Har stav-i-sett noe for seg ?
|
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg gikk på telemarkkurs i begynnelsen av fjorårssesongen. En av tingene som ble gjennomgått var stavisett - sette staven i snøen på innersvingsiden i inngangen til en sving og bruke denne som et slags rotasjonspunkt for svingen. Etterhvert har jeg blitt litt slappere med dette. Når farten går opp kreves det mer innsats for å sette staven og ved slakere svinger ser jeg ikke helt vitsen. Generelt bruker jeg mer armene til å justere balansen i en litt jevnere bevegelse enn det man har med stavisett. Har stavisett noe for seg ?Er det bare en stilgreie ?Jeg så WC telemarkrenn på TV og der var ikke stavene mye nedi bakken. Det samme gjelder for slalom.
|
|
|
 Stavsett
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Hei Ved hjelp av stavsett blir det lettere å kjøre kortsvinger og i pudder men i stor fart tvile jeg på at det i det hele tatt er muligt. Du har rett i at det er et rotasjonpunkt, som gjør at det er lettere med balansen og det gjør det muligt å kjøre kortere svinger. Stavsett merker du spesielt godt til i pudderkjøring hvor du får hjelp til å få skien opp og rundt en sving ved å presse staven ned i snøen (mer vekt på staven betyr at skine får mindre vekt å kommer lettere opp). Det som blir diskutert mest idag er om du skal ha enkel eller dobbel stavsett, alpint bruker to og det fungerer også til telemark. enkelt ser bedre ut men gir ikke samme støtten. Jeg mener at stavsett er viktig for god flyt og støtte spesielt i pudder men om du bruker enkel eller dobbel er en smaks sak.
|
|
|
 Svingehjelp
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Stavsett i telemark er først og fremst nødvendig i bratt terreng, for å gjøre det lettere for skiene å vende retning inn i en ny sving. Det vil være naturlig å bruke dobbelt stavsett når det begynner å bli virkelig bratt. Enig me deg, i slake og lange svinger trenger man ikke bruke stavene annet enn til å holde balansen! Prøv forresten å sette igjen stavene ved heisen en runde, bra for å øve opp nettopp balansen. (men vanskeligere enn man skulle tro...)Lykke til med kjøringen:)
|
|
|
 flere gode svar her..
|
Fersking
|
Fersking
..og stavsett er mest aktuellt i bratt terreng. Når man kjører uten stavsett(gjerne i stor fart) er det viktig at stavene holdes ut og bak deg, ikke forann som noen gjør. Dette fordi da bruker du stavene som en balanse-stang. Hvis stavene holdes foran, og de kommer ned i snøen, ødelegger du svingbuen din, samt at det er veldig lett å få skulder-skader..
|
|
|
 Som tidligere sagt
|
Fersking
|
Fersking
er det farlig å legge inn stavisett i høy fart, og det er ikke noe poeng, for du ødelgger rytmen og risikerer å minske farten (dersom du prøver å holde den høy). Dessuten kan det nok estetisk se penere ut om du da btuker stavene passivt, og bare koser deg nedover! 
|
|
|
 Takk for mange oppklarende svar !
|
Fersking
|
OP
Fersking
...tar gjerne i mot flere.
|
|
|
|
|
|
 stav bruk
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Jeg har selv blitt slapp på bruken av stav i sving. Stavene for meg er mer et redskap for å holde på balansen. Jeg bruker stavene til å justere og balansere i forhold til underlaget der jeg kjører enten det er i en oppkjørt skibakke eller i løssnø. Jeg ser det litt i sammenheng med det å holde i rattet når man kjører bil. Man lærer "ti på to" metoden når man lærer å kjøre bil, men når man har kjørt en stund holder man på ratten slik det faller naturlig.
|
|
|
 Staver...
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
HAHA. Staur er tingen! Hvem er det som bryr seg om å bruke staver når man står på ski da? Eneste grunnen til å ha staver er at det ser teit ut uten.
|
|
|
 Åh ja!
|
Entusiast
|
Entusiast
Stav-i-sett er en rytme-sak og spesielt viktig for korte svinger i bratt terreng. Det hjelper på å få overkroppen ut og ned i fall-linjen, iniiterering av ny sving og den vikitge avlastningen og overgangen før neste sving. Hvis du ser på alpint ser du at de bruker stav-i-sett i slalom men ikke i utfor. Det er også en fordel med staver i løs-snø. Jeg pleier å gjøre stav-i-sett omtrent slik: Staven skal settes rett før forrige sving er avsluttes og initierer ny svingBrystkassen peker ned i fall-linjen, flipp håndflaten ut så den også peker ned i fall-retningen, sett staven nedenfor deg rett i fall-retningen. I det du kjenner trykket fra underlaget gjennom staven, avlaster du eksisternnde sving, opp, bytt ben og start neste sving rundt staven. (JIhaaa) Det ender jeg tar noen turer (på preppa underlag) uten staver også, det er da mye vasnkeligere å ta korte svinger. Tips:Finn deg en gammel video med Frode Grønvold, se og lær!
|
|
|
 -
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
kortsving: jabrattkjøring: jaellers: nei
|
|
|
 stav...
|
Fersking
|
Fersking
Blei i utgangspunktet bruka som hjelp på gåturar for dei utta rytme i kroppen. Då ein stav, eller staur som nokon seie her. Aller te køyring nedivi. La skia gjera jobben og ikkje ri på staven. Den æ ein balansehjelp og he du god balanse, treng du ikkje stavar. Stavar bremsar farta di, sø skø du bruke stavar må det bli når farten blir for stor for det du klarar å kontrollere mæ skia.. Kven køyrer forresten kortsvingar på telemark lenger? Kjæm i hug dei gjorde det på 80-talet og noko derumkring...
|
|
|
 ja det...
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Og det tyder jo på at kortsvinger er umoderne. Helt ute rett og slett. Fysj og fy. Jeg har tatt min siste kortsving i hvert fall. Tror faktisk jeg skal kutte ut svinger helt og holdent. Tror det blir det neste nye!
|
|
|
|
|
|
 Mye å lære her...
|
Fersking
|
Fersking
... for en som ikke har hatt noe kurs eller veiledning i telemark! Kunne noen vært så snille og forklart hva man mener med dobbelt stavtak og enkelt stavtak? 
|
|
|
 Stavisett
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Litt vanskelig og forklare det. Men ser for deg du står i et bratt heng og vil ta en sving. Si at vi skal svinge til venstre. Da setter man venstre staven i snøen og bruker den som et punkt man kan hoppe rundt. I prakisis kjører man disse svingene raskt etter hverandre. Dobbelt er det samme med 2 staver. Når vi snakker om vitsen og stilen av dette så synes vel de fleste det ser dumt ut. Er vel generelt dårlig stil og ødelegge en fjellside med bitte små svinger der man hopper og kaver for og absolutt hoppe rundt sin egen stav. Det var visst veldig kult på 80'tallet.
|
|
|
 fordel med staver
|
Entusiast
|
Entusiast
stavene er utrolig greie og ha til balanse og kortere svinger så staver henger ikke til pynt som mr. Eidrik tror hvertfall
|
|
|
 Korte svinger!
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Det finnes jo faktisk plasser hvor korte svinger er hva du må ha for å klare bakken. Men jeg skulle likt å sett Laushelpudder kjøre fort ned en bakke ( da mener jeg fort, ikke en fart som oldemoren min hadde klart å oppnå med å gå ned bakken) for å så kjøre staven ned i bakken for å bremse, helst med å ta venstre stav på høyre side, kunne blitt nydelig.
|
|
|
 Dåkke gjer narr no..
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
av 80talet. Men husk på at då fauk vi på Sondre og slikt, ingen kunne flyte ned brattene med slike ski som no. Ta på deg ei par Sondre, sett ei på kant og sjå ka som skjer. Ingenting! Treffe du ein klomp med snø går du rett på tryne. Stavane var nødvendige då, ikkje no lenger. Men vi fekk det til likevel:-)
|
|
|
 stav - og ikke stav
|
Fersking
|
Fersking
mange bra innlegg og ideer.i utgangspunktet ønsker man vel å ha en balansert kjørestil hvor man ikke lener seg på staven for balanse. avhengig av fart og terreng og snø konsistens kan man få en og annen overraskelse om man lener seg på innerstav for balanse. dersom underlaget endrer seg med mikro aspekt, henger staven. Et poeng er kanskje også kjørestillav vs. høy stilog som nevnt tidligere overkropps posisjon og hvor bratt terrent man forserer. min erfaring er som følger. i preppa bakke hvor man ripper på cordfløyel er staver kun estetisk og for balanse, men rører bakken sjeldent.i pudder synker man lavere og stavene toucher snøen mer, men man bør unngå å bruke de som balanse verktøy, men kanskje mer for å føle at man har kontroll med underlaget og egen posisjon i snøen gjennom svingene. jo brattere man kjører i utfordrende terreng og dyp pudder - utfordrende forhold med deathcookies og gammelt skred debrie blir separasjon av overkropp viktigere, ettersom man får direkte feedback på feil, og følgende mer direkte. Det å lene seg på staver kan få store følger! Min mening er vel å kunne være balansert nok til å ikke lene seg på staver i noen sammenheng for balanse, avhengig av hvor dypt man går i svinger kan staven henge igjen, og nappe deg i skulderen. Vet ikke om dette makes senser for dere?
|
|
|
|
|
|
 telemarktips.com
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
..har eindel fine videosnutter med gode tips. F. eks denne http://www.telemarktips.com/Lessons06_07FallLineTips.htmlDen handler igrunn ikkje om stavbruk, men du ser at han er aktiv med stavane på den måten Coldsmoke beskriver, mest for å ha følelse med underlaget. Det ser unektelig elegant ut. Forøvrig ei kjekk nettside.
|
|
|
 Candide
|
Medlem
|
Medlem
Kan jo nevne at Candide Thovex over har stav-i-sett på hoppkanten, så det har nok noe for seg.
|
|
|
 Testet teoriene
|
Fersking
|
OP
Fersking
Fikk 'testet' ut teoriene på Norefjell i helgen og det fungerte bra. Brukte stavsett kun i de bratteste partiene sammen med krappe svinger for å opprettholde kontrollen. Ellers ble de mest brukt passivt som 'armforlengere' for eksta balanse og til å gjenvinne kontrollen når jeg var 'ute og kjørte'. Dobbelt stavsett har jeg ikke testet og pudderkjøring var ikke aktuelt med det føret som var der. Fint å få ryddet opp i teknikken og takk for svar !
|
|
|
 nei...
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
|
|
|
 Dobbel stav-i-sett
|
Entusiast
|
Entusiast
Glem det. Ser corny ut og har ingen positiv effekt på kjørestil IMHO.
|
|
|
 stav-i-sett
|
Fersking
|
Fersking
...er etter min mening for nybegynnere for å få inn rytme, og for å markere neste sving... det lærte jeg i hvertfall av min trener på 80-tallet... i dag tror jeg ikke stav-i-sett er nødvendig med mindre du er nybegynner... vi har carvingski med vektoverføring som viktigste element! det du må gjøre er å avslutte svingen, og påbegynne neste på riktig tispunkt... dette krever opplæring/erfaring. ser du på erfarne kjørere bruker de ikke stav-i-sett... man går heller inn med hofta og overkroppen, og holder stavene bakovervendt for balanse... jeg slutta med stav-i-sett så fort rytmen var i kroppen, og automatikken tok over :-)
|
|
|
|
|
|
 kommentar
|
Fersking
|
Fersking
Til Brakestad:Ja, du skulle faktisk like å sett ein slik bremsemetode! Det va faktisk slik dei gamle bygutta starta mæ på slutten av 1800-talet og det såg ut som ei komedie. Deisatt la nok staven ned i sjon mellom beini (jmf. uttrykket "å ri") og lente seg på han. Farten gjekk ned, men stilkonkurransan vann dei aller! Bare les gamle bøkar. Komedie... Og mæ sama me æ inne på gamle stilar Ask Telis: Sondre Norheim og gutta kjørde på langt meir primitive plankar enn Åsnes Sondre-skii frå 80-talet. Trur faktisk dei laga dei litt breiare, men bindingssystemet va heilt herpa, sø ikkje kom og sei at du MÅ ha stavar for å køyre mæ elendige ski. Og sondre-skii va aller meint for å leggast på kant hell. Veit ikkje høffør ski blei laga sø smale på 80-90 talet... Eg kan skjøne stavbruken i ekstremt smale og bratte parti, men eigentleg kan ein klare kortsvingar utta stavar au. Bare å bruke spensten din og utnytte spennet i skii. Trur heller ikkje stavar æ viktig for å lære balanse på ski. Ingen skiskular aom instruerar små ungar gjev dei stavar. Dei æ bare i vegen og kan vera farlege. Me bruka aller stavar og balansen kom den! Må bare tøle å tryne litt i starten og slå seg gul og blå. Men gamal vane æ vel vond å vende...
|
|
|
 80-talet
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
var eit slit Kjåkheimgut. Når eg tenkjer meg litt om hugsar eg at eg la frå meg stavane ei periode med dei rosa Åsnes Racing-skia mine, -berre litt breiare enn Sondre, for å arbeide med balansen. Jaudå du har rett, 80 og 90talet var ei pinete tid. Men skia skulle vel vere lette og moderne eller noko. Vi er vel enige om at det er kjekkare no med litt breidde.:razz
|
|
|
 Så du skreiv...
|
Fersking
|
Fersking
at du hadde sett på WC på tv, men hvis det er første eller andre sessongen din, så er det stor forskjell på det og kjøre WC......
|
|
|
 Re: Har stav-i-sett noe for seg ?
|
Fersking
|
OP
Fersking
Sant det - det er et godt stykke til WC nivå... Poenget mitt var at kurset ga inntrykk at man omtrent MÅTTE ha stavsett for at man kunne kjøre telemark. Etterhvert har jeg følt selv at det ikke var så viktig, samtidig som ekspertene på TV (WC-kjørerne) ikke var i nærheten av å bruke stavsett, uten sammenligning forøvrig.Men jeg har jo skjønt det etterhvert at telemarkteknikk og stil ikke er helt fastlåst greie.
|
|
|
|
|