender som regel senest dagen etter bestilling. Er de i tvil om noe sender de mail og spør. Du mottar minst to mail før pakken sendes med status på bestillingen, og meldingene er ikke autmatisk generert.

billigere lell...
judas #146396 05/11/2006 11:30 PM
judas Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

har også sjekka med T-P, men denne gangen ble de dyrere. Kosta 937 Euro (etter fratrekk av moms) for bare skia, bindingene og Barryvox Pulse, mens S-C tok 939 Euro for det samme + spade og søkestang FØR moms fratrekk. Vel og merke og jeg har lest og tolka alt riktig...

da er skia bestilt....
judas #146397 12/11/2006 10:43 PM
judas Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

da er skia bestilt fra sport-conrad og skal holde dere oppdatert om hvordan det hele ender....

noen har vel sagt det før....
judas #146398 12/11/2006 10:50 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

...men hvordan skal norske butikker klare seg når dere holder på slik? La meg tippe at dere synes det er fint å få råd i en norsk sportsbutikk? Vis at dere er villige til å betale for service og kompetanse!

Enig med Veilederen
judas #146399 12/11/2006 10:52 PM
Ringrev
Ringrev

Kjøp norsk i norske butikker. Det er noe å ha i bakhodet i alle fall.

Norske butikker
judas #146400 13/11/2006 10:03 AM
Entusiast
Entusiast

Det er selvsagt et dillemma. Neste gang du trenger noe i all hast fordi bindingen er ødelagt e.l. er kanskje ikke butikken der lenger... eller de har kuttet ut alt det dyre telemarksutstyret bare noen få galinger kjøper uansett og har nå fylt hele butikken med klær som stor sett er ubruklige for annet enn spradegaten i Hemsedal.

På den annen side må også norske butikker tåle konkuranse. Det er ingen grunn til at prisforskjellen skal være så stor, så man tar seg godt betalt med høy avanse i norske butikker. Hvis de ikke leverer en totalpakke av pris og service jeg er fornøyd med sammenlignet med andre alternativer - velger jeg selvsagt alternativet. MEN jeg setter en etisk grense ved å prøve sko i butikken i Norge for så å bestille på nettet.

Har selv kjøpt av T-P flere ganger, er meget godt fornøyd. Hadde problemer med et par feller - jeg mener de var skåret for smalt. De sendte meg nye straks, jeg fikk beholde de gamle intill de nye kom.

Stive priser i Norge
judas #146401 13/11/2006 10:54 AM
Entusiast
Entusiast

I dagens moderne samfunn ser jeg ikke vitsen med å ha importører uansett. Gode IKT-løsninger bør kunne sørge for at butikker/kjeder importerer direkte fra produsent/sentrallager. Da fjerner du et unødvendig og fordyrende ledd i verdikjeden, og norske butikker kan igjen bli konkurransedyktige. Problemet er at alle vil ha en del av kaka, og til slutt er kaka blitt så stor at forbrukeren ikke vil ha den! Det blir feil (og alt for enkelt) å legge skylden på forbrukeren dersom norske sportsbutikker går konkurs. Da har de ikke greid å tilpasse seg det nye konkurransebildet. I business er det rett og slett survival of the fittest som gjelder!Slik det er i dag er det omtrent billigere å kjøpe et par ski, og så kjøpe med to par bindinger (i tilfelle den skulle ryke), enn å kjøpe i Norge og benytte seg av kundeservice. Dessuten opplever jeg ofte kundeservicen bedre hos utenlandske nettbutikker enn hos norske sports-butikker.

Finnes billigar alternativa enn TP / SC
judas #146402 13/11/2006 1:15 PM
Fersking
Fersking

.. avhengig av korsn utstyr en ska ha da.Men enig i at vi helst burde kjøpe i Norge. Men når prisen i mange tilfelle e dobbelt så dyr - og eg i tillegg bor slik te at eg tar utstyr momsfritt inn te Norge - så e valget klart.

Lagt merke te at det e endel "kvasi-selgera" på markedet her, som har "lager" av b2/b3 ++ og selg te billig-pris te uvitende kunda som syns at "dette va jo billig"..

På ebay kan du hvis du e heldig vinne en auksjon og skaffe deg et par flunke nye b2 te 200euro....

Turistforeningen
judas #146403 13/11/2006 1:24 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Meld deg inn i turistforeningen og få 15% rabatt på sportslageret. Er du trofast og hyggelig kunde og spør om en bra pris, så drar de litt på det og skal se hva de får til. Har nok aldri kjøpt noe til full pris der. Men jeg har kjøpt mye.

...eller Skiforeningen
judas #146404 13/11/2006 8:08 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

for de som bor i Oslo. Det gir rabatt på G-Sport i Oslo.

evig diskusjon....
judas #146405 24/11/2006 9:06 PM
judas Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

la oss nå ikke strekke denne strikken så langt som mange har en tendens til på slike fora. Åpne i så tilfelle en egen tråd og skriv bable der.Verden er nå i alle fall engang blitt slik en kommunikasjons verden og da bruker en seff de IKT midler som er tilgjengelige for å skaffe det en ønsker. Hvis norsk service næring er avhengig av at alle handler her hjemmer så må de legge seg litt mer i selen med tanke på pris og service. Spesielt på sistnevnte punkt hvor de selv har stor innflytelse synes jeg det er altfor stort gjennomtrekk av unge ekspeditører som ikke nødvendigvis vet hva de prater om men vil selge (spesielt kjeder som G-sport, el-kjøp, ol).Har nok IKKE vært på noen norsk butikk for å gjøre undersøkelser der først og så handle på import, men derimot brukt fora som dette bl.a. som gir meget gode og om ikke bedre enn i en sportsbutikk, tips og hint. Og ikke minst erfaringer. Og da kanskje litt mer objektive enn til de som skal selge. Sier ikke da at det ikke finns rimelige, service-innstilte og hyggelige selgere der ute. For det gjør det. Selv om de begynner å bli en utdøende rase i dagens samfunn.Så moralen er; Det er ingen moral. Lojalitet lønner seg sjelden men å bygge opp kjennskap til en butikk og dermed vite om hva de står for og hva de har erfaring på er ikke dumt.

Da er gaven i boks!
judas #146406 22/12/2006 2:32 PM
judas Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Da har jeg mottat min bestilling fra sport-conrad. Ble ski (k2 seth vicious med rottefella c8), skredsøker (mammut pulse), søkestang (karbon) og spade. Visste at jeg måtte vente litt da de ikke hadde skredsøkeren inne på lager. Fikk også endra lengden på skia underveis.SÅ ferdig montert og levert på døra har de trekt den nette sum av 6900,-. Dette er da vel og merke FØR norske toll myndigheter involverer seg med sine 25%, men ikke hørt noe enda.Så er det bare å vente på bedre ski forhold....God jul....

Mest lest på FRIFLYT.NO