Jeg er ca like høy som deg (187cm) og har seth pistol 189, men veier 5-6 kilo mer enn deg og står på alpint(har stått telemark i flere år).Min erfaring er at optimal lengde på skien avhenger mye av riktig skiteknikk. Mine synspunkter på skien min endrer seg med utviklingen av skiteknikken min. Jeg har hatt gleden av å kunne stå ned støre bratte pudderheng i alpene, pudderfylte skoger, fokket drittføre og isete bakker.I begynnelsen syntes jeg 189 funket bra til alt unntatt tett skog(av den kjørbare sorten, f.eks. gummiskogen eller hallingskarvet). Etter hvert har jeg skjønt at det var mest min egen teknikk det stod på. Jeg ble fort skremt av at skien var lang og stiv og ble hengende bakpå. Etter å ha kjørt en del pudder i skog de siste ukene ble jeg tøffere og og fikk vekten riktig på skien. Vips! Så fikk jeg den rette formen på skien og den oppførte seg som den skulle også i skogen. MEN, dette innebærer mye mer fart og kan fort bli stressende i trang skog.Når det er sagt er min erfaring fra telemark at man som regel trenger mer plass med løs enn med fast hel (for samme ferdighetsnivå)Så hvis man ikke er veldig dreven, litt lett og står med løs hel er det lurt å vurdere en kortere ski hvis man står mye i skogen(hvilket man ofte gjør i norske fjell).Men smaken er som baken, det eneste som er sikkert er at det ikke finnes fasitsvar