Tighte sko vil du alltid fryse i :surprised Thermo eller ikke. Bedre å ha dem tight som pokker enn som svette lefser på beina. Jeg fryser sikkelig på beina og kjøre seff med tighte alpin sko. Jeg har lagt det til en vane å varme skoene innvendig til minst rom temperatur før jeg putter føttene nedi. Da holder de seg varme og jeg fryser ikke så voldtsomt. Putter du føttene oppi hvis de er kalde og satser på å varme de opp med føttene, ja da er du etter min mening døds dømt
Du kan faktisk få frostskader av slikt
I Røldal har de faktisk sko varmere/tørkere ned i ski utleien. Dem har jeg brukt opptil flere ganger. 10-15 min på full guffer funker fett.
Innkjøp av sko tørker til å ha på hytta/vogna, billig og kjekt å ha. Genialt å tørke dem med og for å varme de sikkelig opp før du tar de på deg.
Du får tak i skotørker som går i sigarett tenneren i bilen, 12 volt.
Varmeannlegget i bilen funker kjempebra, sett dem mellom bena på han som sitter på passasjer siden og sett annlegget på full guffe.
Bare fantasien setter grenser! men ikke prøv med fyrstikker eller lighter.
De nyeste scarpa modellen har kommet med ny passform. Har hatt en 2002 modell selv. Verdt å prøve. De har blitt mindre i passform. Tips! prøv andre "merker" modeller, kanskje du for en aha opplevelse?
Prøv ut flere str og se hvilken som sitter best. Ta deg god tid. Prøv gjerne skoene når føttene er mest opphovnet. Det vil si på ettermiddagen etter at du har vært på bena en stund og ikke rett etter at du har stått opp om morgen med digert morrabrød ;-)
Kjøp med formbar såle, evnt kjøp såle som har varme og tilpass de til de nye skoene.
Kjøp heller nye sko enn å prøve å shifte ut spenner. Er den nederste spennen ødelagt? På tide å shifte ut skoene. De varer ikke evig. Gode sko er vell så viktig som god ski :cool