Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Telemarkski til toppturer
#145282 20/03/2007 10:11 AM
tgm Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Kan noen anbefale ski til hytte-til-hytte/toppturer/kiting. Har et par T4 støvler, så her er det ikke snakk om bakkeski! Har lest at Fischer S-boundless smørefrie er bra, men det var et oppslag fra 2005. Er Nansen fra Åsnes et godt alternativ? eller noe annet?

kompromiss..
tgm #145283 20/03/2007 11:43 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

blir det uansett. Du vil ha noe som er lett å gå med, men samtidig med gode kante-egenskaper (kite) og som funker ok til nedoverkjøring (det er vel det toppturer handler om?).

Hvis du skal gå langt hytte-til-hytte trenger du egentlig skikkelig gåspenn, det får du med Åsnes Rago eller Fischer E99 f.eks. Noe mindre spenn, men mer bredde og flyt, finner du i Nansen eller Åsnes Combat Cap, som kan være et brukbart alternativ.

Hvis du ikke skal gå så langt/mye fra hytte til hytte så ville jeg vurdert noen lette rando-type ski med egnede 75mm-bindinger.For eksempel ski fra Dynafit eller Ski Trab.

Asnens Combat Cap
tgm #145284 20/03/2007 6:14 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Har brukt de en del. Funker veldig bra aa gaa med, men sverger til bredere og tyngre ski for nedoverkjoring(bakkeski). Uansett, skal du ha en hytte til hytte ski som ogsaa funker nedover saa er Combat Cap en god ski.

Firscher Boundless
tgm #145285 26/03/2007 2:03 PM
tgm Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for innspill. Valgte å gå for litt bredere ski, og kjøpte Fischer Boundless Crown fra Telemark-Pyreneee (m/ 3 pin Voile binding). Veldig bra service. Gleder meg til påsken!

Smørefrie ja..
tgm #145286 26/03/2007 2:48 PM
Medlem
Medlem

Jeg har også sett på litt bredere ski til fjell og toppturer. Har sett på Fischer Europa 109 med Riva3 e.l. Og jeg er veldig i tvil hva angår sko. Lær eller T4? Fungerer det med "gamle" telemarksko i lær som er stive?

Kan ikke du komme med tilbakemelding ang hvordan det er å gå i fjellet med T4, og hvordan dette fungerer med smørefrie ski? Skulle tro det var bedre med smørbare og feller. Dette hadde vært interessant å få innspill på.

God tur!

Tenk nøye før du skaffer smørefrie...
tgm #145287 26/03/2007 4:38 PM
Medlem
Medlem

Har et par Fischer Jakt (ganske brei S Bound 98-69-88) uten stålkanter som jeg bruker når ute med bikkja og faktisk utrolig nok også til en og annen tele-tur i nærområdet - da med noen gamle stive scarpa winston lærstøvler. Riva-binding. Disse kjøpte jeg først i smørefri utgave og det ble nesten den katastrofen jeg hadde fryktet. Veldig førevariabelt feste oppover og null gli nedover. Gikk rett tilbake til butikken og fikk heldigvis bytta til smørbare. Det er lett ski med et relativt begrenset bruksområde - hundesport og små telekoseturer med noen svinger på greit føre. Men da er de også til gjengjeld helt utmerket.

Men tilbake til poenget: Dersom du virkelig liker å ferdes på ski - tenk virkelig nøye gjennom om du skal ha smørefrie. Det er helt utrolig frustrerende å måtte stake nedover bakkene.

Vedr. smørefrie ski
tgm #145288 27/03/2007 8:01 PM
tgm Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Fikk skiene i dag. De ser lekre ut. Skal gi tilbakemeldinger etter påske. Blir spennede mht smørefrie. Er jo egentlig litt "chicken" for oss nordmenn som er vant med å grise med klister. Men mht fart, så går de fleste av mine turer i bratt terreng i Jotunheimen/Eidsbugarden, så akkurat det tror jeg skal gå greit? Har derimot hørt at de lager en del (u)lyd, så det lurer jeg mest på. PS. Har kjøpet dem med feller som back-up.

Javel
tgm #145289 28/03/2007 3:30 PM
Medlem
Medlem

Det virker helt meningsløst for meg å kjøpe smørefri ski og feller i tillegg.. Da kunne en like gjerne kjøpt smøreski og bruke fellene litt oftere.

Men test det ut, gjør deg opp en mening selv og del det med oss.

God påske. Og husk: Don´t eat yellow snow!

Kjempebra ski
tgm #145290 09/04/2007 7:52 PM
tgm Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Testet mine nye Fischer Boundless Crown i påsken (Eidsbugarden). Skiene var topp; veldig lette (samme vekt som Åsnes Nansen; 2,4kg, men 98-68-88 brede). Jeg var ny til "plast" og for meg var T4 greit å gå med. Men skjønner at man velger stivere støvler - særlig i forkant - hvis kjøring er hovedsaken.

Smørefrie fungerte topp; ikke noe kliss med smøring, og samtidig greit med feller for de aller bratteste partiene oppover (med hælstøtte). (Gikk stort sett på smørefrie.) Ikke mye brems nedover når farten først kom godt i gang. Fungerte veldig bra i variert snø, flyter bra.

Brukte Voile 3-pin binding; går oppover på frontbindingen (3-pin) og setter på wire nedover for ekstra støtte. Alt i alt veldig godt fornøyd, særlig med at utstyret var så lett.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå